صنعت

آینده هوش مصنوعی در ایران چگونه است؟

مسیر حرکت هوش مصنوعی امروزه تبدیل به یک چالش جهانی شده و همه خیره به این علم نشسته اند تا ببینند آینده بشریت با علم هوش مصنوعی به کجا خواهد رفت.

امروزه موضوع هوش مصنوعی نه‌تنها در ایران، بلکه در دنیا بسیار داغ است و تبدیل به یک بحث جهانی در همهٔ برنامه‌ها و خبرگزاری‌ها شده‌است. این موضوع تازگی و جذابیت زیادی دارد و علاوه‌بر آن، مشکلات بسیاری را از سر راه بشریت برمی‌دارد. در کنار آن نگرانی‌هایی هم برای از دست دادن بسیاری از مشاغل وجود دارد، زیرا به نظر می‌آید با ظهور تکنولوژی و ماشین لرنینگ، کم‌کم هوش مصنوعی جای خود را بین مردم باز می‌کند. افرادی که در حوزهٔ برنامه‌نویسی کار می‌کنند، کم‌کم روی به‌سوی آموزش یادگیری ماشین آورده‌اند. آینده هوش مصنوعی در ایران و جهان به‌سمت پیشرفت می‌رود و بسیار درخشان است. بنابراین یادگیری مهارت‌های لازم در این حوزه، پیشنهاد می‌شود.

پیش‌بینی وضعیت آینده هوش مصنوعی

برای این‌که پی به اهمیت آینده هوش مصنوعی ببرید، ابتدا باید وضعیت کنونی هوش مصنوعی را بررسی کنیم. امروزه هوش مصنوعی یا AI دیگر وارد یک فاز انفجاری شده‌است و بسیاری از فناوری‌های دیگر را نیز تحت‌الشعاع خود قرار داده‌است. در این صورت پیش‌بینی می‌شود که آیندهٔ فناوری‌های دیگر نیز بر همین اساس شکل بگیرد. طبق گزارشی که از آی‌تی آنالیز منتشر شده، نکتهٔ بسیار مهم این فناوری این است که هوش مصنوعی تنها روی دنیای فناوری اثرگذار نیست. AI موجب رشد و پیشرفت طیف بسیار وسیعی از حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و غیره در تمام کشورها می‌شود.

نوشته های مشابه

آیندهٔ کشور ایران

با بررسی وضعیت هوش مصنوعی در دنیا بخصوص در خاورمیانه، متوجهٔ شکاف عمیقی بین کشور ایران و دیگر کشورها خواهید شد. کشور ایران از دیگر کشورها در این حوزه عقب‌تر است و این یعنی هرچه سرمایه‌گذاری بیشتری در یادگیری ماشین انجام شود، در طی سالیان پیش‌رو بازهم کم است. البته در خود کشور ایران نیز از هوش مصنوعی در برخی موارد بهره گرفته شده‌است؛ اما سرعت پیشرفت آن نسبت‌به سایر کشورها بسیار کندتر است. با یادگیری ماشین لرنینگ در حوزهٔ هوش مصنوعی، می‌توان نسبت‌به آیندهٔ شغلی در ایران و دنیا بسیار امیدوار بود.

بازار کار هوش مصنوعی در ایران

باید بگوییم خوشبختانه کشور ایران نیز در کنار پیشرفت جهانی، چند سالی است که با استقبال خوبی مواجه شده‌است. این یعنی شرکت‌های متعددی وجود دارند که فعالیت خود را در حوزهٔ هوش مصنوعی آغاز کرده‌اند. پیشرفت کسب‌وکارهای آنلاین به‌وضوح در ایران مشاهده می‌شود و بسیاری از آن‌ها داده‌محورند. این یعنی همهٔ اکثر این کسب‌وکارها، نیاز به استخراج و تفسیر داده‌ها دارند و در آینده نیز این نیاز بیشتر خواهد شد.

به‌طورکلی، با توجه به پیشرفت‌هایی که هوش مصنوعی در سراسر دنیا دارد، نیاز به متخصصان هوش مصنوعی در این بازار احساس می‌شود. در کشور ایران نیز با کمی تأخیر این اتفاق رخ خواهد داد و نیاز به متخصصان هوش مصنوعی بیشتر خواهد شد. با توجه به پیشرفت روزافزونی که این حوزه در کشور ایران دارد، بازار کار و آیندهٔ هوش مصنوعی در ایران بسیار درخشان تصور می‌شود. در آینده موقعیت کاری افراد متخصص در حوزه‌های ماشین لرنینگ و غیره گسترش خواهد یافت.

آینده هوش مصنوعی در ایران چگونه است؟

ماشین لرنینگ و هوش مصنوعی

برای به‌کارگیری تکنولوژی هوش مصنوعی، یکی از بهترین راه‌ها یادگیری ماشین است، زیرا در این صورت می‌توانید در بین متخصصان این حوزه جایگاهی پیدا کنید. با توجه به وضعیت هوش مصنوعی در سراسر دنیا، خاورمیانه و ایران، نیاز به وجود متخصصان این حوزه روزبه‌روز افزایش پیدا خواهد کرد. در این صورت الگوریتم های یادگیری ماشین و مدل های یادگیری ماشین می‌تواند راه‌حل خوبی باشد. به‌طوری‌که افراد با استفاده از آموزش یادگیری ماشین، می‌توانند آیندهٔ شغلی خود را در این حوزه تضمین کنند.

آیندهٔ مهندسان ماشین لرنینگ

یک مهندس یادگیری ماشین، کسی است که توسط هوش مصنوعی می‌تواند محصولاتی را بسازد. این محصولات می‌توانند با انسان تعامل داشته و تماس برقرار کنند. همین محصولات می‌توانند تجاری شوند و به‌کل دنیا راه پیدا کنند. حقوق پایه‌ای که برای این مهندسان در شرکت‌های بزرگ ازجمله اپل، نتفلیکس، متا و غیره در نظر گرفته می‌شود، چیزی حدود ۱۵۰ هزار دلار در سال است. این در حالی است که حقوق پایه برای این مهندسان در آمریکا ۱۳۰ هزار دلار در سال است. همچنین در انگلستان مبلغ ۵۵ هزار پوند و در آلمان ۶۰ هزار یورو در شال در نشر گرفته می‌شود.

چشم‌انداز امروزی یادگیری ماشین

امروزه انسان به جایگاهی رسیده که می‌تواند توسط ماشین برنامه‌ای بسازد. سپس به او کاری را آموزش دهد یا انتظار انجام کار خاصی را داشته باشد. یعنی دیگر نیاز انسان کارهای زمان‌بر و تکراری را خودش انجام دهد و وقتش را با این کارها به هدر بدهد.. این یعنی ماشین‌ها می‌توانند از آموزش‌هایی که به آن‌ها داده شده‌است، فراتر رفته و چیزهای جدیدی را به‌صورت خودکار یاد بگیرند. روزبه‌روز کسب‌وکارهای بیشتری از هوش مصنوعی در فناوری خود بهره می‌برند؛ اما کاربرد آن‌ها تنها در حوزهٔ صنعت، اقتصاد و تجارت نیست. یکی از اصلی‌ترین شاخه‌های هوش مصنوعی و انواع یادگیری ماشین در بانکداری، امنیت سایبری، پزشکی و حفاظت از محیط‌زیست است.

بازار کار ماشین لرنینگ در ایران

براساس گزارش‌هایی که از لیندکدین به‌دست آمده‌است، ۱۰ عنوان شغلی برتر در پنج سال گذشته اعلام‌شده که اولین آن مهندسی یادگیری ماشین است. از سال ۲۰۱۲ تا به امروز، براساس گزارش‌ها، تعداد کارفرمایان رشد ۹,۸درصدی داشته‌اند. این یعنی بازار کار این رشته براساس پیشرفت‌های روزافزون هوش مصنوعی بسیار داغ است.

آینده هوش مصنوعی در ایران چگونه است؟

پرتقاضاترین شغل‌ها در حوزهٔ Machine Learning

شش حوزه وجود دارد که براساس تقاضای افراد در این حیطه، امروزه بسیار برجسته شده‌است:

  • مهندس machine Learning؛
  • متخصص دیتا یا Data Scientist؛
  • تخصص پژوهش یا Research Scientist؛
  • توسعه‌دهندگان هوش تجاری یا BI Developer؛
  • مهندسی تحقیق و توسعه یا R&D Engineer؛
  • مهندسی ماشین ویژن.

همان‌طور که می‌بینید، رتبهٔ اول علاقه‌مندی‌ها و تقاضای افراد همان Machine Learning است که تخصص‌های خاص خود را دارد.

با مراجعه به لینک های زیر میتوانید دوره های آموزش یادگیری ماشین مختلف را از وبسایت های مختلف ببینید :

۱ – آموزش یادگیری ماشین فرادرس : https://faradars.org/courses/machine-learning-using-python-fvpht۰۰۹۱

۲ – آموزش یادگیری ماشین سون لرن : https://۷learn.com/course/machine-learning

۳ – آموزش یادگیری ماشین پروپژ : https://propezh.ir/product/%d۸%af%d۹%۸۸%d۸%b۱%d۹%۸۷-%d۸%a۲%d۹%۸۵%d۹%۸۸%d۸%b۲%d۸%b۴%db%۸c-%db%۸c%d۸%a۷%d۸%af%da%af%db%۸c%d۸%b۱%db%۸c-%d۹%۸۵%d۸%a۷%d۸%b۴%db%۸c%d۹%۸۶-%d۸%a۸%d۸%a۷-%d۹%be%d۸%a۷%db%۸c%d۸%aa%d۹%۸۸%d۹%۸۶/

۴ – آموزش یادگیری ماشین مکتب خونه : https://maktabkhooneh.org/learn/machine-learning/

مهارت‌های موردنیاز برای Machine Learning

اگر قصد یادگیری این رشته را دارید، باید با مهارت‌های موردنیاز آن‌هم آشنایی کافی داشته باشید:

  • داشتن تسلط روی اصول برنامه‌نویسی شی‌گرا مخصوصاً روی زبان پایتون؛
  • تسلط داشتن به هسته اصلی در برنامه‌نویسی پایتون؛
  • داشتن خلاقیت در حل مسائل؛
  • انجام طراحی و بهینه‌سازی الگوریتم‌ها؛
  • تسلط کافی روی انواع کتابخانه‌های Spicy، Numpy، Matplotlib و غیره؛
  • داشتن تسلط روی کتابخانه‌های یادگیری ماشین مانند sklearn؛
  • آشنایی با مفاهیمی مانند پردازش تصویر و دیپ لرنینگ؛
  • کسب تجربه در خصوص کار با OpenCV، nltk و Tensorflow؛
  • داشتن آشنایی کافی با دیتابیس و طراحی آن در MongoDB.

به‌طورکلی باید بدانید که برای ورود به دنیای هوش مصنوعی، باید مهارت برنامه‌نویسی و دانش ریاضیات، آمار و احتمال را داشته باشید.

الگوریتم های یادگیری ماشین

مجموعه‌ای از مفاهیم ریاضی وجود دارند که ماشین را قادر به حل مسائل خاص می‌کنند و این کار توسط تحلیل و بررسی مجموعه‌ای از داده‌ها انجام می‌شود. الگوریتم های یادگیری ماشین ساختار و دستورات منحصربه‌فردی دارند که براساس آن‌ها اطلاعات دسته‌بندی می‌شوند. سپس الگوهای موجود درون داده‌ها شناسایی می‌شوند. عملکرد خروجی این الگوریتم‌ها توسط دریافت داده‌های آموزشی و شناسایی الگوریتم‌های جدید به‌طور پیوسته بهبود پیدا می‌کنند. یعنی با توجه به دریافت داده‌های جدید نسبت‌به گذشته هوشمندتر عمل می‌کنند. این الگوریتم‌ها شامل یادگیری نظارت‌شده، نظارت‌نشده، نیمه‌نظارت‌شده و تقویتی هستند.

میتوانید مقاله زیر را در این زمینه بخوانید : https://propezh.ir/machine-learning-algorithms/

سخن پایانی

در این مقاله در خصوص آینده هوش مصنوعی مفصلاً صحبت کردیم و دیدیم که نیاز به ماشین لرنینگ چگونه احساس می‌شود. افرادی که در حوزهٔ برنامه‌نویسی کار می‌کنند، با توجه به آمارهایی که از این حوزه استخراج‌شده، بهتر است نسبت‌به تخصص‌های هوش مصنوعی اشتیاق بیشتری داشته باشند. افراد متخصص در این حوزه دستمزدهای خوبی دارند و در آینده نیز فعالیتشان گسترش بیشتری پیدا خواهد کرد.

با مراجعه به وبسایت پروپژ و با بهره گیری از تجربه مدرس این وبسایت، مهندس پژمان اقبالی، میتوانید نسبت به یادگیری آموزش پایتون در هوش مصنوعی، آموزش علم داده و آموزش یادگیری ماشین اقدام کنید.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا