راهنمای سرمایه گذاران

اسمارت مانی چیست؟ الگوهای اسمارت مانی

سرمایه‌گذاری یکی از بهترین روش‌ها برای رسیدن به سودهای کلان است. اسمارت مانی یکی از رایج‌ترین اصطلاحات بازار سرمایه است که در تمام بازارهای مالی کاربرد دارد. معمولا سرمایه گذاران خرد تلاش می‌کنند آگاهی یابند که سرمایه گذاران بزرگی مثل شرکت‌های سبدگردان، بانک ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و… چه زمانی و اقدام به خرید چه سهامی می‌کنند. به این شکل از سرمایه گذاری، اسمارت مانی یا پول هوشمند گفته می‌شود که اکثر سرمایه گذاران از الگوهای آن استفاده می‌کنند. با ما همراه باشید تا در این رابطه بیشتر بدانید.

اسمارت مانی (smart money) چیست؟

پول هوشمند یا اسمارت مانی به پول یا سرمایه‌ای گفته می‌شود که توسط سرمایه گذاران حرفه ای، با تجربه و آگاه بازار با حجم معاملات بسیار زیاد به یک سهم وارد یا از آن خارج می‌شود. در واقع منظور از اسمارت مانی سرمایه‌ای است که توسط سهامداران عمده و اصلی وارد بازار شده یا از آن خارج می‌شود که این حرکت منجر به کسب سود می‌شود. چنین افرادی عموما درک بهتری از بازار سرمایه دارند و اطلاعات کامل‌تری نسبت به یک سرمایه گذار خرد در دست دارند و به همین دلیل است که شکل سرمایه‌گذاری این افراد با دیگران متفاوت خواهد بود.

سرمایه گذاران خرد و کم تجربه می‌توانند با شناسایی سینگنال ورود و خروج اسمارت مانی به سود قابل توجهی برسند. به این ترتیب سرمایه گذاران خرد اگر قصد رسیدن به سودهای کلان را دارند باید مراقب سیگنال‌هایی که توسط سرمایه گذاران بزرگی چون بانک ها، صندوق‌های تأمین، سبدگردان ها، صاحبان بازار و… مخابره می‌شود باشند.

نکته قابل توجه این جا است که پول هوشمند تأثیری مستقیم روی بازارهای مالی مورد پشتیبانی بانک‌های مرکزی دارد و آن را به جریان می‌اندازد، در چنین شرایطی معامله گران خرد می‌توانند با سوار بر موجی که اسمارت مانی ایجاد می‌کند به سود برسند.

اهمیت اسمارت مانی در بازار سرمایه

در اختیار داشتن حجم زیادی از نقدینگی (تا حدی که بتوان آن را پول هوشمند در نظر گرفت) تأثیر بسیاری بر بازارهای مالی دارد و می‌تواند بسیاری از روش‌های سفته بازی در بازارهای مالی را پیاده‌سازی کند.

منظور از روش‌های سفته بازی استراتژی‌های معاملاتی است که به منظور کسب سود از نوسان‌های کوتاه یا میان مدت، در معاملات شرکت می‌کند. به این ترتیب دریابی پول هوشمند توسط یک معامله‌گر خرد می‌تواند او را در بهره برداری از سفته بازی‌های ایجاد شده موفق گردانیده و به سود برساند.

در حالت کلی از آنجایی که پول هوشمند عمدتا توسط سرمایه گذارانی وارد بازار می‌شود که به اطلاعات محرمانه و خارج از دسترس عموم سرمایه گذاران دسترسی دارند، در کنار معیارهای تحلیلی می‌توان با استفاده از سبک‌های معاملاتی مبتنی بر اسمارت مانی سرمایه‌گذاری‌های سودده داشت. برای افتتاح حساب فارکس می‌توانید در بروکر معتبر ایکس چیف ثبت نام کنید.

الگوهای شناسایی پول هوشمند

اشاره کردیم که سرمایه گذاران اسمارت مانی عموما درک عمیقی از بازار و دسترسی به اطلاعات جزئی‌تر و عمیق‌تری دارند که به آن‌ها کمک می‌کند روندهای پربازده را در بازار سرمایه شناسایی کنند و به سود قابل توجه دست پیدا کنند. برای شناسایی اسمارت مانی معمولا سیگنال‌هایی نیاز است که مهمترین آن‌ها عبارتند از:

تراکنش‌های بزرگ

اسمارت مانی معمولا برای سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک در شرکت‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که صاحبان سرمایه کلان معتقدند در بلندمدت عملکرد خوبی خواهد داشت. به این ترتیب یکی از راه‌های شناسایی اسمارت مانی تحلیل حجم معاملات و مطالعه بازار است.

معاملات با پتانسیل رشد

سرمایه گذاران کلان عموما با پول هوشمند روی بخش‌ها یا صنایعی که پتانسیل رشد قابل توجهی در آینده دارند سرمایه‌گذاری می‌کنند مثلا سرمایه‌گذاری در تکنولوژی و مراقبت‌های بهداشتی از آن جمله هستند.

خریدهای داخلی موسسات

یکی دیگر از الگوهای ردیابی اسمارت مانی توجه به خریدها و فروش‌ها داخل موسسات بزرگ است. معمولا اعضای رسمی هیئت مدیره یا مدیران شرکت اطلاعات بیشتری درباره آن شرکت و فعالیت‌های آن دارند. در نتیجه زمانی که این افراد سهام‌های بیشتری می‌خرند یا اقدام به فروش سهام‌ها می‌کنند پالس‌هایی از اسمارت مانی را می‌توان دریافت کرد.

سرمایه‌گذاری بلندمدت

معمولا سرمایه گذاران اسمارت مانی چشم‌انداز بلندمدتی از سرمایه‌گذاری دارند و به این ترتیب سرمایه‌هایی که برای مدت زمان طولانی در جایی باقی می‌مانند با عنوان پول هوشمند شناخته می‌شوند.

رابطه میان اسمارت مانی و سبک پرایس اکشن

پرایس اکشن یا رفتارشناسی بازار با استفاده از نمودار قیمت در بازارهای سرمایه منجر به پیدایش سبک‌های معاملاتی متفاوتی می‌شود. این سبک از تحلیل تکنیکال همواره طرفداران خود را داشته است که در سال‌های اخیر به شکل قابل توجهی افزایش یافته اند. سبک پرایس اکشن ICT یا Inner Circle Trader از جمله روش‌های توسعه یافته در تحلیل تکنیکال است که اساس آن بر پایه اسمارت مانی یا پول هوشمند استوار است. پرایس اکشن ICT توسط یک تریدر با تجربه به نام مایکل هادلستون با بیش از ۳۰ سال سابقه معاملاتی در بازارهای سهام بنیان‌گذاری شده است.

چگونگی انجام معاملات بر اساس اسمارت مانی

استراتژی‌های بسیاری در دنیای تریدرها وجود دارد که از پرایس اکشن استفاده می‌کند. در حالت کلی تمام الگوهای مبتنی بر اسمارت مانی در پرایس اکشن از تعاریف و اصول خاصی پیروی می‌کنند که عبارتند از:

تجزیه و تحلیل حجم معاملات

از جمله نشانه‌های اسمارت مانی ورود یا خروج آن‌ها از بازار سرمایه است. ساده‌ترین روش برای شناسایی اسمارت مانی وقتی است که حجم معاملات به طور ناگهانی افزایش می‌یابد که پالس‌هایی از فعالیت اسمارت مانی را ارائه می‌کند.

بررسی الگوی قیمت

الگوهای قیمت از جمله الگوهای سر و شانه، مثلث ها، پرچم‌ها و… نشان دهنده تغییرات روند بازار هستند که اسمارت مانی پیش از سایرین آن را تشخیص می‌دهد.

استفاده از اندیکاتورها

اندیکاتورهایی چون میانگین متحرک و… در شناسایی تغییرات روند ایجاد شده توسط اسمارت مانی کمک کننده هستند.

تحلیل سطوح مقاومت و حمایت

معمولا اسمارت مانی در نقاط کلیدی سطوح حمیات و مقاومت وارد یا خارج می‌شود. به این ترتیب تشخیص این سطوح و تغییرات قیمت در بازه‌های آن مفید خواهد بود.

پیگیری گزارش‌های مالی

اطلاعات و داده‌های مالی از جمله گزارش‌های سود و زیان، تغییرات در مدیریت شرکت‌ها و تحولات اقتصادی از مهمترین فاکتورهای تأثیرگذار بر تصمیمات اسمارت مانی به شمار می‌رود.

تحلیل رفتاری بازار

توجه به تغییرات رفتاری یا سنتیمنتال در بازار از جمله نشانه‌هایی از افزایش عرضه و تقاضا نیز می‌تواند شاهدی بر فعالیت‌های اسمارت مانی باشد.

آموزش معامله به سبک اسمارت مانی

آموزش ترید با ساختارهای اسمارت مانی نیازمند شناخت موقعیت‌ها و اصطلاحاتی در بازارهای سرمایه است که باید شناسایی شوند. در ادامه به مهمترین اصطلاحات در این زمینه اشاره می‌کنیم:

بلاک سفارش یا اردر بلاک

Order Block یا OB در نمودار یک دارایی به محدوده‌ای از عرضه و تقاضا اشاره می‌کند که در آن اسمارت مانی نهادهای بزرگ سفارش‌های خود را جمع آوری می‌کند. در واقع اردربلاک‌ها زمانی شکل می‌گیرند که بین خریداران و فروشندگان سهام‌عدم تعادل ایجاد شود. در چنین شرایطی ساختار بازار شکسته شده و وضعیت فعلی بازار دچار تغییر شکل‌های قابل توجهی خواهد شد. نکته مهم اینجا است که اردربلاک قبل از حرکت‌های شدید در بازار شکل می‌گیرد.

اردر بلاک سطحی را تشکیل می‌دهد که به محض برخورد قیمت به آن سطح، سریعتر از آنجا دور می‌شود. دلیل این اتفاق حجم بالای سفارشاتی است که از قبل در آن سطح ثبت شده‌اند و در انتظار رسیدن قیمت به محدوده مورد نظر هستند.

شکست ساختارها

این اصطلاح زمانی رخ می‌دهد که قیمت یک دارایی در روند فعلی خود در بازار، آخرین سقف یا کف قبلی قیمت را در جهت همان روند می‌شکند. به طور مثال در یک سناریوی نزولی شکست ساختار زمانی ایجاد می‌شود که قیمت روند کف قیمت‌های قبلی به سمت پایین را شکسته باشد. نکته مهم و قابل توجه این جا است که با شکست ساختار بازار تغییر روند ایجاد نمی‌شود و بازار به همان روند سابق ادامه می‌یابد و تنها خط روند جدیدی برای تشکیل کف و سقف قیمت‌ها به خود می‌گیرد.

ناکارآمدی

بازار ناکارآمد به بازاری اشاره دارد که قیمت بازاری یک دارایی در آن، به طور کامل ارزش واقعی آن دارایی منعکس نکند. دلایل مختلفی از جمله وجود هیجان زیاد در بازار باعث ایجاد ناکارآمدی در بازار سرمایه می‌شود. در وضعیت ناکارآمد قیمت یک دارایی در بازار، فرصتی برای کسب سود توسط معامله گرانی که اسمارت مانی در اختیار دارند ایجاد می‌کند. در واقع چنین وضعیتی سریعا توسط معامله گرانی که اسمارت مانی در اختیار دارند شناسایی شده و اختلاف بین قیمت بازاری و ارزش واقعی دارایی پر می‌شود.

ترید با ساختار اسمارت مانی

یک معامله‌گر حرفه‌ای زمانی که وضعیت و محدوده‌های بازار سرمایه که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم به درستی شناسایی و تحلیل می‌کند می‌تواند با استفاده از ساختار اسمارت مانی معاملات پربازدهی داشته باشد. برای استفاده از الگوهای اسمارت مانی نیاز است که اقدامات زیر انجام گیرد:

شناسایی محدوده فعالیت‌های شروع تهاجمی

منظور از شروع تهاجمی حرکتی قابل توجه در بازار است که در پی افزایش قیمت توسط خریداران مهاجم یا کاهش قیمت توسط فروشندگان مهاجم ایجاد می‌شود. چنین معاملاتی معمولا پس از معامله دارایی در یک محدوده قیمتی ثابت و بدون روند مشخص رخ می‌دهد. برای این که از این سبک اسمارت مانی برای معاملات خود استفاده کنید باید موقعیت‌های خود را قبل از شروع حرکت تهاجمی شناسایی کنید.

شناسایی روندهای جانبی

برای استفاده از الگوهای اسمارت مانی باید به دنبال تشخیص محدودهای رنج یا روند جانبی باشید. این مناطق از آن جهت حائز اهمیت هستند که احتمال ثبت شدن معاملات توسط سرمایه گذاران نهادی آگاه و متخصصان مالی در آن زیاد است.

مزایا و معایب سبک معاملاتی اسمارت مانی

اگرچه به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری به روش پول هوشمند یا اسمارت مانی یک روش بی‌عیب و نقص است اما همانند سایر روش‌های سرمایه‌گذاری دارای مزایا و معایبی است که آگاهی از آن‌ها پیش از اتخاذ تصمیم در سرمایه‌گذاری اسمارت مانی یاری دهنده خواهند بود. مهمترین مزایا و معایب این سبک از سرمایه‌گذاری عبارتند از:

ریسک پایین

اگر روند اسمارت مانی را در اوایل روند و با موفقیت شناسایی کرده باشید با ریسک کمتری در سرمایه‌گذاری مواجه خواهید شد زیرا عموما بازیگران و سرمایه گذاران بزرگ بعد از بررسی‌های متعدد دست به سرمایه‌گذاری در این روند زده و خطرات کمتری را شناسایی کرده اند.

پاداش ثابت

پیروی از سبک اسمارت مانی اگر بازدهی سریع و پرسودی به همراه نداشته باشد، در عوض استراتژی قابل اعتمادی با پاداش ثابت برای سرمایه گذار به همراه دارد. برای موفقیت در این شکل از سرمایه‌گذاری باید تجربه خوبی در تجزیه و تحلیل داده‌های بازار داشته باشید.

ذهنیت گله‌ای

دنبال کردن پول هوشمند و تلاش برای پیش بینی حرکت آن باعث می‌شود که عده زیادی به صورت هم زمان در پی شناسایی اسمارت مانی حرکات مشابهی را انجام دهند. این اتفاق م یتواند باعث ایجاد انحراف و اشتباه در مجموعه داده‌ها شود.

اسمارت مانی یا پول هوشمند می‌تواند در هر بازاری وجود داشته و معاملات و خرید و فروش در آن بازار بر اساس الگوهای آن انجام گیرد. استفاده از الگوهای تحلیل اسمارت مانی در بازارهای مالی به معامله گران کمک می‌کند تا با درک بهتری از بازار و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری اقدام به خرید و فروش سهام نمایند.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا