بیمه

معرفی کامل قوانین و شرایط بیمه شخص ثالث

قوانین و شرایط بیمه شخص ثالث معمولا در ابتدا کلیات را توضیح میدهند و ثابت است. اما در طول سال های متفاوت می تواند دچار تغییراتی شود. ما در این جا قوانین و شرایط را توضیح می دهیم تا دچار چالش نشوید.

به گزارش تجارت امروز؛ دانستن قوانین و شرایط بیمه شخص ثالث برای هر کسی که خودرو خریداری می کند و ماشین خود را بیمه می کند واجب است. شما اگر از تمام قوانین آشنا باشید در آینده نگران بیمه و هزینه های خود نخواهید شد.

بیمه شخص ثالث چیست؟

در بیمه شخص ثالث، مالک وسیله نقلیه شخص اول به شمار می آید.( اکثر بیمه‌نامه‌ها تحت عنوان بیمه‌گزار شناخته می‌شود)، شخص ثانی شرکت بیمه است که متعهد به جبران هزینه‌ها طبق بیمه‌نامه است.

شرکت بیمه در بیمه‌نامه با عنوان بیمه‌گر درج می‌شود. در نهایت، شخص ثالث فرد زیان‌دیده در حوادث رانندگی است. ( منظور از زیان دیده هر شخص غیر از راننده مقصر است).

افرادی که در یک تصادف، ضررهای مالی و جانی می بینند، تحت پوشش بیمه شخص ثالث هستند. در واقع کار بیمه جبران خسارت های وارد شده به امول و جان و وفات است.

این تصادفات که راننده مقصر هم دارد، طبق قوانین جدید بیمه شخص ثالث می تواند از مزایای بیمه استفاده بکند. بیکه حوادث خسارت جانی را جبران می کند و نسبت به خسارت های مالی تعهدی ندارد.

معرفی کامل قوانین و شرایط بیمه شخص ثالث

در بیمه دو طرف بیمه گذار و بیمه گر قرار دارد و هر دو نسبت به هم مسئولیتی را عهده دار هستند. در این قسمت مسولیت هر دو را شرح می دهیم.

پوشش های بیمه شخص ثالث

بیمه ثالث دو نوع خسارت جانی و مالی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

  • در خسارات جانی، سقف تعهدات را با توجه به ظرفیت خودروی بیمه‌گزار مشخص می‌کنند.
  • اما در حوادثی که منجر به خسارات مالی می‌شوند، خسارت به میزانی پرداخت می‌شود که هنگام تهیه بیمه‌نامه تعیین شده است.

مواردی که بیمه شخص ثالث خسار آن را جبرا می کند

  • جبران هزینه‌های مالی اشخاص ثالث در سوانح رانندگی
  • جبران هزینه‌‌ها و خسارت‌های جانی وارد شده در تصادفاتاما در خسارات جانی،

چه کسانی تحت پوشش بیمه شخص ثالث هستند؟

با توجه به قوانین و شرایط بیمه شخص ثالث، افرادی که تحت پوشش بیمه خسارات جانی بیمه ثالث هستند، شامل اشخاص ثالث خودروی زیان‌دیده، سرنشینان اتومبیل راننده مقصر، افراد خارج از اتومبیل او و حتی خود فرد راننده مقصر (بیمه حوادث سرنشین) می‌شود.

این پوشش هزینه‌های مربوط به فوت، نقص عضو و خدمات بیمارستانی را جبران می‌کند. در خصوص اینکه آیا بیمه ثالث به جنین هم تعلق می‌گیرد یا خیر، باید گفت که بیمه ثالث خسارات جانی وارد شده به جنین را هم می‌پردازد.

نحوه محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث

تعیین قیمت در بیمه با توجه به قوانین و شرایط بیمه شخص ثالث، دارای چند مرحله است که در این بخش از بالارترین مرحله شروع می کنیم به توضیح دادن.

 تعیین قیمت پایه توسط بیمه مرکزی

روش محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث و میزان پوشش مالی و بدنی آن بر اساس دیه کامل یک انسان در ماه حرام است.

نرخ دیه در سال ۱۴۰۳ با رشد ۳۳ درصدی از سوی قو قضائیه اعلام شد. بر همین اساس نرخ دیه در ماه‌های حرام برابر با ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و در ماه‌های غیرحرام برابر با ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است.

بیمه مرکزی بر این اساس حداقل و حداکثر مبلغ حق‌بیمه‌ را به شرکت‌های بیمه ابلاغ می‌کند. البته حق‌بیمه پرداختی می‌تواند با توجه به دلایلی مانند تخفیف‌ها و تغییر برخی از موارد موثر بر قیمت حق‌بیمه کاهش یا افزایش یابد.

تخفیف عدم خسارت با توجه به شرایط و قوانین بیمه شخص ثالث

از عوامل مهم و تاثیر‌گذار بر قیمت نهایی حق‌بیمه و محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث تخفیف عدم خسارت بیمه است؛ یعنی به نسبت تعداد سال‌های عدم استفاده از بیمه ‌شخص ثالث به بیمه‌گذار به صورت تصاعدی تخفیف تعلق می‌گیرد.

با توجه به امتیازات ویژه اگر کسی یک سال هیچ گونه تصادفی نداشته باشد و یا از بیمه استفاده نکرده باشد در سال آینده به آن شخص ۵ درصد تخفیف تعلق می گیرد.

به همین ترتیب با افزایش تعداد سال عدم خسارت، درصد تخفی  ثالث افزایش می‌یابد. همچنین در قوانین جدید به جای ۸ سال در ۱۵ سال این تخفیفات اعمال می شود.

تعداد سال عدم دریافت خسارت

درصد تخفیف

یک سال

۵%

دو سال

۱۰%

سه سال

۱۵%

چهار سال

۲۰%

پنج سال

۲۵%

شش سال

۳۰%

هفت سال

۳۵%

هشت سال

۴۰%

نه سال

۴۵%

ده سال

۵۰%

یازده سال

۵۵%

دوازده سال

۶۰%

سیزده سال

۶۵%

چهارده سال

۷۰%

تاثیر نوع وسیله کاربری در قیمت گذاری

از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت نهایی حق‌بیمه شخص ثالث، کاربری خودرو و همچنین میزان ریسک خودرو برای رخ دادن حادثه رانندگی است؛

به عنوان مثال خودروهای آموزش رانندگی یا تاکسی‌ها، بیشتر در معرض حوادث رانندگی هستند و باید حق‌بیمه ‌شخص ثالث بیشتری را پرداخت کنند. کاربری‌‌های مختلفی مانند کاربری صنعتی، آمبولانس، آتش‌نشانی، بارکش و … تعریف شده است و باعث افزایش حق بیمه شخص ثالث می‌شود.

 جریمه خسارت

جریمه دریافت خسارت به دو دسته مالی و جانی تقسیم شده است، در صورت تعدد دریافت خسارت، درصد جریمه بیشتر لحاظ می‌شود.

جدول دریافت خسارت

دریافت خسارت در سال قبل جریمه خسارت مالی جریمه خسارت جانی
یکبار خسارت ۱۰ % ۲۰ %
دوبار خسارت ۲۰ % ۴۰ %
سه‌بار خسارت ۴۰ % ۶۰ %
چهاربار خسارت ۸۰ % ۱۰۰ %

 جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

جریمه دیرکرد باعث افزایش حق بیمه می شود. بیمه شخص ثلبث برای تمامی رانندگان واجب است. در صورتی که دیرکرد داشته باشید مبلغسی به حق بیمه شما اضافه خواهد شد. اضافه شدن حق بیمه به صورت روز شمار تنها ۳۶۵ روز اعمال و محاسبه می شود.

به این صورت که جریمه دیرکرد بیمه‌نامه ‌شخص ثالث برای تاخیر بیشتر از یک سال ثابت خواهد ماند و تغییری نمی‌کند.

مانند محاسبه بیمه شخص ثالث عوامل متعددی همچون شرکت بیمه، تعداد سیلندر ماشین‌های سواری، ظرفیت بار ماشین‌های بارکش و … در محاسبه جریمه روزانه دیرکرد بیمه ‌شخص ثالث تاثیر گذارند.

نوع وسیله نقلیه

جریمه دیرکرد (به تومان)

سواری کمتر از ۴ سیلندر

۱۱.۴۲۷

سواری پیکان، پراید و سپند

۱۳.۳۴۷

سواری سایر چهار سیلندر

۱۵.۹۰۷

سواری بیش از چهار سیلندر

۱۱۷.۸۰۳

موتورسیکلت گازی

۲.۷۹۸

موتورسیکلت دنده ای یک سیلندر

۳.۴۱۹

موتورسیکلت دو سیلندر به بالا

۳.۷۵۵

موتورسیکلت سه چرخ

۴.۰۳۹

بارکش تا ۱ تن

۱۳.۸۰۹

بارکش بیش از ۱ تن تا ۳ تن

۱۶.۶۲۶

بارکش بیش از ۳ تن تا ۵ تن

۲۱.۰۴۵

بارکش بیش از ۵ تن تا ۱۰ تن

۲۶.۹۶۴

بارکش بیش از ۱۰ تا ۲۰ تن

۳۱.۳۷۸

بارکش بیش از ۲۰ تن

۳۳.۲۵

سقف تعهدات مالی شرکت بیمه در سال ۱۴۰۳

حداقل و حداکثر میزان پوشش مالی بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۳ برابر با ۴۰ و ۸۰۰ میلیون تومان است. اگر بیمه‌گزار مبلغی بیش از ۴۰ میلیون تومان را به عنوان پوشش مالی در نظر بگیرد، به آن بیمه مازاد شخص ثالث گفته می‌شود.

تخفیف شرکت بیمه

شرکت بیمه با توجه به قوانین و شرایط بیمه شخص ثالث، ابتدای هر سال کف قیمت را اعلام می کند. و ملغی را به عنوان حق بیمه به متقاضیان بیمه اعلام می کنند.

دلیل تفاوت در قیمت بیمه شخص ثالث شرکت های مختلف بیمه در تخفبف دهی آن ها است. برخی شرکت ها با توجه به قوانین تخفیف بیشتری را اعلام می کنند و باعث تغییر در قیمت بیمه شخص ثالث می شوند.

با وجودذ این هیچ شرکت بیمه ای حق ندارد پایین تز کف قیمت اغلام شده توسط بیمه مرکزی، قیمتی را به بیمه گذاران اعلام کند.

 مدت اعتبار بیمه‌نامه

مدت اعتبار بیمه‌نامه ‌شخص ثالث می‌تواند از چند روز تا یک سال باشد. برخی از شرکت‌‌ها بیمه ‌شخص ثالث را به صورت روز شمار هم ارائه می‌دهند. در کل خرید بیمه شخص ثالث به صورت سالانه مقرون‌به‌صرفه‌تر است. برای مثال قیمت بیمه‌نامه شش ماهه از نصف قیمت بیمه‌نامه یک ساله بیشتر است. چراکه بیمه‌‌های کوتاه‌مدت برای شرکت‌‌های بیمه ریسک بیشتری دارند.

تاثیر نرخ دیه در پوشش‌های جانی بیمه شخص ثالث

پوشش جانی بیمه شخص ثالث موظف است تا خسارت ناشی از جان را متقبل کند. این خسارت به عهده فرد مقصر است.

 میزان این پوشش‌ها با توجه به نرخ دیه تعیین می‌شود. دیه مجازاتی است که در تصادفات رانندگی و قتل‌های غیرعمد از سوی قانون تعیین شده‌است. به همین دلیل صندوق خسارات بدنی و مراجع قانونی تهیه بیمه شخص ثالث را برای تمامی دارندگان وسایل نقلیه زمینی اجباری کرده‌اند.

تغییرات قانون بیمه شخص ثالث از سال ۱۴۰۰ با توجه به قوانین و شرایط بیمه شخص ثالث

از سال ۱۴۰۰ بیمه تصمیم گرفت تغییراتی را ایجاد کند که این تغییرات شامل :

الحاقیه بیمه شخص ثالث

در سال‌های گذشته مطابق با قانون قبلی بیمه گزارانی که سررسید بیمه‌نامه آنها در ابتدای سال شمسی نبود، ملزم می‌شدند با اعلام نرخ جدید حق بیمه از طرف بیمه مرکزی، مابه التفاوت آن را پرداخت کنند تا بتوانند از حداقل پوشش مالی برخوردار شوند. این مابه التفاوت به شکل یک الحاقیه صادر می‌شد. در سال ۹۶ قانونی تصویب شد که به موجب آن این الحاقیه حذف شد. با توجه به این موضوع، در صورت بروز تصادف و ایجاد خسارت، مابه‌التفاوت هزینه توسط صندوق تامین خسارت های بدنی پرداخت خواهد شد.

بیمه شخص ثالث برای رانندگان سابقه‌دار:

قاونو برای رانندگان سابقه دار تغییر کرده است. اگر راننده ای نمره منفی بالای داشته باشد و تخلفتات آن زیاد باشد. نرزخ بیمه متفاوتی هم خواهد داشت. به دلیل ریسک بالایی که این افراد دارند پس قیمت بیمه آن ها نیز بالاتر می رود.

برخورد قانون جدید با متقلبان

مطابق با قانون جدید بیمه ثالث اگر کسی با صحنه سازی و نمایش اقدام به دریافت خسارت از بیمه کند، به حبس تعزیری محکوم می‌شود و ملزم است دو برابر مبلغ دریافتی از بیمه را پرداخت کند. دقت داشته باشید که در صورت ایجاد تصادف ساختگی، نه تنها شرکت بیمه هیچ خسارتی نمی‌دهد، بلکه از نظر قانون هم مرتکب جرم شده‌اید.

قانون جدید در ثبت گواهینامه

با توجه به قانون راننده محور شدن بیمه شخص ثالث، اطلاعات گواهینامه باید به طور کامل به شرکت بیمه‌گر ارائه و در قرارداد ذکر شود.

از این پس افرادی که خودرو خریداری می کنند در زمان ثبت بیمه شخص ثالث باید تمام اطلاعات گواهینامه خود را ثبت کنند در بیمه، و با توجه به این قانون هر کسی که تصادف کند به سرعت شناسایی می شوند. در تصدف تنها راننده مقصر قاونی است نه کس دیگر.

برای خودروهای شخصی بهتر است گواهینامه فردی ارائه شود که بیشترین استفاده را از خودرو می‌برد. اگر تنها اطلاعات یک گواهینامه در بیمه‌نامه ذکر شود و در هنگام تصادف، فرد دیگری به غیر از صاحب گواهینامه پشت فرمان نشسته باشد، باز هم خسارت (از محل بیمه ثالث مالک اصلی) به طور کامل پرداخت خواهد شد.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا