خواندنی

آشنایی کامل با انواع سازهای موسیقی، سنتی و غربی

آشنایی با انواع سازهای موسیقی به شما کمک می کند، تا ساز مورد علاقه خود را زودتر پیدا کنید. کسانی که به دنبال یادگیری موسیقی هستند و دوست دارند که با سازهای موسیقی کار کنند، معمولا در انتخاب اولیه کمی سر درگم می شوند.

دنیای موسیقی و هنر بسیار گسترده و پیچیده است. شما ابتدا باید با انواع سازهای موسیقی آشنا شوید تا هنر و موسیقی را بهتر درک کنید. هر ساز صدای مخوصو به خود را دارد. همچنین آموزش و یادگیری سازها با یک دیگر متفاوت است.

ساز چیست؟

در یک تعریف می توان گفت ساز وسیله ای برای اجرای موسیقی و بیان احساسات است که به کمک آن می توان صداهایی در سبک های مختلف موسیقی ایجاد نمود و به این ترتیب موسیقی تولید کرد. به فردی که ساز را می‌نوازد، نوازنده گفته می‌شود.
نکته ای که باید در مورد سازها بدانید، تعداد بسیار زیاد آنها است که از نظر جنس، نوع، ظاهر و یا روش تولید اصوات در آنها می تواند بسیار مختلف باشد. آشنایی و شناخت دقیقِ سازها برای کسی که به طور تخصصی در زمینه تولیدی موسیقی فعالیت می کند، بسیار مهم است.
در واقع موزیسین باید بداند برای تولید هر سبکی از موسیقی به سمت کدام ساز رفته و با دسته‌بندی های انواع آنها آشنا باشد. در این مقاله می خواهیم به معرفی انواع سازهای موسیقی بپردازیم.

انواع سازهای موسیقی

اگر تازه کار موسیقی خود را شروع کرده اید، این اطلاعات مختلف مفید و آموزنده هستند. از طریق یادگیری در مورد هر دسته ابزار مختلف و صداهایی که تولید می کنند، ممکن است تصمیم بگیرید که یکی را که قبلا در نظر نگرفته اید، انتخاب کنید و یاد بگیرید.

سازهای زهی

زهی آن دسته از ساز‌های موسیقی هستند که در آنها صدا از ارتعاش زه یا تار
یا سیم تولید می‌شود. معمولاً با زخمه زدن یا ضربه زدن و یا کشیدن کمان و
آرشه بر روی این زه‌ها صدای دلخواه از ساز در می‌آید. سازهای زهی را به
‌صورت‌های مختلف بخش‌بندی کرده اند.

سازهای زهی زخمه‌ای

سازهای زهی زخمه‌ای دسته‌ای از زه‌صداها هستند که در آنها با زخمه زدن با انگشت یا مضراب بر عامل مرتعش‌شونده صدا تولید می‌شود.

سازهای زهی مرکب

سازهای زهی مرکب خانواده‌ای از زه‌صداها است با محملی برای زه‌ها و تشدیدکننده‌ای که جزء جدایی‌ناپذیر ساز است.

ساز بادی

ساز بادی یک ساز موسیقی است که از هوا برای تولید صدا استفاده می کند. صدا توسط یک جریان هوا ایجاد می شود که از طریق یا اطراف بدن ساز جریان می یابد. در بیشتر موارد هوا از دهان بازیکن می آید. این ابزارها را هدفون نیز می نامند.

در ارکسترهای مدرن غربی، سازهای بادی به سازهای برنجی (ساخته شده از برنج یا فلز دیگر) و بادگیرهای چوبی (ساخته شده از چوب یا فلز) تقسیم می شوند. ابزارهای برنجی شامل ترومبون، ترومپت، شاخ و توبا است. باد های چوبی شامل کلارینت، ساکسفون، فلوت، هوبو و فگون است.

انواع سازهای موسیقی؛ ساز برنجی

این خانواده از سازها می توانند بلندتر از هر ساز دیگری در ارکستر بازی کنند و همچنین می توانند از دور شنیده شوند. اگرچه اجداد اولیه آنها از چوب، دندان، شاخ حیوانات یا پوسته ساخته شده اند، اما ابزارهای مدرن امروز به طور کامل از مس ساخته شده اند.

ابزارهای برنجی اساسا لوله های بسیار طولانی هستند که در انتهای خود به شکل زنگ مانند گسترش می یابند. لوله ها به شکل های مختلف خمیده و پیچ خورده اند تا نگه داشتن و بازی کردن آنها آسان تر شود.

سازهای بادی چوبی

سازهای های بادی چوبی در اندازه های متفاوت هستند. این ساز ها دواندازه بزرگ و کوچک دارند. که سازهای کوچک آن فلوت و کلارینت است. و سازهای بزرگش باسون و ابوا هستند. این سازهای در سبک های مختف کلاسیک، جاز، فولک و پاپ کاربرد دارند.
در این سازها صداها و نوسان ها با زیر و بمی متفاوت، توسط سوراخ های کوچکی که در طول بدنه ساز موجود است حاصل می شود و در واقع نوازنده با قراردادن انگشت بر روی آنها صدا را ایجاد می کند. در حالت کلی این نوع سازها به سه دسته تقسیم می شوند: ۱. بی زبانه یا بی قمیش ۲. تک زبانه یا با قمیش ۳. دوزبانه

سازهای کوبه ای

از انواع سازهای موسیقی؛ خانواده سازهای کوبه ای بزرگترین در ارکستر هستند. ابزارهای ضربه ای شامل هر ابزاری است که هنگام ضربه زدن، تکان دادن یا خراشیدن صدا ایجاد می کند. نوازنده کوبه ای بودن کار آسانی نیست زیرا ضربه زدن به ساز با قدرت مناسب، در مکان مناسب و در زمان مناسب تمرین زیادی می طلبد.

برخی از ابزارهای ضربه ای تنظیم شده اند و می توانند نوت های مختلفی مانند زایلوفون، تیمپانی یا پیانو را صدا کنند و برخی بدون هیچ صدای مشخصی مانند طبل باس، سیمبال یا کاستانت تنظیم نشده اند.

سازهای کوبه ای ریتم را حفظ می کنند، صداهای خاصی ایجاد می کنند و هیجان و رنگ را اضافه می کنند. برخلاف اکثر نوازندگان دیگر ارکستر، یک نوازنده ضربه ای معمولا در یک قطعه موسیقی ابزارهای مختلفی را اجرا می کند.

رایج ترین ابزارهای ضربه ای در ارکستر شامل تیمپانی، زایلوفون، سیمبال، مثلث، طبل تله  طبل باس، طبل، ماراکاس، گنگ، زنگ، سلستا و پیانو است.

سازهای کلیددار

از انواع سازهای موسیقی می توان به سازهای کلیددار اشاره کرد. ابزار صفحه کلید، هر ساز موسیقی که نت های مختلف را می توان با فشار دادن یک سری از کلید ها، دکمه های فشار یا اهرم های موازی صدا کرد. در تقریبا همه موارد در موسیقی غربی کلید ها با نوت های متوالی در مقیاس کروماتیک مطابقت دارند و از باس در سمت چپ به سه گانه در سمت راست می روند.

این گروه بزرگ از ابزارها اهمیت زیادی را به خود اختصاص داده اند زیرا صفحه کلید یک هنرمند را قادر می سازد تا بسیاری از نوت ها را به طور همزمان و همچنین در یک سری نزدیک اجرا کند. این تنوع ، پیانیست یا ارگان نواز مدرن را قادر می سازد تا در نسخه برداری ، هر اثر موسیقی غربی را اجرا کند، چه شامل هماهنگی های آکورد ، بخش های مستقل متضاد، یا فقط یک ملودی باشد. قابلیت های ابزارهای صفحه کلید بر ترکیب موسیقی برای سایر رسانه ها تأثیر گذاشته است.

سازهای الکترونیکی

و در اخرین بخش از انواع سازهای موسیقی نوبت به سازهای الکترونیکی می رسد. سازهای موسیقی که صداها را با استفاده از برق تولید یا تغییر می دهند، سازهای الکترونیکی نامیده می شوند.

برق برای اولین بار در سال ۱۷۶۱ به یک ساز موسیقی اعمال شد، زمانی که یک کلاسیکو الکتریکی ظاهر شد. با این حال، اولین موج اصلی ابزارهای الکترونیکی بین سال ۱۹۲۰ و آغاز جنگ جهانی دوم بود.

انواع سازهای الکترونیکی

  • ترمین
  • درام الکتریک
  • سینتی سایزر
  • کیبورد
  • گیتار الکتریک
  • گیتار بیس
  • سه تار الکتریک

حرف آخر

انواع سازهای موسیقی به طور کلی به ۱۵۰۰ دسته تقسیم می شود که ما سعی کردیم یک دسته بندی کلی و مختصر در اختیار شما قرار بدهیم. تا بدانید کلا چند نوع ساز وجود دارد.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا