مسکن

الزام وجود نقشه بردار در ساختمانسازی

امروزه با توجه به حوادث ساختمانی و مواردی همچون حذف پارکینگ در ساختمان الزام وجود نقشه بردار در ساختمانسازی بحثی است که به دفعات مطرح شده است. معمولا هنگام تهیه دستور نقشه به واقعیت زمین عرصه مانند زوایا توجهی نمی شود و یا هنگام پیاده سازی ساختمان، اشتباهاتی صورت می گیرد.

امروزه با توجه به حوادث ساختمانی و مواردی همچون حذف پارکینگ در ساختمان الزام وجود نقشه بردار در ساختمانسازی بحثی است که به دفعات مطرح شده است. معمولا هنگام تهیه دستور نقشه به واقعیت زمین عرصه مانند زوایا توجهی نمی شود و یا هنگام پیاده سازی ساختمان، اشتباهاتی صورت می گیرد. این عوامل موجب می شود زمانی که نقشه بردار نظام مهندسی ساختمان از ملک بازدید می کند و وضع موجود ملک برای تهیه سند به اداره ثبت اسناد و املاک کشور، ارسال می شود، مالک متوجه شود بطور مثال پارکینگ حذف شده دارد و یا متراژ واحد ها حتی در موارد طراحی تیپ و یکسان، کمتر یا بیشتر شده است. برای اینکه اینگونه مشکلات در اخذ پایانکار ملک پیش نیاید، لازم است نقشه بردار در مراحل مختلف ساختمانسازی چه قبل از اجرا و چه در حین اجرا،  نظارت و اندازه گیری دقیق داشته باشد.

وظائف مهندسان نقشه بردار به صورت کلی شامل تعیین موقعیت ملک بر روی نقشه های هوایی یا زمینی، مشخص کردن و پیاده کردن محل دقیق ملک بر روی زمین، تعیین مساحت آپارتمان و زمین به همراه تعیین ابعاد و مختصات دقیق ملک و تطبیق این اندازه ها با حدود مشخصات اسناد مالکیت، تهیه نقشه مسطحاتی و توپوگرافی بزرگ مقیاس در سیستم تصویر یو تی ام، تهیه مقاطع طولی و عرضی از معابر و زمینها و معادن، تعیین بر و کف ساختمان، علامت گذاری تراز صفر ساختمان و ثبت آن در محل مناسب، کنترل استقرار صحیح ساختمان در سطوح قائم و افقی، کنترل شیب بندی محوطه ها و پارکینگ ها طبق ضوابط، کنترل گود برداری، جابجایی نشست و تغییر شکل ساختمان و زمین های مجاور آن در حین ساخت و بعد از آن، تهیه نقشه های تفکیکی واحدهای موجود در مجتمع های ساختمانی است.

نقشه برداری در ساختمانسازی به شرح زیر می باشد:

  1. نقشه برداری توپوگرافی: این نوع نقشه برداری، اطلاعات عوارض مختلف ارتفاعی زمین را تعیین می کند.
  2. نقشه برداری ساختمان: این دسته از نقشه برداری هنگام عملیات ساختمانسازی انجام می شود. نقشه برداران ممکن است نحوه اجرای دستور نقشه را در ساخت و ساز مدیریت کنند یا در پروژه های ساختمانی مشاوره لازم در مورد نحوه پیاده سازی را بدهند. حین عملیات ساختمانسازی نقشه برداران معمولا وظایف مختلفی مانند پیاده سازی نماهای پیچیده، رمپها ، ستونها و سایر اجزای فنی ساختمان را بر عهده دارند.
  3. نقشه برداری ژئودتیک: این دسته از نقشه برداری شامل موارد زیر است:
  • نقشه برداری افقی: این دسته از نقشه برداری مربوط به پلن و اطلاعات افقی مانند ابعاد و شکل زمین است.
  • نقشه برداری عمودی: این دسته از نقشه برداری اطلاعات عمودی مانند ارتفاع و ابعاد ساختمان ها را معلوم می کند.
  1. نقشه برداری ثبتی: این نوع نقشه برداری بیشتر برای اخذ سند تک برگ استفاده می شود. معمولا خروجی این نقشه برداری، نقشه یو تی ام است که توسط کارشناس رسمی نقشه برداری دادگستری انجام می شود. به نقل از دفتر نقشه برداری آربن، نقشه یو تی ام برای ارائه به ادارات دولتی مانند شهرداری و اداره ثبت مورد استفاده قرار می گیرد.
۵/۵ - (۱ امتیاز)

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا