اجتماعی

ممانعت پزشکان از ارائه نسخه الکترونیکی برای فرار از مالیات

ممانعت پزشکان از ارائه نسخه الکترونیکی برای فرار از مالیات مسئول فنی یکی از داروخانه های تهران، کمبود داروهای شیمی درمانی را معضل اساسی بیماران حاد دانست و گفت: مشابه ایرانی داروهای شیمی درمانی تاثیری بر روند بهبود حال بیماران ندارد، بر همین اساس ترجیح آنان نمونه خارجی است.

بهنام خیام در گفتگو اختصاصی با خبرگزاری تجارت امروز،افزود: رغبت بیماران سرطانی به داروهای خارجی است بر همین اساس حاضرند این نوع دارو را به بالاترین قیمت خریداری کنند.

وی تفاوت قیمت داروی ایرانی با خارجی را ۱۰ برابر دانست و گفت: قطع یارانه دارو ضربه سنگینی برای “بیماران سرطانی” است کما اینکه عده ای از خرید آن منصرف می شوند.

خیام داروی پلاویکس (رقیق کننده خون) مخصوص افرادی که عمل قلب کرده اند را از دسته داروهای کمیاب دانست و افزود:تامین این دارو بسیار مشکل است و هر داروخانه ای آن را ندارد.

وی در ادامه سخنانش به بخشنامه غذا و دارو وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: در متن این بخشنامه آمده است تا زمانی که نمونه ایرانی داروهای خارجی وجود دارد امکان واردات آن ممنوع است.

خیام وجود قاچاقچیان دارو را یکی از عوامل ورشکستگی داروخانه های کشور دانست و افزود: تا زمانی که دست آنان در بخش دارو کوتاه نشود نمی توانیم امید به حضور همیشگی در سنگر خدمت به بیماران باشیم.

تورم ثانیه ای در بخش دارو

این مسئول فنی تورم ثانیه ای در بخش دارو را یک معضل اصلی و سوء مدیریت مسئولان غذا و دارو دانست و اظهارداشت: از آنجایی که مردم ولی نعمت هستند نباید عرصه را برای تامین داروی آنان تنگ کنیم.

خیام ایجاد سامانه تیتک توسط وزارت بهداشت با هدف جلوگیری از قاچاق دارو را مثبت ارزیابی کرد و گفت: وجود چنین سامانه ای برگ زرینی برای داروخانه ها است اما باید دید آیا مسیر قاچاقچیان بسته می شود یا نه؟

وی حذف یارانه دارو را از دیگر مشکلات بیماران داست و افزود: نتیجه این کار افزایش بیش از حد دارو است که به نظرم دولت محترم باید فکری به حال این موضوع کند.

خیام با انتقاد از نبود نظارت بر داروخانه ها گفت: یکی از نتایج این کار رشد قارچ گونه فعالیت قاچاقچیان دارو است.

وی کاهش “سهمیه‌دارو” داروخانه ها و راههای دور زدن داروخانه های کشور را بزرگترین ضربه دانست و افزود: اینکه چرا نمی شود این مشکلات را رفع کرد جای سوال است؟

این مسئول فنی با انتقاد از گرانی و کمبود شربت لیسکانتین برای بیماران تشنجی افزود: قیمت دولتی این دارو حدود ۴۰ هزارتومان است اما فرصت طلبان آن را با قیمت یک میلیون و ۸۰۰ هزارتومان به بیماران عرضه می کنند.

خیام نسخه آنلاین را بهترین روش برای کوتاه کردن دست فرصت طلبان دانست و گفت: اغلب پزشکان برای فرار از مالیات از ارائه نسخه الکترونیکی ممانعت می کنند حتی پول ویزیت را هم نقدی از بیماران دریافت می کنند.

وی بهترین روش برای نسخه خوانی را نسخه زنی پزشکان به صورت آنلاین دانست و گفت: این روش از اشتباه دادن دارو توسط داروخانه ها به بیماران جلوگیری می کند.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا