بیمه

شرایط دریافت بیمه باربری چگونه است؟/ مزایای بیمه باربری

شرایط دریافت بیمه باربری برای کسانی که باربری انجام می دهند، حائز اهمیت است. چرا که این افراد می خواهند با بیمه کردن بار خود، کمی خیال خود را در این کار راحت کنند.

به گزارش تجارت امروز؛ با دانستن شرایط دریافت بیمه باربری شما راحت تر می توانید برای بیمه کردن کالای خود اقدام کنید. شرکت های حمل و نقل معمولاً بعد از تأسیس اولین کاری که می کنند، استفاده از بیمه باربری می باشد. در ادامه همراه باشید تا شرایط دریافت بیمه باربری را کامل در اختیار شما بگذاریم.

شرایط دریافت بیمه باربری چگونه است؟

بیمه باربری یک سری شرایط دارد که شما اگر این شرایط را فراهم کنید به راحتی می توانید بیمه باربری خود را ایجاد کنید. برای دریافت بیمه باربری، شما باید شرایط زیر را داشته باشید:

 مالک یا ذینفع کالا باشید

جز اولین شرایط دریافت بیمه باربری این است که شما خود صاحب یا ذینفع کالا باشید. ذینفع می تواند هر شخصی باشد که در صورت آسیب دیدن یا از بین رفتن کالا، متحمل ضرر مالی شود.

کالای شما قابل بیمه باشد

شرکت های بیمه به شما یک لیست از کالاهایی که بیمه می کنند را ارائه می دهند و شما با توجه به آن لیست می توانید کالا خود را بیمه کنید. این از شرایط دریافت بیمه باربری محسوب می شود. برخی کالا هستند که در این لیست قرار نمی گیرد. شامل مواد خطرناک، فاسد شدنی یا غیرقانونی است.

اطلاعات صحیح را به شرکت بیمه ارائه دهید

تمام اطلاعات لازم را به طور کاملاً شفاف باید در اختیار بیمه گران بگذارید. این از شرایط دریافت بیمه باربری می باشد که اطلاعات شامل: نوع کالا، ارزش کالا، مبدأ و مقصد حمل، مسیر حمل و …است. ارائه اطلاعات نادرست می تواند منجر به ابطال بیمه نامه یا عدم پرداخت خسارت در صورت بروز حادثه شود.

پرداخت حق بیمه از شرایط دریافت بیمه باربری

برای صدور و یا تمدید بیمه نامه باید حق بیمه را به موقع به شرکت بیمه پرداخت کنید. در صورت عدم پرداخت حق بیمه، بیمه نامه شما باطل می شود و در صورت بروز حادثه، هیچ‌گونه خسارتی به شما پرداخت نخواهد شد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت بیمه باربری

مدارک مورد نیاز برای دریافت بیمه باربری

شرکت بیمه برای بستن قرار داد به مدارک محکم نیاز دارد. پس از اینکه شرایط دریافت بیمه باربری را داشتید. این مدارک را باید ارائه بدهید.

  • فاکتور یا صورتحساب
  • لیست عدل بندی
  • گواهی مبدأ (در صورت حمل بین المللی)

مدارک مربوط به حمل و نقل

  • بارنامه
  • CMR (در صورت حمل بین المللی)
  • قبض رسید پرداخت کرایه حمل

مدارک مربوط به بیمه گذار:

  • کپی کارت ملی یا شناسنامه
  • آدرس و شماره تلفن

مراحل دریافت بیمه باربری

شرایط دریافت بیمه باربری، آنچنام هم شرایط سخت و پیچیده ای نبود. بنابراین پس از مدارک نوبت به بستن قرار داد می رسد.

انتخاب شرکت بیمه: شما می توانید از بین شرکت های مختلف بیمه، شرکتی را که با شرایط شما همخوانی دارد انتخاب کنید.

ارائه مدارک: مدارک مورد نیاز را به شرکت بیمه ارائه دهید.

تکمیل فرم پیشنهاد: فرم پیشنهاد بیمه را به دقت تکمیل و امضا کنید.

پرداخت حق بیمه: حق بیمه را به شرکت بیمه پرداخت کنید.

صدور بیمه نامه: پس از پرداخت حق بیمه، بیمه نامه شما صادر می شود.

مزایای دریافت بیمه باربری

بیمه باربری به دلیل مزایایی که دارد، شرکت های حمل‌ونقل به سمت آن ها می روند. با این وجود که شرایط دریافت بیمه باربری راحت است. مزایای  کاملاً کاربردی هم دارد، که شما را از استرس در زمان باربری دور می کند. در ادامه به معرفی مزایای بیمه باربری می پردازیم.

۱. جبران خسارات مالی:

اولین و مهم ترین مزیتی که بیمه به طور کلی دارد. جبران خسارت های وارد شده ناشی از آسیب دیدگی، سرقت، آتش سوزی، تصادف و سایر خطرات  به کالا در طول حمل و نقل است. شما کالای خود را بیمه می کنید تا در صورت وقوع خسارت، شرکت بیمه خسارت را جبران کند.

۲. کاهش ریسک:

بیمه باربری با پوشش خطرات  مختلف، ریسک مالی مرتبط با حمل و نقل کالا را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

این امر  به صاحبان کالا و شرکت های حمل و نقل  اطمینان خاطر می دهد که در صورت بروز حادثه، متحمل ضرر مالی  فاحشی  نخواهند شد.

۳. حفظ نقدینگی:

صاحبان کالا زمانی که بار آن ها دچار آسیب و خسارت می شود. باید آن خسارت را در لحظه جبران و پرداخت کنند، که این امر موجب می شود بخشی از نقدینگی خود را از دست بدهند. در صورتی که شما بیمه باشید این نقدینگی از طریق شرکت بیمه پرداخت می شود و نیازی به خرج کردن شما نیست.

۴. افزایش آرامش خاطر:

داشتن بیمه باربری به صاحبان کالا، شرکت های حمل و نقل و سایر ذینفعان  آرامش خاطر می دهد که در صورت بروز حادثه، حمایت مالی لازم را دریافت خواهند کرد. این امر به آن‌ها  کمک می کند تا با خیالی آسوده تر به فعالیت های خود ادامه  دهند.

 ۵. ایجاد مزیت رقابتی:

شرکت های حمل و نقل امروزه در حال رقابت با یکدیگر هستند تا مشتری بیش تری جذب کنند. زمانی که یک شرکت از مزایای بیمه باربری استفاده کند، مشتری اعتماد بیشتری می کند و این یک مزیت رقابتی محسوب می شود. مشتریان  معمولاً تمایل دارند از شرکت های حمل و نقلی استفاده کنند که  امنیت کالای آن‌ها را در طول حمل و نقل  تضمین  می کنند.

۶. سهولت در انجام معاملات:

بسیاری از خریداران و فروشندگان کالا در معاملات بین المللی،  شرط می کنند که کالای مورد معامله  بیمه  باشد. داشتن بیمه باربری روند انجام معاملات بین المللی را تسهیل می کند و اعتماد طرفین معامله را به یکدیگر افزایش می دهد.

در نهایت، می توان گفت که  بیمه باربری  یک ابزار  مهم برای  مدیریت ریسک در زنجیره تأمین است.

این  بیمه  می تواند به  کاهش خسارات مالی، حفظ نقدینگی، ایجاد آرامش خاطر و  افزایش  مزیت رقابتی برای صاحبان کالا، شرکت های حمل و نقل و سایر ذینفعان  کمک کند.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا