اجتماعیفرهنگی

عید سعید فطر، روز مبارک جهان اسلام

عید سعید فطر؛ نشان دهنده پایان ماه مبارک رمضان است. این عید سعید برای جهان اسلام بسیار مقدس و ارزشمند است. و این روز در تمامی کشورهای اسلامی به جشن و پایکوبی مشغول هستند.

به گزارش تجارت امروز؛ عید سعید فطر؛ در سال ۱۴۰۳ در بیست و دومین روز ماه فرودین است. در این عید خجسته مسلمانان مجاز به روزه گرفتن نیستند. و در کشور ما معمولا هر ساله جشن و مراسمات مختلفی برگزار می شود .

عید سعید فطر چه روزی است؟

عید فطر اولین روز ماه شوال و از مهمترین اعیادمسلمانان. بنابر روایاتی که از امامان شیعه نقل شده، عید فطر عید کسانی است که روزه و عبادات آنها پذیرفته شده و از آن رو عید قرار داده شده که مسلمانان گرد هم آیند و خداوند را ستایش کنند. روزه گرفتن در عید فطر حرام و پرداخت زکات فطره بر مسلمانان واجب است.

آداب واحکامی برای شب و روز عید فطر گفته شده است؛ از جمله شب زنده داری، خواندن نماز و دعا، قرائت قرآن، غسل و گفتن تکبیرهای خاص. کشورهای اسلامی به‌مناسبت عید فطر، دو روز یا بیشتر از آن را تعطیل اعلام می‌کنند.

مسلمانان نماز عید فطر را به جماعت برگزار می‌کنند و طبق آداب و رسوم خود جشن می‌گیرند. شاعران فارسی‌زبانی از جمله سعدی شیرازی، عبدالرحمن جامی و قیصر امین‌پور، درباره عید فطر اشعاری سروده‌اند.

احکام عید سعید فطر

عید فطر احکام و قوانین خود را دارد و با توجه به احکامی که در نظر گرفته شده، شما می توانید عمل و اجرایی کنید که به معرفی تمام احکام عید فطر می پردازیم.

روزه در صورت عدم ثبوت اول ماه

اگر اول ماه رمضان ثابت نشود، روزه واجب نیست ولی اگر بعداً ثابت شود که اول ماه بوده است، باید روزه آن روز را قضا کند. اما اگر اول ماه شوّال از طریق رؤیت هلال حتی در افق شهرهای مجاور و هم افق یا از طریق شهادت دو فرد عادل و یا از طریق حکم حاکم ثابت نشود، باید آن روز را روزه گرفت.

مقدار و مبلغ زکات فطره

 شخص باید برای خودش و کسانی که نان خور او محسوب می شوند، برای هر نفر سه کیلو از خوراک مردم (مانند گندم، جو، خرما، کشمش، برنج، ذرت و یا مانند اینها) و یا پول یکی از آنها را به مستحق بدهد و کفایت می کند و منحصر به قوت غالب نیست و قیمت آن را می توانید از بازار به دست آورید.

زمان کنار گذاشتن فطره

بعد از اثبات حلول ماه شوّال می تواند آن را کنار بگذارد و اگر نماز عید فطر می خواند، بنابر احتیاط واجب باید پیش از نماز پرداخت کند یا کنار بگذارد و اگر نماز عید نمی خواند، تا ظهر روز عید فطر مهلت دارد.

پرداخت زکات فطره بعد ازعید سعید فطر

مانعی ندارد لکن در رساندن به فقیر نباید سهل انگاری کند و احتیاط واجب این است که هر وقت آن را می دهد مجدداً نیت فطره کند.

پرداخت پول زکات فطره

برای ادای زکات فطره می توان به جای گندم، جو، برنج و مانند آن، پول آن را پرداخت کرد. و این مورد مصسئله ای را ایجاب نمی کند.

پرداخت لوازم مورد نیاز فقیر بجای پول فطریه

می توان به جای پول فطریه ،لوازم مورد نیاز فقیر را برایش تهیه و به او تحویل دهیم. به صورت مذکور کافی نیست، اما می توانید از فقیر وکالت بگیرید که پول فطریه را برای او دریافت کنید و موارد مورد نیاز او را تهیه کنید.

نماز و روزه عید

خواندن نماز عید در زمان غیبت امام مهدی مستحب، و در عصر حضور و حاکمیت امام(ع) واجب است. روزه گرفتن در روز عید فطر حرام است.

غسل: از مستحبات روز عید فطر غسل است. آغاز زمان غسل از طلوع فجر است، ولی در اینکه پایان وقت غسل، پیش از بیرون رفتن برای نماز عید است یا زوال خورشید (وقت نماز ظهر) و یا غروب آفتاب، نظرات مختلفی وجود دارد

افطار: مستحب است قبل از نماز عید، خوراکی‌ای به‌ویژه خرما خورده شودگفتن تکبیرات خاص،«الله اکبر، الله اکبر، لا اله الا الله و الله اکبر، ولله الحمد، الحمدلله علی ما هدانا، وله الشکر علی ما اولانا.» پس از نماز صبح، نماز عیدو همچنین پس از نماز ظهر و عصرروز عید مستحب است.

عید سعید فطر در کلام امام خمینی(ره)

امام راحل، این روزه دار حقیقی الهی ـ که رضوان هماره حق بر روح جاودانه اش باد ـ درباره عید فطر فرموده اند: «عید ماه مبارک رمضان، عید وصال است. ما در این ماه مبارک هر چه قصور کرده باشیم، در این روز مبارک از او عیدی می خواهیم. روز عید فطر برای روزه داران روز لقاء اللّه است.»

انتهای مطلب/آ.ع

۴/۵ - (۱ امتیاز)

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا