بورس

چگونه وام سهام عدالت بگیریم؟

دریافت وام سهام عدالت برای متقاضیان واجد شرایط را در این مطلب به طور کامل توضیح داده‌ایم. در ادامه می‌توانید تمامی شرایط، بانک هایی که وام می‌دهند و مدارک مورد نیاز دریافت وام را مطالعه کنید.

به گزارش تجارت امروز؛ از میانه دهه ۸۰ شمسی بود که دولت سهام حدود ۵۰شرکت خود را بین مردم تقسیم کرد. سهامی که ۴۹میلیون نفر از مردم ایران مشمول گرفتن آن شدند. البته بعدها بخشی از سهامداران، سهام‌شان را فروختند یا بخشی از آن را واگذار کردند. با این حال اگر شما جزو آن دسته از سهامداران عدالت هستید که سها‌م‌تان را تمام و کمال نگه داشته‌اید، می‌توانید با ارائه وثیقه از بانک‌ها وام بگیرید. به این موضوع هم توجه کنید که وام سهام عدالت به عنوان اعتبار خرید کالا یا وام کالا در اختیار متقاضیان قرار خواهد می‌گیرد و به فرد کارت اعتباری خرید می‌دهند تا از فروشگاه‌های طرف قرارداد با بانک اقدام به خرید کالا کنند.

واجدین شرایط دریافت وام سهام عدالت

قبل از هر چیز باید مدارک و برگه‌ سهام عدالت را در اختیار داشته باشید. نکته مهم بعدی این است که حتی اگر بخشی از سهام عدالت خود را فروخته باشید هم امکان گرفتن وام را نخواهید داشت و باید تمام سهام عدالت همچنان در مالکیت و تملک شما باقی مانده باشد. یادتان باشد مبلغ وامی که به متقاضی تعلق می‌گیرد هم براساس مقدار سهام عدالتی است که در اختیار دارد؛ یعنی اگر شما بر مبنای ۵۰۰هزار تومان سهام عدالت گرفته‌اید، نصف کسی که سهام عدالت یک میلیونی گرفته، تسهیلات خرید کالا خواهید گرفت. مبلغ وام سهام عدالت هم براساس ارزش تقریبی نصف سهام عدالت در همان زمان است. یکی از نکات مهم برای گرفتن وام هم سجامی بودن متقاضی است. یعنی حتما باید کد سجام خودتان را گرفته باشید.

کدام بانک‌ها وام سهام عدالت می‌دهند؟شرایط وام سهام عدالت

سال گذشته دولت با راه‌اندازی سامانه الکترونیک توثیق این امکان را فراهم کرد که دارندگان سهام عدالت بتوانند با ضمانت گذاشتن سهام خود وام بگیرند. اما با وجود گذاشتن یکسال از این زمان، تا الان تنها چهار بانک: بانک ملی، بانک تجارت، بانک رسالت و بانک مهر ایران در سامانه توثیق سهام حضور دارند. پس اگر قصد گرفتن این تسهیلات را دارید، باید از طریق یکی از این چهار بانک اقدام کنید.

مدارک لازم جهت دریافت کارت اعتباری وام سهام عدالت ۱۴۰۳مبلغ وام سهام عدالت چقدر است

افرادی که قصد دریافت کارت اعتباری وام سهام عدالت را دارند، می بایست به شعب، یکی از بانک های عامل که این وام را پرداخت می کنند، مراجعه نموده و سپس، مراحل مربوط به دریافت کارت اعتباری وام سهام عدالت سال ۱۴۰۳ را انجام دهند. بدیهی است که این وام، تنها، به افرادی تعلق خواهد گرفت که شرایط لازم را برای دریافت وام داشته باشند.

در حال حاضر، بانک های مختلفی، اقدام به ارائه خدمات مربوط به وام سهام عدالت می کنند. در صورتی که در ابتدای کار، تنها بانک های ملی و تجارت اقدام به ارائه خدمات وام سهام عدالت می کردند. البته، به این گروه از بانک های ارائه دهنده تسهیلات سهام عدالت، بانک های ملت، صادرات و رفاه کارگران نیز افزوده شده اند.

طبق قوانینی که برای دریافت وام سهام عدالت در نظر گرفته شده است، مدارک لازم جهت دریافت کارت اعتباری وام سهام عدالت ۱۴۰۳مدارک خاصی نیست بنابراین نیازی به ارائه مدرک خاصی، جهت دریافت این وام نمی باشد. بنابراین، در صورتی که شما، می خواهید این وام را دریافت کنید، نیازی به جمع آوری مدارک خاصی ندارید. البته، این امر در صورتی انجام می گیرد که شما حتما در سامانه سجام ثبت نام کرده و احراز هویت سجام خود را به طور کامل انجام داده باشید.

پس از احراز هویت در سامانه سجام، اطلاعات شما، به صورت اتوماتیک و سیستمی، به بانک ارسال خواهد شد و نیازی نیست که به طور مثال، مدرک مربوط به سهام خود را به بانک ارائه کنید. در صورتی که در سامانه سجام، ثبت نام نکرده اید، امکان استفاده از تسهیلات سهام عدالت سال ۱۴۰۳، برای شما وجود نخواهد داشت. همچنین، ممکن است که برای دریافت این وام، از شما کد بورسی درخواست شود، به همین دلیل، حتما این کد را به همراه داشته باشید.

همچنین، متقاضی وام، می بایست مدارک معمول زیر را برای دریافت وام سهام عدالت ارائه نماید. توجه داشته باشید، در صورتی که برای دریافت تسهیلات سهام عدالت، از طریق روش های غیر حضوری اقدام می کنید، حتما مدارک زیر را به صورت عکس، در سیستم خود نگهداری کنید و در سامانه ثبت درخواست وام آپلود نمایید.

شرایط لازم برای گرفتن وام

  • متقاضی دریافت تسهیلات سهام عدالت نباید هیچ مقدار از سهامش را فروخته باشد.
  • متقاضی وام باید سرپرست خانوار و یارانه‌بگیر باشد.
  • درخواست‌کننده وام باید در سامانه سجام ثبت نام و مراحل احراز هویت را طی کرده باشد.
  • همراه داشتن کارت ملی هوشمند (تصویر کارت ملی هوشمند حتما باید در سایت بانک آپلود شود)
  • نکته: به کسانی که مدیریت مستقیم بر سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند و حتی یک سهمشان را فروخته‌اند، تسهیلات پرداخت نمی‌شود.

مراحل گرفتن وام سهام عدالتواجدین شرایط وام سهام عدالت

  • سهامدار باید وارد اپلیکیشن بانک ارائه‌دهنده وام شود.
  • بعد از ثبت نام در منوی «توثیق سهام» بانک، اول مراحل احراز هویت را انجان دهید و بعد هم امضای دیجیتال را ثبت کنید.
  • حالا میز خدمت به شما نشان داده می‌شود. از طریق آن باید خدمت توثیق سهام عدالت و دریافت تسهیلات را انتخاب کنید.
  • در مرحله بعد کد تاییدیه تغییر کارگزار ناظر برایتان فرستاده می‌شود تا در صورت عدم پرداخت اقساط بانک اجازه فروش سهام را پیدا کند.
  • در نهایت گزینه «بله» را برای قرارداد توثیق انتخاب کنید و وارد مرحله تعیین تعداد اقساط شوید.
  • پس از تعیین تعداد اقساط درخواست توثیق شما در اپلیکیشن بانک ثبت خواهد شد.

ارزش سهام عدالت چقدر است؟

اگر قصد گرفتن وام خرید کالا با سهام عدالت را دارید، می‌توانید تا سقف نیمی از ارزش سهام عدالت خودتان در بازار بورس از شبکه بانکی وام بگیرید. اما ارزش سهام عدالت در اسفند ۱۴۰۱ چقدر شده است. اگر دارای سهام عدالت بر مبنای ۵۰۰هزار تومان بوده‌اید، سهام شما این روزها در بورس ۱۱میلیون تومان ارزش دارد که نصف آن را تسهیلات خواهید گرفت. اگر هم سهام عدالت یک میلیون تومانی گرفته‌اید، سهام‌تان ۲۲میلیون تومان شده است که بانک نیمی از ارزش سهام را به شما وام می‌دهد.

پایان مطلب/س.آ

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا