صنعت

پارچه لباس کار چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

لباس کار (work wear)؛ همانطور که از اسمش پیداست پوششی است که فرد در حین کار روزانه (حدودا ۶ تا ۸ ساعت ) بر تن دارد . این لباس بسته به شرایط کار، موقعیت جغرافیایی دارای خصوصیات و ویژگی های مختص به خود خواهد بود.

در دنیای مد امروز فاکتور های زیادی برای یک لباس کار استاندارد در نظر گرفته شده که می تواند منجر به راحتی بیشتر فرد پوشنده در حین کار باشد. اصلی ترین قسمت برای داشتن یک لباس کار با کیفیت پارچه لباس کار است، که شاکله اصلی لباس کار می باشد و قاعدتا پارچه لباس کار در معدن با لباس کار در بیمارستان باهم تفاوت های زیادی دارد…

لباس های کار را از منظر چهار فاکتور مهم بررسی می کنیم:

  • ایمنی
  • راحتی
  •  کیفیت و دوام
  • زیبایی

فاکتور ایمنی لباس کار

مهم ترین فاکتور در طراحی و تولید لباس کار توسط طراحان فاکتور ایمنی ست. پرسنل صنایع عمران، پالایشگاه، پتروشیمی، فولاد تماما نیازمند البسه ای ایمن هستند تا بتوانند از مخاطرات احتمالی در حین فعالیت مصون بمانند. بنابراین طراحان ابتدا شدت فعالیت شخص و سپس  شرایط جوی که شخص در بیشتر ساعت فعالیت خود در آن  به سر می برد را مورد بررسی قرار می دهند تا لباسی کارآمد و ایمن را طراحی کنند.

به طور مثال پوشش فردی که به طور مستقیم زیر نور خورشید، روزانه ۵ ساعت کار میکند با  پوشش فردی که ۵ ساعت را زیر سقف در همان موقعیت جغرافیایی کار میکند متفاوت است. برای رسیدن به فاکتور ایمنی مواردی از قبیل نوع نخ، کیفیت پارچه بافته شده از همان نخ، کیفیت رنگ و تکمیل و کیفیت درز ها را مورد بررسی قرار میدهیم که به طور مفصل در بخش فاکتور کیفیت و دوام بحث خواهیم کرد.

راحتی لباس کار یک ویزگی بسیار مهم

راحتی پوشش (wear comfort)؛ یک نیاز اساسی و جهانی برای حفظ تقاضا در مد و پوشاک است بنابراین برای پوشاک کار و یونیفرم ها توجه برجسته ای به این مفهوم می شود.

راحتی یک پوشش بستگی به راحتی حرارتی فیزیولوژِیکی  راحتی تماس با پوست و راحتی ساختاری لباس دارد.

وقتی صحبت از راحتی حرارتی فیزیولوژِیکی میکنیم منظور این است که پوشش فرد در حال فعالیت که در حال تعریق است تا چه اندازه توان جذب رطوبت دارد!؟ میزان جذب به شکلی هست که فرد احساس خیسی نکند !؟ جذب رطوبت توسط پارچه یک تغییر فاز را رقم زده است و این منجر به خنکی و کاهش دمای پوست در محل تماس لباس با پوست است اما جذب بیش از حد رطوبت نیر میتواند منجر به سنگینی و حس ناخوشایند برای فرد پوشنده باشد.

از طرفی برای مثال ورزشکار قایقران نیازمند این است که دمای بدنش در شرایط تمرین حفظ شود و گرم بماند. راحتی تماس با پوست عاملیست که به شدت به کیفیت پارچه و زیر دست آن بستگی دارد. پارچه ای که نرم کن خورده و آهارش گرفته شده طبیعتا زیر دست راحت تر و لطیف تری نسبت به پارچه ی ضد آب آهار دار دارد.

راحتی ساختاری لباس کار؛ این راحتی سبب نمی شود مگر با ارزیابی شدت فعالیت که در بالا اشاره شد . بر اساس شدت فعالیت فرد می توان قالب بهتری از لباس را طراحی کرد. طراحی درز ها و ایجاد برش های گوناگون طولی و عرضی منجر به راحتی فرد پوشنده در حین فعالیت خواهد شد. به طور کلی راحتی فرد در حال فعالیت بعد از ایمنی مهم ترین فاکتور طراحی لباس کار است. پارچه راحت و استاندارد مطابق با شرایط جغرافیایی و آب و هوایی یکی از مهمترین عوامل برای رسیدن به راحتی یک پوشش است.

کیفیت و دوام لباس کار

مواد اولیه و یک سری خدمات جهت دوخت لباس ایجاد کننده ی قالب یک لباس کار هستند. پس یک لباس تشکیل شده از الیاف نخ تشکیل دهنده ی پارچه، ملزومات جانبی ، رنگ و سایر خدمات تولیدی می باشد.

نخ رشته ایست از الیاف به هم ریسیده شده که روی بوبین های مخصوص به خود پیچیده می شود و اماده ی عملیات بافندگی ست .  بنابراین بر حسب ویژگی هایی که لباس کار خواهد داشت نخ انتخاب می گردد . به طور کلی نیازهایی مثل استحکام , جذب رطوبت بالاتر یا پایین تر، میزان انعطاف پذیری، سبکی و سنگینی، خنک یا گرم بودن  و موارد مشابه دیگری که میخواهیم از پوشش کار انتظار داشته باشیم را باید از ویژگی های هر نخ برآورده کرد.

نیازهایی از قبیل ضد آب نمودن، ضد آتش نمودن، ضد لک کردن، ایجاد ثبات نوری بالا، ایجاد ثبات سایشی بالا را باید از مرحله ی رنگرزی و تکمیل برآورده کرد. معمولا نوع دوخت در و طراحی درز یا برش به نقاط درگیر لباس بستگی دارد. نقاطی مثل محل آرنج ها و زانو ها ، فاق شلوار نقاط مهمی در لباس های کار هستند که روزانه دچار تنش و کشیدگی خواهند شد بنابراین از بهترین نوع دوخت شامل تک بخیه راسته و زیگزال پنج نخ میتوان درقسمت توی پا از فاق تا مچ شلوار استفاده کرد. در قسمت آرنج و زانو با طراحی یه تکه ی مجزا میتوان سبب شد در آن قسمت ساییدگی و پارگی به حداقل برسد.

پارچه لباس کار چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

فاکتور چهارم زیبایی

زیبایی در مد و پوشاک همیشه عامل تعیین کننده ای هست و خواهد بود و این مهم در مورد لباس های کار نیز مستثنی نخواهد بود. پرسنل بخش کارگاهی کارخانجات، در طول روز بیش از ۸ ساعت این لباس ها را بر تن دارند و اگر طراحی و رنگ لباس ها متناسب با روحیه ی پرسنل نباشد منجر به خستگی نهانی خواهد شد که در زمان کوتاهی خودش را نشان خواهد داد. پس طرح و رنگ لباس با توجه به نوع شغل فرد و موقعیت جغرافیایی وی میتواند به بهبود عملکرد لباس کار بیفزاید . لباس های با رنگ روشن برای مناطق گرمسیر و رنگ تیره برای مناطق سردسیر ، استفاده از برش های عرضی و طولی متناسب با میزان خستگی کار بر حسب نوع شغل می تواند از خستگی مفرط پرسنل بکاهد.

انواع پارچه عمده را در روچی مارت مشاهده و مقایسه کنید….

جایگاه لباس کار در ایران

متاسفانه بر خلاف سایر بخش های صنعت نساجی که مورد توجه بیشتر مسئولان قرار گرفته، توجه  چندانی به این بخش نشده است و ما هیچ استانداردی برای پوشاک کار در ایران در نظر نگرفته ایم و معمولا کارفرمایان طبق عادت از یک نوع پارچه  با یک سری طرح و رنگ معدود مدام استفاده میکنند. دوخت ها بدون کنترل و استاندارد خاصی انجام می شوند و در اختیار پرسنل قرار میگیرند. هیچ گونه نیاز سنجی بر اساس شرایط کار و شدت کار  پرسنل صورت نمی گیرد.

از فاکتور هایی که در بالا ذکر شد سطحی وار عبور کرده ایم و طبیعتا نباید انتظار ایمنی، راحتی و راندمان بالای کاری و بهبود عملکرد روزانه ی  پرسنل خودمان را داشته باشیم.

 پارچه های مورد استفاده در ایران

عموما کارخانجات صنعتی از پارچه ی ترگال با نخ ویسکوز پلی استر فیلامنت در حالت بافت کج راه با گرم ۲۹۰ gsm استفاده می کنند.

این پارچه در انواع کیفیت در دو گرماژ ۲۴۰ و ۲۹۰ گرم تولید می شود. پارچه ایست با ثبات سایشی خوب و دوام نسبتا بالا در پارگی و استحکام، قیمت متوسطی دارد و برای کارفرمایان به صرفه است اما باید دانست این پارچه فقط در حالت رنگرزی راکتیو ثبات شست و نوری بهتری دارد. این پارچه در تکمیل های ضد آب و ضد آتش به ندرت موجود است و باید سفارش تولید داد.

به واسطه وجود نخ پلی استر فیلامنت در این پارچه نمیتوان انتظار بالای خنکی و تنفس پذیری با پوست داشت لذا کارخانجاتی دست به تولید همین پارچه با جنس پنبه پلی استر زدند که دوام نسبتا بالا، تنفس پذیری بهتر با پوست را داراست.

پارچه لباس کار چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

جایگاه روچی در تامین مواد اولیه و تولید پوشاک کار در ایران

بیش از ۸ سال است مجموعه روچی در زمینه ی مشاوره و راه اندازی کسب و کار پوشاک در حال فعالیت است. تامین طیف وسیعی از مواد اولیه و ملزومات لباس کار و در نهایت تولید پوشاک کار از سایر خدمات روچی ست. روچی در زمینه لباس کارگاهی و اداری طیف وسیعی از پارچه های مورد استفاده و متناسب با شرایط و سلیقه ی کارفرما را دارد. در مارکت پلیس خرید و فروش عمده پارچه و صنایع نساجی روچی مارت، انواع پارچه لباس کار عمده با کیفیت به فروش می رسد.

مرجع تخصصی بودن آموزشی، شبکه تامین و فروش صنعت نساجی و در نهایت ارایه ی خدمات تولید هر نوع پوشاکی از ویژگی های برجسته روچی است.

نقش روچی در تولید پوشاک

روچی اسمارت یک از کاملترین خدمات روچی در نقش، شبکه هوشمند تولید پوشاک و خدمات روچی است. در این دپارتمان روزانه نیاز های کارفرمایان مبنی بر سفارش لباس کار با ویژگی های مد نظر مورد بررسی قرار می گیرد و تیم طراح روچی اسمارت با دسته بندی تمامی موارد شروع به طراحی می کنند. بر اساس موقعیت جغرافیایی و شرایط کاری پرسنل پارچه ی لباس انتخاب می شود و پس از چک کردن موارد نمونه دوزی صورت میگیرد.پس از تایید توسط کارفرما پروسه خرید مواد اولیه یا تولید آغاز میگردد تا در نهایت لباس کار متناسب با نیاز های شرکت کارفرما تکمیل و تحویل گردد.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا