خواندنی

عواقب و خطرات استفاده از مام در طول روز

همه ما در طول روز از خوشبو کننده های مختلفی، از جمله مام استفاده می کنیم. که احتمالا خیلی از ما عواقب و خطرات استفاده از مام را نمی دانیم یا اینکه می تواند خطرناک باشد یا نه؟ با ما همراه باشید تا تمام موارد را باهم بررسی کنیم.

به گزارش تجارت امروز؛ شاید برای شما هم سوال اینکه آیا عواقب و خطرات استفاده از مام در طول روز زیاد است ؟پیش آمده باشد. و بخواهید بدانید استفاده مداوم از مام می تواند مشکل ساز باشد، و احتمال بروز عوراض پوستی و غدد در زیر بغل است یا نه ؟

مام چیست؟

در حقیقت مام یا MUM اولین برند تولید کننده دئودورانت ها در جهان بوده است. برند مام در سال ۱۸۸۸ در فیلادلفیا توسط فردی به نام ادنا مورفی ثبت شد. طرز استفاده از مام نیز جالب بوده است. این محصول در شیشه‌های کوچک به فروش می‌رسیده و مانند کرم با نوک انگشت به ناحیه زیر بغل مالیده می‌شده است.

همچنین در ترکیبات اصلی این بوزدا از روی استفاده می‌شده است. برند مام در سال ۱۹۳۱ توسط شرکت بریستول مایرز اسکوئیب خریداری شد. مام واژه‌ای است که در ایران به عنوان تمامی محصولات ضد عرق به ویژه رول های ضد تعریق شناخته می‌شود.

این در حالی است که توضیحات فوق نشان می‌دهد که مام خود یک برند تولید کننده رول ضد تعریق است. و نه یک محصول خاص که به منظور کنترل تعریق بدن مورد استفاده قرار گیرد.

انواع مام چیست؟

قبل از رسیدن به عواقب و خطرات استفاده از مام به معرفی انواعآن می پردازیم. مام‌ها در انواع خاصی دسته بندی می‌شوند و شما با توجه به آنچه نیاز دارید آن را انتخاب کرده و استفاده می‌کنید. انواع مام زیر بغل شامل موارد زیر می‌شود:

  • مام رولی- مایع: همانطور که از اسمش پیداست حالت مایع داشته و عمدتاً بی رنگ هستند. کسانی که احساس رطوبت در ناحیه زیر بغل برایشان خوشایند نیست بهتر از خرید این نوع مام صرف نظر کنند. البته این مدل از خود رد به‌جا نمی‌گذارند و از این بابت نگرانی نخواهید داشت.

یکی دیگر از ایرادات این نوع مام این است که بوی خوش را به مدت کمی نگاه داشته و نیاز به استفاده مجدد دارد.

  • مام اسپری: یکی از پرطرفدارترین انواع مام است، به این دلیل که سریعاً روی پوست خشک شده و مدت بیشتری از تعریق جلوگیری می‌کنند. این مدل مام خیلی مقرون به‌صرفه نیست و در مدت کوتاهی مصرف می‌شود.

البته این گزینه برای کسانی که به دنبال تنوع در رایحه هستند یک امتیاز مثبت محسوب می‌شود و این افراد می‌توانند رایحه‌های بیشتری را امتحان کنند.

  • مام صابونی چیست و کاربرد آن: این نوع مام جامد بوده و کاملاً پوست را خشک می‌کند . بسیاری از آن‌ها دارای ترکیبات ضد حساسیت بوده و برای انواع پوست‌ها مناسب است. مام صابونی به دلیل ذات جامد و فشرده‌ای که دارد بسیار به‌صرفه است و دیرتر تمام می‌شود.

همچنین مام صابونی به علت اینکه زیر بغل را خشک می‌کند برای افرادی که از احساس خیسی زیر بغل بیزار هستند انتخاب بسیار خوبی است. مام های صابونی نسبت به سایر مام های دیگر کمتر سبب ایجاد حساسیت های پوستی می شوند.

تفاوت بین مام زنانه و مردانه

در ادامه موضوع مام چیست باید گفت مام در دو نوع زنانه و مردانه در بازار وجود دارد. در این قسمت از مقاله می‌خواهیم با تفاوت بین مام زنانه و مام مردانه بیشتر آشنا شویم‌.

به طور متوسط تعداد غدد تعریق در بدن زنان بیشتر از غدد تعریق در بدن مردان است. اما این به معنای تعریق بیشتر در زنان نیست، زیرا هر یک از غدد تعریق مردان نسبت به غدد تعرق زنان عرق بیشتر تولید می‌کند.

به طور کلی تفاوت زیادی در ترکیبات تشکیل دهنده مام زنانه و مام مردانه وجود ندارد. تفاوت عمده آنها در عطر و رایحه مام هست که برخی رایحه زنانه و برخی دیگر رایحه مردانه دارند‌.

چگونه از مام استفاده کنیم؟

اینکه از مام درست استفاده کنیم تا عواقب و خطرات استفاده از مام  کمتر شود بسیار مهم است. مام زیر بغل یک محصول بهداشتی است. اغلب محصولات بهداشتی برای تأثیرگذاری بیشتر، دستور خاصی برای مصرف دارند. اما فرمول خاصی برای طرز استفاده از مام زیر بغل (نحوه استفاده از مام زیر بغل) وجود ندارد. البته برای این موضوع یک روش توصیه می‌شود. آن هم این است که :

  • بد نیست قبل از مصرف مام، دوش بگیرید.
  • وجود موی زائد در ناحیه زیر بغل باعث می‌شود تجمع باکتری‌های مولد بوی بد بیشتر شود، بنابراین اگر در این ناحیه مویی وجود دارد بهتر است تراشیده شود.
  • بعد از خروج از حمام، بدن خود را به طور کامل خشک‌کنید.
  • مطمئن شوید هیچ جای پوستتان در اثر شیو کردن، خراشیده نشده است.
  • مام زیر بغل را در این ناحیه رول کنید تا پوست بدنتان به طور کامل به ماده درون آن آغشته شود.
  • اگر مام انتخابی شما ۴۸ ساعته است، پس می‌توانید تا دو روز بعد مطمئن باشید که بدنتان کمتر عرق کرده و بو نمی‌گیرد. اما اگر از مام ۲۴ ساعته استفاده می‌کنید، پس باید مراحل فوق را هر روز تکرار کنید.

استفاده از مام چه عواقبی دارد؟

در طول سال ها، ادعاهای زیادی در مورد عواقب و خطرات استفاده از دئودورانت و عوارض جانبی دئودورانت، از سرطان سینه تا بیماری آلزایمر، مطرح شده است. در ادامه بخوانید تا بفهمید این تحقیق چه می گوید و عوارض جانبی واقعی دئودورانت های تجاری چیست.

آیا مواد دئودورانت، دفع می شود ؟

تعدادی از مسائل بهداشتی نگران کننده به دلیل استفاده از دئودورانت ها و ضد تعریق ها به دلیل محتویات شیمیایی آنها نسبت داده شده است، اما این موارد عمدتاً بی اساس هستند. موارد زیر برخی از مسائل مرتبط با استفاده از دئودورانت و آنچه علم می گوید آورده شده است:

سرطان پستان

از جمله عواقب و خطرات استفاده از مام ، سرطان پستان است. برخی این نظریه را مطرح کرده اند که از آنجایی که سرطان سینه در نزدیکی زیر بغل رخ داده است، پس باید بین استفاده از دئودورانت و سرطان سینه ارتباط وجود داشته باشد.

مطالعات دیگر نشان داده‌اند که آلومینیوم از دئودورانت‌های جذب شده در پوست ممکن است اثراتی شبیه استروژن داشته باشد. با این حال، مؤسسه ملی سرطان ایالات متحده بیان می کند که چنین مطالعاتی اثبات نشده است و بررسی سال ۲۰۱۴ هیچ ارتباط واضحی بین آلومینیوم موجود در دئودورانت ها و افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه پیدا نکرد.

از سوی دیگر، برخی از افراد هستند که نگران اثرات تجمعی پارابن در دئودورانت هستند. همچنین تصور می‌شود که پارابن‌ها که برای توقف رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها استفاده می‌شوند، اثراتی شبیه استروژن دارند. اما در حال حاضر هیچ مطالعه ای وجود ندارد که تغییراتی در قوانین مربوط به پارابن ها را تضمین کند.

بیماری آلزایمر

بیماری آلزایمر. برخی بر این باورند که محتوای آلومینیوم موجود در دئودورانت خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می دهد، بیماری مغزی که منجر به از دست دادن حافظه و اختلال در تفکر و رفتار می شود. با این حال، Dementia Australia، یکی از اعضای سازمان بین المللی بیماری آلزایمر، اظهار می کند که در حالی که آلومینیوم برای سلول های مغز سمی است، “به نظر نمی رسد که توازن شواهد از نقش خاصی برای آلومینیوم در بیماری آلزایمر حمایت کند.”

اختلال غدد درون ریز

از دیگر عواقب و خطرات استفاده از مام اختلال غدد درون ریز است؛ دئودورانت‌ها و ضد تعریق‌ها ممکن است حاوی تریکلوزان باشند، ماده‌ای که برای جلوگیری یا کاهش آلودگی باکتریایی استفاده می‌شود، و همچنین فتالات‌ها، ماده‌ای که به دئودورانت‌ها کمک می‌کند چسبناک و انعطاف‌پذیر بمانند.

تصور می شود که این دو مختل کننده غدد درون ریز هستند، به این معنی که ممکن است با هورمون های بدن تداخل داشته باشند و منجر به مشکلات تولید مثل، عصبی، تکاملی و ایمنی شوند.

با این حال، مطالعات تریکلوزان و فتالات به طور کلی بر روی افراد مورد آزمایش انسانی انجام نشده است، بنابراین هیچ چیز قطعی وجود ندارد که آنها را با اثرات نامطلوب بر سلامت انسان مرتبط کند. نهادهای نظارتی مجدداً تأکید می کنند که هیچ مبنای علمی وجود ندارد که باعث ایجاد هشدار شود.

برخی از عوارض جانبی بالقوه دئودورانت بر روی پوست عبارتند از:

بثورات قرمز و خارش دار. درماتیت تماسی نتیجه تماس مستقیم با آلرژن ها است. در حالی که این بستگی به این دارد که دقیقاً به چه چیزی حساسیت دارید، مقصران رایج آن موادی مانند عطر و پارابن هستند.

یک احساس سوزش اگر پوست شما حساس است، ممکن است هنگام استفاده از دئودورانت، احساس سوزش داشته باشید، به خصوص پس از اصلاح  این احساس ناراحت کننده نشانه مطمئنی است که دئودورانت شما ممکن است کاری بیشتر از جلوگیری از بوی بدن داشته باشد.

تغییر رنگ

تغییر رنگ. تیره شدن زیر بغل می تواند دلایل زمینه ای مختلفی داشته باشد، مانند ژنتیک یا یک بیماری زمینه ای مانند دیابت. اما اگر به طور معقولی سالم هستید و هیچ کس در خانواده شما مشکل مشابهی ندارد، ممکن است تغییر رنگ به دلیل دئوی شما باشد. باز هم، این به دلیل تحریک است: موادی مانند آلومینیوم، عطر و الکل می توانند پوست شما را ملتهب کنند، آن را ضخیم کنند و با استفاده مکرر از یک محصول باعث تیره شدن آن شوند. اصلاح نیز مقصر دیگری است که به مرور زمان منجر به ضخیم‌تر شدن و تیره‌تر شدن پوست می‌شود.

عواقب و خطرات جانبی استفاده از دئودورانت

در حالی که خطرات ادعایی دئودورانت ثابت نشده است، عوارض جانبی وجود دارد که ممکن است تهدید کننده زندگی نباشد، اما با این وجود آزار دهنده است. یک مطالعه منتشر شده در مجله بالینی و زیبایی پوست بیان می کند که ترکیبات موجود در دئودورانت ها و ضد تعریق ها “پتانسیل ایجاد واکنش های تحریک کننده و آلرژیک در بسیاری از مصرف کنندگان را دارند” و به عطر، اسانس ها و افزودنی های بیولوژیکی، پارابن ها، ویتامین E، اشاره کرد. و لانولین به عنوان متداول‌ترین آلرژن‌های بالقوه مورد استفاده است که به ویژه منجر به درماتیت زیر بغل می‌شود.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا