اجتماعی

۵ حقیقتی که روانشناسان به شما نمی گویند!

ما در این مقاله تمامی بایدها و نبایدهای مراجعه به روانشناس را برایتان به طور کامل شرح دادیم.

یک زندگی آرام و بدون تنش‌های عصبی از آرزوهای دیرین انسان ها است. چرا که از زمان پیدایش انسان های اولیه، هرچقدر که زندگی انسان رو به رفاه و تجمل گرایی پیش رفت به همان اندازه هم دغدغه هایش بیشتر شد، حال عده کمی به آن دست یافته اند و عده ای هم هنوز راه زیادی برای رسیدن به آن در پیش دارند. در جامعه امروز افزایش مشکلات و آمیختگی آن‌ها با هم، انسان‌ها را بیش از پیش در برابر شرایط نامساعد و پرفشار روحی و روانی قرار می‌دهد. این بدین معناست که ایجاد روابط سالم و صمیمانه با انسان ها، داشتن زندگی پرثمر و تحقق نیروهای بالقوه‌ای که در وجود تک‌تک انسان‌ها به امانت گذاشته شده است،‌ به‌ آسانی امکان پذیر نیست.

پس چه باید کرد؟‌ اینجا است که حضور یک مشاور متعهد و آگاه احساس می‌شود. فردی که دانش و تخصص لازم را برای راهنمایی دیگران کسب کرده است. در این برهه از زمان مراجعه به بهترین روانشناس در شیراز می تواند کمک مهمی در راستای تحقق این امر کند. ما در این مقاله تمامی بایدها و نبایدهای مراجعه به روانشناس را برایتان به طور کامل شرح دادیم. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت پزشکا (pezeshka.net) مراجعه کرده و یا از سایت هایی نظیر روانشناستو کمک بگیرید.

روانشناس کیست و چه می کند؟

طبق آخرین گفته های بهترین روانشناس نوجوان در شیراز، روانشناسان وظایف ارزیابی، تشخیص و درمان افراد در مورد اختلالات روانی، عاطفی، مشکلات رفتاری، تربیتی و رشدی را به عهده دارند. در عصر حاضر، انواع مختلفی از تخصص‌های روانشناسی وجود دارد و روانشناسان تحت عناوین مختلف مثل روانشناس بالینی، روانشناس مشاور، روانشناس مدارس، روانشناس رشد و … مشغول به کار هستند و شرح وظایف هرکدام با توجه به زمینه کاری آن ها باهم متفاوت است. اما روند کلی کار آن‌ها شامل گفتار درمانی با بیماران، بررسی وضعیت و در صورت لزوم ارجاع به سایر متخصصین مثل روان‌پزشک و انجام ارزیابی سلامت روان برای تشخیص و شناسایی مشکلات است.

۶ ویژگی یک روانشناس خوب!

کسانی که در حوزه درمان اختلالات روانی فعالیت می‌کنند علاوه بر مدرک تحصیلی و دانش تخصصی در همان حوزه، به بعضی از ویژگی‌های شخصیتی هم نیاز خواهند داشت. بدون این مهارت‌های فردی، روانشناس قادر به انجام کامل و موفق وظایفش نخواهد بود و توفیقی در زمینه درمان اختلالات روانی بیمارانش نخواهد داشت. برخی از این ویژگی‌ ها را در این جا برایتان آورده ایم:

  • صبر و حوصله زیاد: به‌ویژه در درمان بیماران چالش‌برانگیزی که نسبت به درمان مقاوم هستند.
  • مهارت‌های ارتباطی بین فردی قوی: یک روانشناس خوب برای کمک و درمان بیماران باید اول ارتباط صمیمانه و خوبی با آن‌ها  برقرار کند.
  • حس همدلی: درک دردها و ناراحتی های بیماران و کمک به آن‌ها برای شناسایی علت و ریشه یک مشکل یا حس به همدلی بالایی نیاز دارد.
  • قابل اعتماد و امانت‌دار: بیماران در مورد خصوصی‌ترین افکارهایشان، رازها و احساساتی که شاید تابه‌حال به کسی نگفته باشند با روانشناس صحبت می‌کنند. بنابراین یکی از ویژگی‌های مهم و ضروری برای استخدام روانشناس قابل‌اعتماد بودن و محرمانه نگه‌داشتن اطلاعات خصوصی مراجعین است.
  • مهارت سکوت و صحبت به‌موقع: روانشناس برای اینکه محیطی امن برای بیمارش ایجاد کند باید زمان مناسب برای سکوت و فقط گوش دادن و زمان مناسب برای صحبت و مداخله را از هم تشخیص دهد.
  • تفکر انتقادی و تحلیلی: این مهارت به روانشناس در تحلیل بیمار و تشخیص دقیق مشکل و توصیه درمان مناسب کمک زیادی می‌کند.

ازآنجایی که روانشناسان هر روز با مشکلات حساس روانی سروکار دارند، به حس دلسوزی، همدلی، درک بالا و صبر و مهربانی هم نیاز دارند. ناگفته نماند روانشناس باید واقع‌بین و منطقی هم باشد و توصیه‌های خود را به شیوه‌ای بیان کند که مراجع به‌جای واکنش دفاعی، آن‌ها را بپذیرد.

۵ حقیقتی که روانشناسان به شما نمی گویند!

شرح وظایف و مسئولیت‌های روانشناس

روانشناسان از زاویه‌ای علمی به رفتارها و ذهنیت انسان نگاه می‌کنند و به بیماران کمک می‌کنند دلیل و ریشه رفتارهایشان را متوجه شوند و با اصلاح و تغییر آن‌ها زندگی بهتری داشته باشند. روانشناسان از طریق صحبت با مراجعین در فضایی امن و قابل‌اعتماد، ریشه مشکلات و رفتارها را شناسایی می‌کنند و به بیماران کمک می‌کنند با تروما و آسیب‌های روانی خود مواجهه بهتری داشته باشند و بتوانند حس رضایتمندی بهتری از زندگی خود پیدا کنند. به طور کلی یک روانشناس خوب باید مهارت های زیر را داشته باشد:

  • پیگیری و نظارت بر روند بهبودی مراجع
  • ارزیابی و تحلیل بیمار و ارائه درمان‌ مناسب
  • تشخیص و درمان اختلالات روانی، عاطفی و رفتاری
  • تحقیق و مطالعه و انتشار یافته‌های تحقیق در نشریات و مجلات روانشناسی
  • کمک به بیمار در تعیین اهداف زندگی و دستیابی به پیشرفت و موفقیت فردی، اجتماعی، آموزشی و شغلی

روانشناس و روانپزشک چه تفاوتی دارند؟

روانشناس و روانپزشک هر دو متخصص بهداشت روان هستند و برای تشخیص و درمان اختلالات روانی فعالیت می‌کنند. با این‌ وجود، تفاوت عمده این دو تخصص این است که روانپزشک درواقع پزشکی است که در دانشکده پزشکی تحصیل‌کرده و روانپزشکی را به‌عنوان تخصص انتخاب کرده است. روانپزشک اجازه تجویز دارو دارد و ممکن است اشکال دیگری از درمان را هم به بیماران توصیه کند. اما روانشناسی از رشته‌های علوم انسانی است و دانشجویان روانشناسی، روان و ذهن انسان را از جنبه روانشناسانِ مطالعه می‌کنند و با تحلیل‌ها و بحث‌های هدایت‌شده به بیماران کمک می‌کنند به شناخت بهتر و عمیق‌تری از خود برسند. روانشناسان اجازه تجویز دارو ندارند؛ اما در صورت لزوم می‌توانند بیمار را به یک روانپزشک ارجاع دهند.

۵ حقیقتی که روانشناسان به شما نمی گویند!

کلام آخر

در آخر باید بگوییم همان‌طور که سلامت جسم مهم است، توجه به سلامت روان هم دارای اهمیت است، به همین دلیل می‌توان اهمیت این رشته را بیشتر احساس نمود. مشاوره در واقع یعنی پیشگیری و این بدین معنا است به افراد آموزش داده شود که چه کنند تا دچار بحران‌های روحی نشوند. البته بخش دیگری از مشاوره هم شامل حال افرادی می‌شود که دچار این بحران ها شده‌اند و اکنون نمی‌دانند که چگونه باید از این بحران عبور کرده و یا با آن کنار بیایند که در اینجا مشاور به فرد مراجعه ‌کننده کمک می‌کند تا خودش را، نیازهایش را و راه رسیدن به اهدافش را بشناسد تا بتواند بر بحران موجود غلبه کند.

در این مقاله نیز ما سعی کردیم تمامی بایدها و نبایدهای انتخاب یک روانشناس خوب را شرح داده و به شما عزیزان در این امر کمک کنیم. از اینکه با ارسال انتقادات و پیشنهادات خود در بهبود عملکرد ما کمک می کنید، بیش از پیش سپاس گزاریم. اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید به سایت پزشکا مراجعه کنید.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا