بانک

معرفی وام اشتغال زایی و شرایط دریافت و پرداخت اقساط

وام اشتغال زایی، برای افرادی مناسب است که به دنبال راه اندازی کسب و کار خود هستند. و می خواهند خود تواید کننده و ابداع کننده کار باشند. بنابراین دولت وام هایی را برای این افراد در نظر گرفته است.

به گزارش تجارت امروز؛ وام اشتغال زایی، برای تامین اولیه سرمایه است. زیرا بدون سرمایه، کار را نمی توان شروع کرد. و ایده های تجاری و صنعتی کار عملی نمی شود. ما در این مقاله سعی داریم به شرایط دریافت و پرداخت اقساط وام بپردازیم، تا کسانی که به دنبال کارآفرتی و راه اندازی کسب و کار مستقل هستند. از این وام مطلع و برخوردار شوند.

فهرست مطلب

معرفی وام اشتغال زایی

وام اشتغال زایی یکی از انواع وام بانکی است که با هدف حمایت از کسب و کارهای خانگی ( مانند تولید پوشاک و فرش بافی)، مشاغل روستایی (دامداری، پرورش ماهی، کشاورزی)، زنان سرپرست خانوار، خود اشتغالی و کارآفرینی، ارائه می‌شود.

مبلغ این وام با توجه به نوع کسب و کار شما تعیین می‌شود و هر چقدر کسب و کار شما قابلیت اشتغال و درآمدزایی بیشتری داشته باشد تسهیلات بیشتری در اختیار شما قرار خواهد گرفت. پ

مبلغ این تسهیلات از ۱۵ تا ۲۰۰ میلیون تومان است که مبلغ پایه آن یعنی ۱۵ میلیون تومان برای کسب و کارهای خانگی و سقف آن برای کارآفرینی در نظر گرفته شده است. البته برخی از بانک‌ها تسهیلات بیشتری برای کارآفرینی ارائه می‌دهند که شرایط دریافت آن کمی پیچیده تر است و به مدارک بیشتری برای اثبات موفقیت طرح کسب و کار نیاز دارد.

نکته حائز اهمیت برای دریافت وام اشتغال زایی، وضعیت اشتغال فرد متقاضی است، برای دریافت این وام فرد نمی‌تواند در حال حاضر جایی مشغول به کار باشد و برای وام درخواست دهد، در واقع این وام برای حمایت از افرادی طراحی شده است که قصد دارند به جای مشغول به کار شدن در کسب و کارهای موجود، کسب و کار خود را راه اندازی کنند.

مبلغ تسهیلات اشتغال زایی

وام اشتغال زایی بسته به اینکه طرح کسب‌وکار شما چه باشد و درخواست آن را به کدام بانک یا مؤسسه مالی و اعتباری داده باشید، دارای بهره ۴ تا ۱۰ درصدی است.

بازپرداخت این نوع تسعیلات برای آن دسته از مشاغلی که دارای درآمد ماهیانه هستند به صورت اقساط ماهیانه و برای دسته دیگر که درآمد سالیانه دارند به شکل اقساط سالیانه در نظر گرفته می‌شود. بازپرداخت اغلب وام‌های خوداشتغالی معمولا چیزی حدود ۴ تا ۵ سال است.

سقف وام خوداشتغالی هم به نوع بانک و شعبه‌ای که به آن درخواست داده‌اید بستگی دارد.

چه کسانی می‌توانند از وام اشتغال زایی استفاده کنند؟

  • افراد فاقد شغل
  • متقاضیان راه‌اندازی کسب‌وکار جدید
  • افراد خواهان توسعه شغل خانگی

وام وام اشتغال زایی توسط چه مراجعی ارائه می‌شود؟

  • کمیته امداد امام خمینی
  • صندوق رفاه
  • بانک‌های دولتی و خصوصی
  • سایر مراجع

واموام اشتغال زایی فنی حرفه ای به چه مشاغلی تعلق می‌گیرد؟

وام اشتغال زایی

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که وام خود اشتغالی به چه مشاغلی تعلق‌ می‌گیرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که این وام فرصتی برای افراد در گروه‌های شغلی مختلف است تا با اتکا به خلاقیت و مهارت خود، کسب‌وکاری را راه‌اندازی کنند. شرایط و ضوابط دریافت وام خود اشتغالی برای هر گروه شغلی ممکن است متفاوت باشد.

مشاغل خانگی

این مشاغل توسط اعضای خانواده در محیط منزل انجام‌ می‌شوند و مزاحمتی برای ساکنین محل ایجاد نمی‌کنند. از جمله این مشاغل‌ می‌توان به تولید پوشاک، محصولات نمدی، قالیبافی، پارچه‌بافی، چرم و محصولات وابسته، گلیم‌بافی، قلم‌زنی، خاتم‌کاری، معرق‌کاری، تابلو فرش، نخ‌ریسی، ساخت زیورآلات و غیره اشاره کرد.

افراد در این گروه می‌توانند برای دریافت وام فنی حرفه ای ارایشگری، وام فنی حرفه ای قالی بافی، وام فنی حرفه ای آشپزی و سایر وام‌ها با توجه به زمینه فعالیت‌شان اقدام کنند.

وام اشتغال زایی و کارفرمایی

در این مشاغل، فرد مدیریت یک کسب‌وکار را بر عهده دارد و برای خود کار می‌کند. این افراد علاوه بر ایجاد شغل برای خود، با ایجاد کار تیمی و یا استخدام شاگرد، فرصت‌های شغلی جدیدی نیز ایجاد‌ می‌کنند. افراد در این گروه می‌توانند برای دریافت وام فنی حرفه ای تعمیرات موبایل، وام فنی حرفه ای تراشکاری، وام فنی حرفه ای تاسیسات ساختمان و… اقدام کنند.

کارآفرینی

کارآفرینان با ارائه یک محصول جدید، کشف شیوه‌ای نوین در تولید نیازهای روزمره و یا پیدا کردن یک منبع ارزشمند تازه، از وام خوداشتغالی استفاده‌ می‌کنند. محصولات و یا روش خلق شده توسط کارآفرینان‌ می‌تواند در حوزه صنعت، کشاورزی و خدمات جای داشته باشد.

کسب‌وکارهای روستایی

افرادی که در روستا زندگی‌ می‌کنند و در زمینه‌هایی مانند دامداری، باغداری، مرغداری، پرورش گل و گیاه، شیلات، صنایع دستی، محصولات گلخانه‌ای، تولید میوه و… فعالیت‌ می‌کنند‌ می‌توانند از وام فنی حرفه ای بهره ببرند.

زنان سرپرست خانواده

زنانی که به علت نداشتن سرپرست یا داشتن سرپرست بد، تحت نظر سازمان‌هایی از قبیل بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی قرار دارند،‌ می‌توانند برای ثبت‌نام وام خوداشتغالی فنی حرفه‌ای اقدام نمایند.

انواع وام اشتغال زایی

وام کارآفرینی به کسب‌وکارهای خانگی، مشاغل روستانی و زنان سرپرست خانوار تعلق می‌گیرد. مشاغلی مثل قالی‌بافی، فرش‌بافی، گلیم‌بافی، تولید پوشاک، تولید چرم، تولید مصنوعات نمدی، پارچه‌بافی، تابلو فرش، نخ‌ریسی، ساخت زیورآلات، خاتم‌کاری، معرق‌کاری، حکاکی روی فلزات، قلم‌زنی و تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در گروه مشاغل خانگی قرار می‌گیرند.

اگر شغل شما شامل فعالیت‌های کشاورزی، صنایع دستی، محصولات خانگی، پرورش ماهی، تولید میوه خشک، مرغداری و دامداری است، می‌توانید برای گرفتن وام خود اشتغالی اقدام کنید.

کسانی هم که در زمینه‌ی مدیریت پشتیبانی سایت، برنامه‌نویسی و ساخت انیمیشن فعالیت می‌کنند، می‌توانند این وام را بگیرند. در نهایت زنان سرپرست خانوار هم برای راه‌اندازی کسب‌وکار خانگی می‌توانند از خدمات خود اشتغالی استفاده کنند. این زنان باید تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی باشند.

کدام بانک ها وام اشتغال زایی ارائه می‌دهند؟

بانک برای وام خود اشتغالی

در حال حاضر این بانک‌ها به متقاضیان واجد شرایط وام خوداشتغالی می‌دهد: بانک ملی، بانک صادرات، بانک ملت، بانک سپه، بانک کشاورزی، بانک مسکن، بانک رفاه کارگران و پست ‌بانک.

هر یکی از این بانک‌ها شرایط خاص خود را برای وام‌دهی دارند و سقف تسهیلات آنها هم به شعبه موردنظر و شرایط درخواست‌کننده بستگی دارد که در جدول بالا می‌توانید جزئیات هریک را مشاهده و باهم مقایسه کنید.

وام خوداشتغالی بانک مسکن

بانک مسکن برای مشاغل خانگی و خوداشتغالی وامی در نظر گرفته است که برای دریافت آن ابتدا باید از کمیته امداد، سازمان بهزیستی و یا بنیاد شهید و امور ایثارگران معرفی‌نامه بگیرید. همچنین بانک مسکن سقف تسهیلات خوداشتغالی خود را برای مشاغل خانگی ۱۵۰ میلیون تومان و برای طرح کارفرمایی ۲ میلیارد تومان تعیین کرده است.

وام خوداشتغالی بانک سپه

بانک سپه برای ارائه تسهیلات خوداشتغالی از شما معرفی‌نامه کمیته امداد می‌خواهد. این بانک برای تسهیلات خوداشتغالی خود سقف ۱۵۰ میلیون تومان را در نظر گرفته است.

وام خوداشتغالی بانک کشاورزی

بانک کشاورزی تنها بانکی است که بدون ارائه معرفی‌نامه هم درخواست وام شما را قبول می‌کند. برای اینکه از تسهیلات خوداشتغالی بانک کشاورزی برخوردار شوید باید به نزدیکترین شعبه مکانی که می‌خواهید کسب‌وکار خود را راه بیاندازید، بروید و درخواست وام دهید.

وام خوداشتغالی بانک ملی

بانک ملی با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی، بنیاد شهید و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وام خود اشتغالی اعطا می‌کند. از همین رو به همراه داشتن معرفی‌نامه یکی از این ارگان‌ها برای درخواست تسهیلات جزو شروط ضروری به حساب می‌آید.

وام خوداشتغالی بانک ملت

بانک ملت برای ۳ نوع مشاغل خانگی، وام اشتغال زایی و کارفرمایی تسهیلات در نظر گرفته است. برای اینکه از وام خوداشتغالی این بانک برخوردار شوید باید از سازمان بهزیستی معرفی‌نامه ببرید. نبود سابقه چک برگشتی و تسهیلات پرداخت نشده و ارائه ضامن معتبر از دیگر شروط ضروری اخذ این وام است. تسهیلات خوداشتغالی این بانک تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

وام خوداشتغالی بانک صادرات

یکی از طرح‌های اعتباری طراوت توسعه بانک صادرات به اعطا وام خود اشتغالی اختصاص یافته است. این وام که دارای سود ۴ درصدی است و با ارائه معرفی‌نامه از کمیته امداد و سایر مدارک مورد نیاز، به شما تعلق می‌یابد.

وام خوداشتغالی پست بانک

پست بانک با همکاری کمیته امداد به افراد واجد شرایطی که قصد شروع کسب‌وکاری دارند، وام خوداشتغالی می‌دهد. برای دریافت این تسهیلات باید معرفی‌نامه از کمیته امداد داشته باشید. سقف این وام ۱۵۰ میلیون تومان اعلام شده است.

وام خوداشتغالی بانک رفاه کارگران

وام اشتغال زایی بانک رفاه کارگران به بیمه‌شدگان تامین اجتماعی و مستمری‌بگیران بانک رفاه کارگران اختصاص یافته است.

شرایط مورد نیاز برای دریافت این وام چیست؟

برای دریافت تسهیلات خود اشتغالی باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • متقاضی وام نباید در سازمان‌های دولتی و غیر دولتی مشغول به کار باشد و باید بیکار باشد.
  • وام‌گیرنده نباید حقوق بازنشستگی بگیرد.
  • وام‌گیرنده نباید قبلا از نهادهای دیگر وام خود اشتغالی گرفته باشد.
  • میانگین سنی وام‌گیرنده باید بین ۱۸ تا ۵۰ سال باشد.
  • آقایان برای دریافت وام باید کارت پایان خدمت یا معافیت نظام وظیفه داشته باشند.
  • متقاضی وام نباید بیمه شغلی داشته باشد و باید مجوزهای دریافت وام خود اشتغالی را بگیرد.
  • متقاضی وام باید در محل راه‌اندازی کسب‌وکار خانگی اقامت داشته باشد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت وام اشتغال زایی

برای گرفتن وام اشتغال‌زایی باید مدارک زیر را داشته باشید:

  • مدارک هویتی شامل شناسنامه و کارت ملی
  • کارت پایان خدمت برای آقایان
  • مدرک تحصیلی معتبر از دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزشی
  • گواهی حاکی از داشتن مهارت لازم در کسب‌وکار موردنظر
  • طرح کسب‌وکار
  • سند ملک: در صورتی‌که مبلغ وام بیشتر از ۵۰ میلیون تومان باشد به سند ملک احتیاج دارید.
  • مدارک هویتی ضامن رسمی: تا سقف ۵۰ میلیون تومان به دو ضامن احتیاج دارید.
  • مدارک کسر از حقوق

وام فنی حرفه ای از کجا بگیریم؟

دریافت وام برای راه‌اندازی ‌کسب‌وکار، دغدغه بسیاری از دارندگان مدرک فنی و حرفه‌ای است. اما کدام بانک‌ها وام فنی و حرفه ای پرداخت‌ می‌کنند و وام فنی حرفه ای از کجا بگیریم؟

برخی از بانک ها در کنار سایر خدمات خود، تسهیلات ویژه‌ای را به دارندگان مدرک فنی و حرفه‌ای برای راه‌اندازی ‌کسب‌وکار ارائه می‌دهند. لیست این بانک‌ها به طور مداوم در حال تغییر است. بنابراین برای اطلاع از آخرین لیست و شرایط وام هر بانک، باید به وب‌سایت یا شعبه‌های همان بانک مراجعه کنید.

علاوه بر بانک‌ها، موسسات و صندوق‌های کارآفرینی نیز به طور تخصصی در زمینه راه‌اندازی ‌کسب‌وکار وام ارائه می‌دهند. برخی از این موسسات عبارتند از:

  • صندوق کارآفرینی امید
  • صندوق نوآوری و شکوفایی
  • بنیاد برکت

مراحل ثبت نام وام فنی حرفه ای

حالا که شرایط دریافت وام فنی حرفه ای اداره کار را می‌دانید، بیابید ببینیم برای دریافت این وام چه باید کنید. پیش از دنبال کردن مراحل، حتما مدارک موردنیاز دریافت وام فنی حرفه‌ ای را تهیه کنید. مراحل دریافت این وام را می‌توان در ۵ مرحله خلاصه کرد.

به طور کلی ابتدا باید بانکی را انتخاب کنید که وام فنی و حرفه‌ای ارائه می‌دهد. شرایط و ضوابط هر بانک برای اعطای وام متفاوت است، بنابراین لازم است قبل از انتخاب، به سامانه بانک مورد نظر مراجعه کرده و از شرایط و مدارک مورد نیاز اطلاع پیدا کنید. پس از انتخاب بانک، در سامانه ثبت‌نام وام آن بانک ثبت‌نام کنید. در این مرحله، اطلاعات شخصی، مدارک تحصیلی و مهارت فنی، همچنین طرح توجیهی ‌کسب‌وکار خود را ارائه خواهید کرد.

پس از ثبت‌نام و بررسی اولیه درخواست شما، از سوی بانک برای ارائه مدارک به شعبه مربوطه دعوت خواهید شد. کارشناسان بانک پس از دریافت مدارک، طرح توجیهی شما را بررسی و در صورت تائید، وام را به شما اعطا خواهند کرد.

۱.   دریافت معرفی‌نامه

  • دریافت معرفی‌نامه از سازمان‌های همکار با بانک مانند کمیته امداد، بهزیستی یا بنیاد شهید و ایثارگران (اختیاری)

۲.   ارائه طرح و ایده

  • ارائه طرح و ایده نو و کاربردی برای متقاعد کردن وام‌دهنده
  • ثبت‌نام در سامانهmcls.gov.ir و انتخاب نوع تسهیلات (اشتغال فراگیر یا روستایی و عشایر)
  • ارائه توضیحات تکمیلی درباره طرح در سامانه صندوق کارآفرینی امید (در صورت تمایل)

۳.   مراجعه به سامانه اینترنتی بانک

  • مراجعه به سامانه اینترنتی بانک یا موسسه مالی مورد نظر برای ثبت‌نام
  • تکمیل فرآیند ثبت‌نام و بارگذاری مدارک مورد نیاز

۴.   ثبت درخواست وام

  • مراجعه حضوری به بانک پس از ثبت‌نام اینترنتی
  • بررسی درخواست و صحت مدرک فنی و حرفه‌ای توسط کارشناس بانک
  • ارائه اصل مدارک و تکمیل فرآیند بررسی

۵.   تأیید نهایی و دریافت وام

  • ارزیابی مدارک و کسب‌وکار توسط کارشناسان بانک
  • تکمیل پرونده و قرارگیری در صف دریافت وام
  • احتمال لغو وام در صورت عدم تأیید صلاحیت یا نقص مدارک

نرخ سود و نحوه بازپرداخت وام فنی حرفه ای

نرخ سود وام اشتغال زایی فنی حرفه ای برای گروه‌های مختلف کاری متفاوت است. حداکثر سود این وام ۴ درصد است که آن را به یک گزینه جذاب برای کارآفرینان تبدیل‌ می‌کند. علاوه بر این طبق بخشنامه جدید، حداکثر دوره بازپرداخت وام ۸۴ ماه است که این دوره بازپرداخت طولانی به ‌کسب‌وکارهای نوپا فرصت رشد و توسعه‌ می‌دهد.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا