بورس

پیش بینی وضعیت بازار بورس؛ 22 خرداد 1403

بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز سه‌شنبه می‌روند که دیروز شاخص کل بورس تهران پس از 4 روز رشد کرد

به گزارش تجارت امروز؛ روز دوشنبه شاخص کل ۱۶ هزار و ۱۹۴ واحد رشد کرد و شاخص کل هم‌وزن ۲ هزار و ۵۸۴ واحد صعود کرد. همچنین شاخص کل فرابورس ۱۵۵ واحد بالا آمد و شاخص هم وزن فرابورس افزایش ۹۶۱ واحدی داشت.

بیشترین افزایش قیمت

روز دوشنبه در بورس بانک تجارت (وتجارت)، شرکت سیمان شرق (سشرق) و بانک خاورمیانه (وخاور) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت نفت پاسارگاد (شپاس)، شرکت کشت و صنعت دشت خرم دره (زدشت) و شرکت حمل و نقل گهر ترابر سیرجان (حگهر) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای سدور (شرکت سیمان دورود)، کساپا (شرکت سایپا شیشه) و چکارن (شرکت کارتن ایران) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت صنایع مادیران (مادیرا)، شرکت خمیر مایه رضوی (غمایه) و شرکت انتخاب الکترونیک آرمان (انتخاب) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات دوشنبه، ۱۹۹ نماد صف خرید داشتند و ۱۴۹ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۱۲۳ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۵۵۴ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۴۶ درصدی به ۳۸۱ میلیارد تومان رسید.

پیش بینی بورس امروز

دیروز شاخص بورس پس از ۴ روز رشد کرد و بیش از ۱۶ هزار واحد بالا آمد. نمادهای فولاد، فملی، وتجارت، شپنا، وبملت، تاپیکو و شستا بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند.

اما برای ششمین روز متوالی پول حقیقی از بازار خارج شد. نمادهای وتجارت، فخاس، وامید، توسن و زماهان بیشترین خروج سرمایه را داشتند.

روز دوشنبه ۸۱ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. در مجموع ۶ روز معاملاتی اخیر بورس تهران هزار و ۶۶۸ میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار سهام خارج شده است.

از سوی دیگر دیروز تقاضا بر عرضه غلبه داشت و تعداد و ارزش‌ صف‌های خرید بیش از صف‌های فروش بود. بنابراین هرچند اعمال دامنه نوسان ۲ درصدی ادامه دارد اما بازار بهبود نسبی داشت و ارزش معاملات نیز اندکی بالا آمد.

به نظر می‌رسد وعده‌ها و سیگنال‌های مثبت در بازار مورد استقبال قرار گرفته است، اما برای پیش بینی بازار در میان مدت و بلندمدت باید در انتظار تحولات سیاسی بمانیم. ترکیب ۶ کاندیدای ریاست جمهوری به شکلی است که تفاوت‌ها بیش از انتخابات سال ۱۴۰۰ است. در این دوره محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی دو رقیبی هستند که فعلا احتمال ائتلاف میان آن‌ها کم است. از سوی دیگر اصللاحطلبان کاندیدای اختصاصی دارند و به صورت تشکیلاتی از مسعود پزشکیان حمایت کرده‌اند. آیا دولت چهاردهم سیاست‌های اقتصادی متفاوتی خواهد داشت؟ باید در انتظار اظهارات و مواضع کاندیداها بمانیم.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا