دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟ + معرفی روش ها و ابزار های مرتبط با آن
دیجیتال مارکتینگ یک بازاریابی با ابزار های دیجیتال است که برای تبلیغات محصولات یا خدمات شما استفاده می کنید.
به گزارش تجارت امروز؛ دنیای دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده است. این شغل بر اساس پایه فروش اینترنتی بوده و شما می توانید به در آمد بسیار بالایی دست یابید.
تعریف دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ به مجموععه فعالیت های بازاریابی گفته می شود از طریق ابزار و فناوری های دیجیتال انجام می شود. این نوع بازاریابی شامل استفاده از شبکه های اجتماعی، ایمیل موتور های جستجو و سایر کانال های دیجیتال برای جذب و ارتبط با مشتریان است. هدف بازاریابی دیجیتال افزایش شناخت برند، مشتریان جدید و افزایش فروش است.
انواع روش های دیجیتال مارکتینگ
در ادامه رایج ترین روش هی بازاریابی دیجیتال را و ابزارها و کانال های مرتبط با آن را در اختیارتان می گذاریم.
بهینهسازی برای موتورهای جستجو (SEO یا سئو)
سئو به معنای بهینه سازی وب سایت برای کسب جایگاه بهتر در گوگل است . از جمله کانال هایی که باید روی سئو ان ها کار شود عبارتند از:
- وبسایت
- وبلاگ
- اینفوگرافیک
بازاریابی محتوایی
عبارت بازاریابی محتوایی به تولید و ترویج محتوا با هدف ایجاد اگاهی ن نسبت به برند (Brand Awareness)، رشد ترافیک، تولید مشتری راغب و درنهایت تبدیل مشتری بالقوه به مشتری بالفعل اشاره دارد. کانالهایی که میتوانند در استراتژی بازاریابی محتوایی شما نقش داشته باشند عبارتند از:
- پستهای وبلاگ
- کتابهای الکترونیکی و مقالات
- اینفوگرافیک
- بروشورها و کاتالوگهای اینترنتی
تبلیغات کلیکی
تبلیغات کلیکی گوگل یکی از روش های پولی جذب ترایک سمت وب سایت است. در این روش هربار که روی تبلیغ شما کلیک می شود به تبیغ کننده پول می دهید. یکی از رایج ترین انواع تبلیات کلیکی AdWords گوگل است. به کمک AdWords می توانید تبلیغ صفحه مورد نظر خود را در ابتدا یا انتهای برگه های نتایج جستجو قرار بدهید. از جمله کانال ها دیگر عبارتند از:
- تبلیغات پولی فیسبوک
- Promoted Tweets در توییتر
- و Sponsored Messages در لینکدین
بازاریابی در شبکه های اجتماعی
شما می توانید در شبکه های اجتماعی هم تبلیغ کنید تا آگاهی نسبت به برند ترافیک وب سایتو مشتریان راغب کسب و کارتان افزایش پیدا کند در این زمینه از شبکه های زیر می توانید کمک بگیرید:
- فیسبوک
- توییتر
- لینکدین
- اینستاگرام
- پینترست
همکاری در فروش (Affiliate Marketing)
افیلیت مارکتینگ با عناوین بازاریابی مشارکتی شناخته می شود. نعی تبلیغ عملکرد- محور است که در ازای تبلیغ برای دیگران پورسانت دریاف می کنید. از کانال های معروف افیلیت مارکتینگ به موارد زیر می توان اشاره کرد:
- نمایش تبلیغات ویدیویی از طریق YouTube Partner Program
- دریافت لینک مخصوص از سیستمهای همکاری در فروش و ارسال آن در حسابهایی که در شبکههای اجتماعی مختلف دارید.
اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation)
اتوماسیون بازاریابی یعنی اینکه به طور خودکار برای شما بازاریابی می کند. سیسستم هایی که اینکار را برای شما به صورت خودکار انجم می دهد عبارتنداز:
- ارسال خبرنامههای ایمیلی
- زمانبندی برای ارسال خودکار پست در شبکههای اجتماعی
- بهروزرسانی فهرست تماسها
- سازماندهی فرآیند پرورش مشتری راغب (Lead-nurturing)
- نظارت بر کمپینهای بازاریابی و گزارشگیری
بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
بازاریابی درون گرا یعنی استفاده از کانال های مختلف دیجیتال مارکتینگ برای دسترسی مشتریان جدید است. در بازاریابی محتوایی اطلاعاتی را در اختیار مشتریان قرار می دهید واقعا سودمند است مانند: خبرنامه ها، وبلاگ و شبکه های اجتماعی تولید محتوا می کنیم تا مشتری اعتماد بیشتری بکند.
روابط عمومی آنلاین (Online PR)
روابط عمومی آنلاین تلاش می کند که جایگاه خود را در کسب و کار تقویت کند و بیشتر به افزایش پوشش خبری کار خود در نشریات دیجیتال وبلاگها و سایر وبسایتهای محتوا-محور است.
از جمله کانال هایی که می توانید روابط عمومی آنلاین موثر ر داشته باشید می توانید از کانال های زیر استفاده کنید:
- ارائه گزارش در شبکههای اجتماعی و تعامل با نظرات کاربران
- تعامل با نقد و نظراتی که در وبسایت های مختلف در رابطه با شرکت شما درج شده
- تعامل با نظراتی که در وبسایت یا وبلاگ خودتان ثبت شده
بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
بازاریابی ایمیلی مقرون به صرفه ترن روشبرای ارتباط کس و کار خود با مخاطبان است. بیشتر از ایمیل برای ترویج و تبلیغ محتوا و رویداد های مختلف و همچنین هدایت مخاطبان به سمت وب سایت کسب و کار استفاده شو. می توانید ایمیل هایی مانند نمونه ابرای مخاطبان ارسال کنید:
- خبرنامه برای مشترکان وبلاگ
- ایمیلهای پیگیری برای بازدیدکنندگانی که آیتم خاصی را دانلود کردهاند
- ایمیل خوشامدگویی به مشتری
- ارسال پیشنهادات ویژه جهت خرید در ایام خاص برای مشتریان وفادار
- ارسال زنجیرهوار نکات و محتوای سودمند برای پرورش مشتری راغب.
استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟
در استراتژی بازاریابی دیجیتال باید یکه برنام دقیق با جزئیات فراوان داشته باشید. استراتژی این بازاریابی به شرح زیر است:
مرحله یک: داشتن یک وبسایت خوب
اولین مرحله داشته یک وب سایت خوب با موبایل است. این وب سایت برای معرفی شرکت باید چندین صفحه داشته باشد.
مرحله دو: توجه به سئو و بهینهسازی سایت
در این مرحله باید باید اقدامات مربوط به سئو را انجام بدهید ابتدا امور فنی سئو را انجام داده و سپس سئوی داخلی را انجام دهید و سپس سئوی خارجی را انجام ادهید.
مرحله سه: اجرای بازاریابی محتوایی
در این مرحله برنامه ای برای بازاریابی محتوا تهیه و تنظیم کنید که شامل موارد زیر است:
- چه انواعی از محتوا باید تولید شود؟ (متنی، ویدیویی…)
- زمان انتشار آن محتوا (تقویم انتشار)
- چگونگی تبلیغ و ترویج محتوا (مثلاً با استفاده از شبکههای اجتماعی، ایمیل و PPC)
مرحله چهار: بازاریابی در شبکههای اجتماعی
فهرستی از اینفلوئنسر های تهیه کنید که احتمال می دهید که به محصول شما یا نسبت به اشتراک گذاری محتوای شما در شبکه های اجتماعی علاقه داشته باشند.
مرحله پنج: اجرای بازاریابی ایمیلی
ساختن یک فهرست ایمیل را آغاز کنید. به عنوان مثال میتوانید با ترغیب کاربران به ثبت نام برای دریافت خبرنامه یا دانلود یک آیتم رایگان و یا شرکت در یک دوره آزمایشی رایگان، آدرس ایمیل آنها را دریافت کنید.
مرحله شش: استفاده از تبلیغات PPC
همزمان با فعالیتهای بالا یک کمپین کلیکی AdWords هم داشته باشید و افرادی که کلمات کلیدی مرتبط با محصولات تان را جستجو میکنند را هدف قرار بدهید.
مرحله هفت: سنجش و آنالیز نتایج
اطمینان پیدا کنید که Google Analytics در وبسایت شما فعال است و پیکربندی آن به درستی انجام شده و این امکان را دارید که بازده هر یک از مراحل بالا را به دقت بسنجید.
سخن آخر
در این مقاله به طور خلاصه شغل دیجیتال مارکتینگ را به شما عزیزان معرفی کردیم. شما نسبت به کسب و کار خودتان می توانید بازاریابی مرتبط را انتخاب کنید. نظرات شما بسیار برای ما ارزشمند بوده از اینکه با ما به اشتراک می گذارید سپاسگزاریم.
انتهای مطلب/ ی.ر