نفت و پتروشیمی

7 گام اصلی برای استخراج نفت خام به زبان ساده

نفت خام یک مایع پیچیده و طبیعی است که عمدتاً حاوی هیدروکربن است. برای استخراج این ماده که به طلای سیاه نیز معروف است می‌توان به 7 مرحله اساسی اشاده کرد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

به گزارش تجارت امروز؛ نفت خام حاوی برخی از ترکیبات اکسیژن، نیتروژن و گوگرد هم است. نفت خام با نام طلای سیاه معروف است. فراورده‌های نفتی دارای خصوصیات شیمیایی و فیزیکی مشابه هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره استخراج نفت خام در ادامه با مقاله تجارت امروز همراه باشید.

استخراج نفت با توجه به زمین شناسی و مکان با استفاده از روش های مختلف انجام می شود. پس از بازیابی، نفت به پالایشگاه ها فرستاده می شود تا محصولات تصفیه شده ای را که ما هر روز استفاده می کنیم، مانند بنزین تولید کنند. در این مقاله به کمک تیم تحلیلی بازار نفت و گاز به چگونگی استخراج نفت می پردازیم.

اولین تلاش ها برای بهره برداری از منابع ماسه های نفتی در اواسط قرن بیستم با استفاده از آب داغ برای جداسازی قیر از ماسه آغاز شد. از آن زمان این فرآیند به روش های پیچیده ای که امروزه برای تولید نفت استفاده می کنیم، تبدیل شده است.

استخراج نفت خام چگونه انجام می‌شود؟استخراج نفت خام

نفت با استفاده از روش های مختلف، عمدتاً بسته به زمین شناسی، بازیافت (استخراج) می شود. نفت معمولی از مخازن زیرزمینی با استفاده از روش‌های سنتی حفاری و پمپاژ استخراج می‌شود. روغن معمولی مایعی در دما و فشار اتمسفر است، بنابراین می‌تواند از طریق چاه و خط لوله جریان یابد. بازیابی نفت معمولی آسان تر و کم هزینه تر است و پس از تولید نیاز به پردازش کمتری دارد. توسعه نفت متعارف هم زمینی و هم در فراساحل است.

نفتی ارزش استخراج را دارد معمولاً در لایه‌های سنگ‌های نفوذپذیر توسط لایه‌های دیگر سنگ‌های غیرقابل نفوذ به دام افتاده است، اما اخیراً ذخایر گاز و نفت از شیل بازیابی می‌شود که سنگی غیرقابل نفوذ است اما متخلخل است به این معنا که فضاهایی وجود دارد. منافذ در ساختار آن که مایعات و گازها را می توان در آن به دام انداخت.

نفت با عنوان سبک، متوسط، سنگین یا فوق سنگین طبقه بندی می شود. نفت سبک و متوسط ​​می تواند به طور طبیعی به سطح زمین جریان یابد و به طور کلی با استفاده از حفاری عمودی و پمپاژ از زمین استخراج می شود . “روغن سفت سبک” را می توان با استفاده از حفاری افقی و شکستگی هیدرولیک بازیابی کرد. روغن سنگین دارای قوام غلیظی است که به راحتی جریان نمی یابد و اغلب برای استخراج به فناوری پیشرفته نیاز دارد.

نفت غیر متعارف را نمی توان با استفاده از روش های مرسوم حفاری و پمپاژ بازیافت کرد. تکنیک‌های استخراج پیشرفته، مانند استخراج شن‌های نفتی و توسعه درجا، برای بازیابی نفت سنگین‌تر که به خودی خود جریان ندارد، استفاده می‌شود. نفت موجود در سازندهای زمین شناسی که بازیابی آن را دشوارتر می کند، مانند نفت سبک (LTO)، نفت غیر متعارف نیز نامیده می شود زیرا برای تولید oil از مخزن زیرزمینی به تکنیک های غیر سنتی نیاز است.

نفت سبک در سراسر حوضه رسوبی غرب کانادا (WCSB) به علاوه در مرکز و شرق کانادا یافت می شود. LTO در اعماق سطح زمین، عمدتاً در سازندهای سنگی با نفوذپذیری کم از جمله مخازن شیل، ماسه سنگ و گلسنگ یافت می شود. در این نوع تولید نفت از حفاری افقی و شکستگی هیدرولیک استفاده می شود.

استخراج سطحی بازیافت نفت در ماسه های نفتی از دو روش اصلی استفاده می کند: استخراج معدن یا درجا، بسته به اینکه ذخایر ماسه های نفتی چقدر عمیق هستند. معادن سطحی زمانی استفاده می شود که رسوبات ماسه های نفتی در ۷۰ متری سطح زمین قرار داشته باشند.

بیست درصد از ذخایر ماسه های نفتی به اندازه کافی به سطح نزدیک هستند که بتوان استخراج کرد. بیل های بزرگ شن و ماسه روغن را در کامیون های حمل بار جمع می کنند و آن را به سنگ شکن ها منتقل می کنند، جایی که توده های بزرگ شکسته می شوند. سپس ماسه نفتی را با آب داغ مخلوط کرده و با خط لوله به کارخانه ای به نام ارتقا دهنده پمپ می شود، جایی که قیر (روغن) از اجزای دیگر مانند ماسه، خاک رس و آب جدا می شود.

مراحل استراخ نفت خاماستخراج نفت خام چگونه است

در این قسمت از مقاله ۷ مرحله اصلی استخراج نفت خام را بررسی خواهیم کرد:

مرحله ۱: آماده سازی دکل

سازه های بالاتر از زمین در این مرحله ساخته می شوند. در این مرحله آماده سازی های لازم برای فرایند حفاری انجام می شود. همچنین برنامه های حمل ونقل و فرایندهای امنیتی براساس قوانین محلی در این مرحله صورت می گیرد.

مرحله ۲: حفاری

ابتدا دکل حفاری در منطقه گذاشته می شود. در ابتدا یک حفره سطحی به عمق ۱۰۰ فوت پایین تر از عمیق ترین آبخوان (aquifier) حفاری شود. یک کیسینگ آهنی در این منطقه سیمان ریزی می شود تا  خطر آلوده کردن آب های آبخوان ها از بین برود. پس از این مرحله چاله ی عمیق (long hole)  حفر می شود و سپس به صورت افقی پیش روی می کند.

مرحله ۳: سیمان ریزی و تست

هنگامی که حفاری به عمق مورد نظر رسید، لوله ی حفاری حذف می شود و توسط لوله آهنی جایگزین می شود. در این مرحله لوله ی آهنی سیمان ریزی می شود. تست های متعددی پیش از تولید هرگونه گاز یا نفتی، به منظور چک کردن نشت ناپذیری این لوله صورت می پذیرد.

مرحله ۴: تکمیل چاه

در این مرحله استخراج نفت خام یک ابزار مخصوص (perforating gun)  در عمیق ترین قسمت چاه سوراخ هایی ایجاد می شود که سنگ هایی که حاوی نفت و گاز هستند را به چاه متصل می کند.

مرحله ۵: تزریق سیال

در این مرحله آزادسازی نفت و گازی  که در سنگ ها محبوس شده اند، صورت می پذیرد. با استفاده از ابزار مخصوص برای مانیتورینگ پارامترهایی مثل  فشار سیال، سیالی که حاوی ۹۹.۵% آب وشن و ۰.۵% مواد شیمیایی است با فشار بالا پمپ می شود تا ترک های نازکی در سنگ ها ایجاد کند. مراحل ۴ و ۵ تکرار می شوند (این مراحل ممکن است ۲۰ یا ۳۰ بار انجام شود) اما زمان انجام این مراحل بیش از چند روز به طول نمی انجامد.

مرحله ۶: تولید و بازیافت سیال

هنگامی که تزریق سیال پایان یافت، تولید آغاز می شود. نفت و گاز به سمت بالا حرکت می کنند و سیال به منظور استفاده مجدد  ریکاوری و بازیافت می شود.  مراحل استخراج نفت

مرحله ۷: ترک چاه و بازگرداندن زمین به حالت اول

هنگامی که استخراج نفت خام به اتمام رسید و گاز تماما تولید شد، طبق قوانین بعضی از کشورها چاه برای همیشه بسته (plug) می شود و زمین به به حالتی که پیش از فرایند حفاری بوده است بر می گردد.

پایان مطلب/س.آ

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا