گردشگری

معرفی حافظیه، از مناطق تاریخی شهر شیراز

حافظیه، از جمله آرامگاه های زیبا و دیدنی شیراز می باشد. در ادامه به معرفی کامل این مکان جذاب و تاریخچه آن می پردازیم.

به گزارش تجارت امروز؛ در حافظیه شیراز، شاعر بزرگ قرن ۱۴ ملقب به حافظ دفن شده است. نام اصلی او خواجه شمس الدین محمد بن بهاءالدین حافظ شیرازی می باشد که القاب دیگری همچون: لسان‌الغیب، ترجمان الاسرار، لسان‌العرفا و ناظم‌الاولیا نیز دارد.

معرفی حافظیه در شهر شیراز

حافظیه در واقع آرامگاه حافظ شاعر بزرگ است. اگر به شهر شیراز مسافرت کردید، حتما به حافظیه سر بزنید و از گردش در آنجا لذت ببرید. حافظیه در زمان های مختلفی مورد توجه افراد زیادی بوده است و حاکمانی که علاقه مند به شعر و ادب بودند، دستی بر آرامگاه حافظ انداختند و آنجا را زیباتر کردند.

تاریخچه حافظیه

تاریخچه حافظیه

حافظیه که آرامگاه حافظ می باشد. تاریخچه طولانی دارد و حاکمان زیادی، توجه و علاقه خود را به این شاعر و آرامگاهش داشتند.

دوره تیموریان:

  • حافظ: خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی، شاعر نامدار ایرانی، در سال ۷۲۷ هجری شمسی در شهر شیراز متولد شد و در سال ۷۹۱ هجری شمسی درگذشت. او در زمان حیات خود از شهرت و محبوبیت زیادی برخوردار بود و اشعارش توسط مردم شیراز و دیگر نقاط ایران زمزمه می شد.
  • ساخت اولین بنا: ۶۵ سال پس از درگذشت حافظ، در سال ۸۵۶ هجری شمسی، به دستور ابوالقاسم بابر بن بایسنقر، فرماندار تیموری فارس، بنای اولیه ای بر روی آرامگاه حافظ ساخته شد. این بنا شامل یک گنبد ساده و یک حوض بود.

دوره صفویان:

  • مرمت و بازسازی: در دوره صفویان، به دلیل اهمیت و جایگاه والای حافظ در فرهنگ ایرانی، آرامگاه او مورد توجه قرار گرفت و مرمت و بازسازی هایی در آن انجام شد.
  • اضافه شدن بناهای جدید: در این دوره، بناهای جدیدی مانند ایوان، مناره و حجره ها به مجموعه حافظیه اضافه شد.

دوره زندیه:

  • توجه کریم خان زند: کریم خان زند، حاکم سلسله زندیه، از جمله ارادتمندان حافظ بود و به آرامگاه او توجه ویژه ای داشت. او دستور داد تا محوطه حافظیه را گسترش داده و بناهای جدیدی به آن اضافه کنند.

دوره قاجار:

  • بی توجهی: در دوره قاجار، به تدریج از توجه به حافظیه کاسته شد و این مجموعه دچار فرسودگی و تخریب شد.

دوره پهلوی:

  • بازسازی و نوسازی: در دوره پهلوی اول، به دستور رضاشاه پهلوی، حافظیه مورد بازسازی و نوسازی قرار گرفت. در این دوره، طرح جدیدی برای مجموعه حافظیه توسط آندره گدار، معمار فرانسوی، ارائه شد و این طرح با نظارت علی سامی و علی ریاضی اجرا شد.
  • تبدیل شدن به مکان فرهنگی: در این دوره، حافظیه به عنوان یک مکان فرهنگی شناخته شد و مراسم مختلفی مانند شعرخوانی و بزرگداشت حافظ در آن برگزار می شد.

دوره معاصر:

  • ثبت ملی: پس از انقلاب اسلامی، حافظیه به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
  • محل برگزاری جشنواره های مختلف: در حال حاضر، حافظیه محل برگزاری جشنواره های مختلف فرهنگی مانند جشنواره بین المللی حافظ و کنگره بزرگداشت حافظ است.

جاهای دیدنی که در آرامگاه حافظ وجود دارد

جاهای دیدنی حافظیه

آرامگاه حافظ: آرامگاه حافظ بنای اصلی مجموعه حافظیه است و در مرکز این مجموعه قرار دارد. این بنا از سنگ مرمر ساخته شده و با نقوش اسلیمی و اشعار حافظ تزئین شده است.
دیوان حافظ: در جوار آرامگاه حافظ، دیوان حافظ در دو نسخه خطی نفیس نگهداری می شود.
موزه حافظ: در این موزه اشیاء و لوازم مربوط به حافظ و همچنین نسخه های خطی از اشعار او به نمایش گذاشته شده است.
باغ حافظیه: باغ حافظیه باغ زیبایی است که در اطراف آرامگاه حافظ قرار دارد. این باغ محل مناسبی برای قدم زدن و لذت بردن از فضای آرام و دلنشین حافظیه است.

حافظیه شیراز کجاست؟

آدرس حافظیه: استان فارس، شیراز، حدفاصل چهارراه ادبیات و چهارراه حافظیه، رو‌به‌روی ورزشگاه حافظیهمی باشد.

طراح و معماری حافظیه

طراح و معماری حافظیه 

شرق شناس بزرگی که همواره به تاریخ و تمدن ایران عشق می ورزید، «آندره گدار» فرانسوی بود. وی از دانشکده هنرهای زیبایی پاریس فارغ التحصیل شده بود. آندره در سال ۱۳۰۷ با دعوت از سمت دولت وقت ایران با هدف سازماندهی اداره‌کل باستان‌شناسی، نگهداری و مرمت بناهای تاریخی، به ایران آمد.

آندره حدود ۳۲ سال در ایران زندگی کرد و در طول این مدت خدمات زیدی در جوزه مرمت و نگهداری آثار باستانی ایران انجام داد. ساخت و تکمیل بنای حافظیه به ‌شکل امروزی یکی از کارهای بسیار زیبا و ماندگار وی است که با الهام از معماری اصیل ایرانی و با تکیه بر ذوق و هنر استادکاران هنرمند و با نظارت وی به اتمام رسید.

حافظیه مجموعه‌ای دو هکتاری است که از دو بخش اصلی صحن جنوبی و شمالی تشکیل شده است. این دو بخش اصلی توسط تالاری ۵۶ متری که از ۲۰ ستون سنگی به ارتفاع پنج متر تشکیل شده است از هم جدا شده‌اند. آرامگاه حافظ شیرازی در صحن شمالی قرار دارد.

علاوه بر دو صحنی که در حافظیه قرار دارد، شامل دو بخش شرقی و غربی می باشد. در بخش شرقی این آرامگاه خاندان معدل و در بخش غربی حافظیه آرامگاه خاندان قوام است. همچنین در قسمت راست حیاط شمالی حافظیه، یک دیوار با ۱۴ طاق نما وجود دارد. این دیوار با تلاش های میراث فرهنگی و و تخریب کردن خانه و مقبره های اطراف آن در سال ۱۳۸۶ به صورت محوطه شرقی به آرامگاه حافظیه اضافه شد.

در بخش غربی حافظیه قبرهای بیشتری وجود دارد که اکثر آن‌ها مربوط به شعرا و عرفای دوره‌های مختلف است. دو بخش شرقی و غربی حافظیه در سال‌های اخیر جهت بازدید عموم گشوده شده‌اند و پیش از این دسترسی به آن‌ها محدود بود.

از آنجایی که این آرامگاه در دوران مختلف دائم دستخوش تغییر بود، در سال ۶۵ بعد از مرگ حافط برای اولین بار، مقبره گنبدی شکل بر روی قبر او قرار دادند. این مقبره بعدها در دوره صفویان و افشاریان مرمت شد.

اما در دوران زندیه، کریم‌ خان زند روی قبر حافظ مقبره‌ای جدید می‌سازد و سنگ قبری مرمرین روی مزارش قرار می‌دهد که این سنگ مرمرین تا به امروز وجود دارد.

مرمت های آر امگاه حافظ تا زمان پهلوی همچنان ادامه داشت تا اینکه در زمان پهلوی تصمیم گرفتند به واسطه آندره گدار، طراحی جدیدی را برای حافظیه اجرا کنند که شکل امروزی این مقبره می باشد.

بخش شمالی حافظیه که آرامگاه حافظ در آن وجود دارد، از نظر نمادشناسی نمادی از دنیای ملکوت است و وجود هشت درب ورود و خروج در این بخش و همچنین هشت ستونی که گنبد مسی مقبره حافظ روی آن قرار گرفته را نمادی از هشت درب بهشت می‌دانند.

در طراحی بخش جنوبی ای آرامگاه نماد دنیای مادی را استفاده کرده اند. شما هر چه به آرامگاه نزدیک تر می شوید، متوجه رهایی از هوا و هوس خواهید شد. همچنین این، نمای بیرونی گنبد نمادی از آسمان به حساب می‌آید که مشابه کلاه درویشان، ترک است.

قیمت بلیط حافظیه ۱۴۰۳ چقدر است؟

ورودی حافظیه در سال ۱۴۰۳ برای گردشگران ایرانی، ۳۰,۰۰۰ تومان است. همچنین ساعت بازدید حافظیه در فصل بهار از ۸:۳۰ تا ۲۱:۳۰، در فصل تابستان و پاییز از ۸:۳۰ تا ۹ و در فصل زمستان از ۷:۳۰ تا ۱۷:۳۰ است.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا