مسکن

همه چیز در مورد کاربرد قوطی در ساختمان سازی

قوطی پروفیل، این مقطع فولادی استوانه‌ای و توخالی، امروزه بنا بر کاربرد موردنظر دارای شکل، ضخامت، ابعاد و جنس‌های مختلف است. شکل قوطی ممکن است به صورت دایره، مربع یا مستطیل باشد.

یکی از مصالح بسیار مهم در ساختمان سازی، پروفیل یا قوطی پروفیل است. پروفیل‌ها دارای ۲ نوع صنعتی و ساختمانی و همچنین ۲ نوع باز و بسته هستند که قوطی از دسته پروفیل‌های بسته محسوب می‌شود که علاوه بر ساختمان سازی، در صنعت نیز کاربردهای زیادی دارد. قوطی پروفیل، این مقطع فولادی استوانه‌ای و توخالی، امروزه بنا بر کاربرد موردنظر دارای شکل، ضخامت، ابعاد و جنس‌های مختلف است. شکل قوطی ممکن است به صورت دایره، مربع یا مستطیل باشد که انواع مختلفی هم دارد و در این بخش قصد داریم تا شما را با کاربردهای قوطی در ساختمان سازی آشنا کنیم؛ اما ابتدا می‌بایست با انواع پروفیل آشنا شوید.

انواع پروفیل به کدام دسته‌ها تقسیم می‌شوند؟

به صورت کلی، پروفیل‌های باز و بسته دارای انواع زیر هستند:

  • پروفیل زد
  • پروفیل لنگه دری
  • پروفیل آبرو
  • پروفیل سی
  • قوطی پروفیل

در ادامه، با کاربرد هر کدام در ساختمان سازی آشنا می‌شوید:

کاربرد پروفیل z در ساختمان

کاربرد پروفیل z در سقف ساختمان‌های بزرگ، اتصال بخش‌های مختلف سازه فلزی به یکدیگر و بخش پارکینگ آن‌ها دیده می‌شود که دارای انواع Z۱۸ ,Z۲۰ و Z۲۲ هستند.

پروفیل لنگه دری چه کاربردی دارد؟

پروفیل لنگه دری نام دیگر پروفیل درب و پنجره است که در اشکال و ضخامت‌های مختلف ساخته می‌شود. پروفیل فرانسوی و رومی، از انواع آن است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این پروفیل، به مقالات مربوطه در بلاگ https://www.asroon.ir مراجعه کنید.

کاربرد پروفیل آبرو

کاربرد پروفیل آبرو در بخش سقف ساختمان دیده می‌شود که مسیر حرکت آب را به سمت زمین مشخص می‌کند؛ معمولاً این پروفیل به صورت سبک ساخته می‌شود تا نصب آن آسان باشد و وزن سقف را زیاد نکند.

پروفیل c چه کاربردی دارد؟

پروفیل سی در حقیقت نقش یک نوع تیرچه‌ را برای پوشش سقف و دیوار ایفا می‌کند که عمده استفاده از آن نیز همین است. کاربرد دیگر پروفیل سی در ساختمان، در بخش پوشش سقف‌های سبک صنعتی و اتصال ستون‌هایی است که فاصله زیادی باهم دارند.

کاربرد قوطی در ساختمان

قوطی در ساختمان سازی و ساخت اسکلت‌های فلزی کاربردهای بسیاری دارد؛ از ستون و اسکلت یک ساختمان تا ساخت درب و پنجره. در اسکلت‌های فلزی تنوع استفاده از مقاطع فولادی، مخصوصاً تنوع استفاده از پروفیل بسیار بالا است، برخلاف سازه‌های بتنی که مقطع اصلی در آن‌ها میلگرد است. به همین دلیل، با نوسانات قیمت میلگرد ممکن است هزینه‌های پروژه نیز تغییر کند.

در ادامه کاربرد قوطی در ساختمان را بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

همه چیز در مورد کاربرد قوطی در ساختمان سازی

کاربرد اصلی قوطی در کدام بخش ساختمان است؟

کاربرد اصلی قوطی به دلیل مقاومت، انعطاف پذیری و جوش پذیری بالا در کنار فرم و شکل پذیری، در ساخت درب و پنجره‌های ساختمان به چشم می‌خورد. به عنوان مثال از قوطی‌هایی با سطح مقطع کوچک در ساخت پنجره، نرده و پله‌ها و از قوطی‌هایی با سطح مقطع بزرگ‌تر در ساخت ستون و اسکلت فلزی استفاده می‌شود.

اما در اصل قوطی‌های مورد استفاده در ساختمان سازی دارای ۲ دسته قوطی نورد گرم و قوطی نورد سرد هستند. اما به نظر شما تفاوت قوطی نورد گرم با قوطی نورد سرد در چیست؟

قوطی نورد گرم

قوطی‌های تولید شده از نورد گرم توسط شمش‌های فولادی تولید می‌شوند.

قوطی نورد سرد

این نوع قوطی‌ها توسط خم کردن یا شکل‌دهی به ورق‌های فولادی تولید می‌شوند.

مزایا و معایب قوطی چیست؟

برخی مزایای قوطی پروفیل عبارت است از:

  • مقاوم در برابر ضربه
  • نگه‌داری مواد در هر ۳ حالت جامد، مایع و گاز
  • عدم آلودگی محیط زیست
  • مقاومت بالا در برابر نفوذ نور، رطوبت و اکسیژن

همچنین برخی معایب این مقطع فولادی نیز عبارت است از:

  • مقاومت پایین در برابر خوردگی
  • نیاز به فضای بالا برای انبار
  • نیاز به انبار مجزایی که در معرض رطوبت نباشد

همه چیز در مورد کاربرد قوطی در ساختمان سازی

نحوه و راه‌های مقاوم سازی قوطی چگونه است؟

مقاوم سازی ساختمان یکی از مواردی است که امروزه بیشتر برای ساختمان‌های قدیمی نیز انجام می‌شود تا سازه در برابر خطرات طبیعی و غیرطبیعی مقاوم شده و سطح تحمل باربری آن نیز افزایش یابد. از آنجایی که قوطی ستونی‌ها در سازه فلزی به صورت عمود روی سطح زمین قرار می‌گیرند، بیشترین وزن و فشار را تحمل می‌کنند؛ بنابراین مقاوم سازی آن‌ها اهمیت زیادی دارد.

اولین راه برای مقاوم سازی ساختمان‌ها استفاده از  الیاف CFRP بوده که از جنس پلیمری و کربنی هستند. به عنوان مثال محصور کردن قوطی با الیاف CFRP زمان کمانش را به تأخیر می‌اندازد.

برخی راه‌ها برای افزایش مقاومت قوطی در ساختمان

  1. افزودن ورق‌های پوششی به بال ستون
  2. تعبیه ورق‌های سخت کننده درون ستون
  3. تعبیه ورق‌های تقویتی درون ستون
  4. تقویت قوطی ستونی با استفاده از روکش

کاربرد زیاد قوطی پروفیل باعث شده تا افراد زیادی روزانه به دنبال خرید و استعلام قیمت پروفیل باشند. چراکه با توجه به کاربرد، شکل ظاهری، ضخامت، اندازه و فاکتورهای دیگر، ممکن است قیمت آن متغیر باشد.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا