بورس

با تحلیل تکنیکال بیشتر آشنا شوید

در بازار سرمایه انواع مختلفی از دارایی‌ها شامل سهام شرکت‌های بورسی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، گواهی‌های سپرده کالایی و … وجود دارد که تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر می‌شوند. هر کدام از این دارایی‌ها خصوصیات منحصر به فرد خود را دارند و باید قبل از سرمایه‌گذاری در آن‌ها، به طور جداگانه تحلیل و ارزیابی شوند.

افراد با توجه به خصوصیات شخصیتی، اهداف سرمایه‌گذاری و بازده مورد انتظار خود، می‌توانند در بازار سرمایه پرتفویی متنوع از دارایی‌های مختلف تشکیل داده و با استفاده از روش‌های تحلیل مانند تحلیل تکنیکال ، تحلیل بنیادی، تابلوخوانی و … دارایی‌های مختلف را مورد بررسی قرار دهند.

سرمایه‌گذاران با هدف کسب بازدهی مناسب، در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند. شرط لازم برای اتخاذ تصمیمات سرمایه‌گذاری اصولی، آگاهی از ویژگی‌های دارایی‌های مختلف مانند سهام شرکت‌های بورسی است. سرمایه‌گذاران با بررسی وضعیت سهام و پیش‌بینی روند قیمتی و ارزش آینده آن‌ها، سعی می‌کنند تا موقعیت‌های سرمایه‌گذاری مناسب را پیدا کنند.

تحلیل بنیادی

برخی از سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه برای بررسی سهام مورد نظر خود، از روش تحلیل بنیادی استفاده می‌کنند. این روش بر پایه ارزیابی وضعیت مالی، بررسی عملکرد شرکت و تعیین ارزش واقعی سهام (ارزش ذاتی) بنا شده است.

در روش تحلیل بنیادی سرمایه‌گذاران در مرحله اول با بررسی عملکرد شرکت از طریق صورت‌های مالی منتشر شده در سایت کدال، وضعیت سودآوری، دارایی‌ها، بدهی‌ها و … را بررسی کرده و سپس از طریق نسبت‌های مالی، وضعیت شرکت‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کرده و در انتها سعی می‌کنند تا از طریق این اطلاعات، ارزش واقعی سهام شرکت‌های مختلف را محاسبه کنند و اگر ارزش واقعی سهم بیشتر از ارزش بازار سهم باشد، آن سهم را ارزنده در نظر گرفته و در آن سرمایه‌گذاری کنند.

تحلیل تکنیکال

یکی از روش‌های مورد استفاده در بازار سرمایه، تحلیل نمودار قیمت سهام یا تحلیل تکنیکال نام دارد. این روش بر این اساس است که سرمایه‌گذاران و معامله‌گران، با کمک الگوها و ابزارهای تکنیکال، قیمت سهم را در آینده پیش‌بینی می‌کنند.

روش تحلیل تکنیکال بر پایه این فرضیه است که قیمت سهم، الگوهایی از رفتار گذشته خود را در آینده تکرار می‌کند. این الگوها، با استفاده از داده‌های تاریخی قیمت سهم و متغیرهای مرتبط با آن، مانند حجم معاملات، میانگین قیمت در بازه‌های زمانی مختلف، روند قیمتی و … شناسایی می‌شوند. سرمایه‌گذاران با توجه به سبک‌های مختلف تحلیل تکنیکال، این الگوها را مورد بررسی قرار داده و بر اساس آنها تصمیمات خود را در مورد خرید و فروش سهم اتخاذ می‌کنند. برخی از سبک‌های تحلیل تکنیکال عبارتند از:

تحلیل تکنیکال کلاسیک

این سبک بر اساس شناسایی الگوهای معروف در نمودار قیمت سهام مانند الگوهای شمعی، الگوهای کلاسیک قیمتی مانند سر و شانه، الگوی پرچم ، مثلث و همچنین تشخیص خطوط حمایت و مقاومت، و … است. این الگوها نشان‌دهنده‌ی روند صعودی یا نزولی قیمت سهام هستند و می‌توانند نقاط ورود و خروج مناسبی را برای سرمایه‌گذاران مشخص کنند.

تحلیل تکنیکال با استفاده از اندیکاتورها

اندیکاتورها با استفاده از فرمول‌های ریاضی پیشرفته، متغیرهایی را از داده‌های تاریخی مانند قیمت سهام محاسبه و بررسی می‌کند. این متغیرها به نام اندیکاتورها شناخته می‌شوند و می‌توانند اطلاعاتی در مورد قدرت، مقاومت، حمایت و … سهام ارائه کنند.

از اندیکاتورهای معروف می‌توان به اندیکاتور میانگین متحرک، مکدی، شاخص نسبی قدرت و … اشاره کرد.

تحلیل تکنیکال با استفاده از پرایس اکشن

این سبک یک رویکرد نوین در تحلیل تکنیکال است که بر اساس بررسی رفتار قیمت سهام در زمان گذشته و بدون استفاده از اندیکاتورها انجام می‌شود. این سبک با توجه به الگوهای شمعی، خطوط روند، نقاط حمایت و مقاومت و … به تحلیل قیمت اوراق مربوطه می‌پردازد.

الگوهای هارمونیک

یک روش دیگر در تحلیل تکنیکال، استفاده از الگوهای هارمونیک برای پیش‌بینی روند قیمت سهام در آینده است. این روش بر این اساس است که حرکات قیمت در نمودار، اشکال هندسی مشخصی را تشکیل می‌دهند که با نسبت‌های خاصی با هم مرتبط هستند.

این نسبت‌ها بر اساس اعداد فیبوناچی محاسبه می‌شوند. از الگوهای هارمونیک شناخته شده می‌توان به الگوی ab=cd، الگوی گارتلی، الگوی پروانه، الگوی خفاش و الگوی خرچنگ اشاره کرد. این الگوها نشان‌دهنده‌ی نقاط تغییر روند قیمت سهام هستند و می‌توانند فرصت‌های خرید و فروش مناسبی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کنند.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا