خودرو

مقایسه نیسان رونیز با نیسان پاترول؛ نبرد قدیمی‌ها در دنیای آفرود

کدام یک از این آفرودهای محبوب بیشتر با نیازهای شما سازگار است؟ در این مقایسه به بررسی دقیق ویژگی‌ها، مزایا و معایب هر دو خودرو می‌پردازیم تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

به گزارش تجارت امروز؛ قرار است در این مقاله مقایسه نیسان رونیز با نیسان پاترول ارائه دهیم. این دو دو نام آشنا در دنیای خودروهای آفرودی هستند که هر کدام ویژگی‌ها و طرفداران خاص خود را دارند. این دو خودرو اگرچه هر دو زیر پرچم نیسان تولید شده‌اند اما در کلاس‌ها و نسل‌های متفاوتی قرار دارند و برای کاربردهای متنوعی طراحی شده‌اند.

در این مقایسه به صورت جامع به بررسی ویژگی‌های فنی، طراحی، امکانات رفاهی، توانایی‌های آفرودی و سایر جوانب مهم این دو خودرو می‌پردازیم تا شما بتوانید با آگاهی کامل انتخابی مناسب برای نیازهای خود داشته باشید.

مقایسه نیسان رونیز با نیسان پاترول؛ مشخصات فنی

در ادامه مقایسه نیسان رونیز با نیسان پاترول به مشخصات فنی نیسان رونیز می پردازیم: موتور ۲.۴ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی این خودرو با تولید ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۸ نیوتن‌متر گشتاور، نیروی مورد نیاز برای حرکت در مسیرهای شهری و حتی آفرودهای سبک را فراهم می‌کند. انتقال این نیرو به هر دو محور خودرو از طریق یک گیربکس ۵ دنده دستی انجام می‌شود. این ترکیب ساده و اثبات شده به همراه امکانات آفرودی مانند دنده کم و پلوس خلاص‌کن رونیز را به یک شاسی‌بلند واقعی تبدیل کرده است.

در ادامه مقایسه نیسان رونیز با نیسان پاترول به مشخصات فنی نیسان پاترول می پردازیم: در ایران موتور P40 از شهرت خاصی برخوردار است. این موتور قدرتمند در پاترول‌های پنج‌در سری ۱۶۰ به کار رفته و عملکردی بسیار بهتر از موتور ۲.۴ لیتری Z24 داخلی‌سازی شده ارائه می‌داد. موتور Z24 به دلیل قدرت پایین‌تر به ویژه در پاترول‌های سنگین‌تر پنج‌در چندان مورد استقبال قرار نگرفت.

امروزه پاترول‌های مجهز به موتور P40 به خصوص مدل‌های پنج‌در به دلیل قدرت و عملکرد بهتر طرفداران خاص خود را دارند. البته پیدا کردن پاترول‌های پنج‌در با موتور P40 در بازار ایران کار آسانی نیست و این مدل‌ها به نوعی کمیاب محسوب می‌شوند.

مشخصات نیسان رونیز نیسان پاترول
سال (طراحی)
۲۰۰۵ ۱۹۸۰
موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه ۴ سیلندر ۸ سوپاپه
حجم موتور ۲۴۰۰ سی سی ۲۳۸۹ سی سی
تنفس موتور تنفس طبیعی تنفس طبیعی
انتقال نیرو دو دیفرانسیل دو دیفرانسیل
حداکثر قدرت ۱۶۰ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه ۱۰۳ اسب بخار در ۴۸۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۲۰۸ نیوتن متر در ۳۶۰۰ دور در دقیقه ۲۳۵ نیوتن متر در ۲۸۰۰ دور در دقیقه
حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت ۲۰۶ کیلومتر در ساعت
جعبه دنده ۵ دنده دستی ۵ سرعته دستی
وزن ۱۷۷۰ کیلوگرم ۱۸۸۰ کیلوگرم
شتاب صفر تا صد ۱۵.۲ ثانیه ۱۶ ثانیه
اندازه برحسب میلی متر ۴۵۶۰ طول – ۱۹۱۰ عرض – ۱۸۸۰ ارتفاع ۴۲۳۰ طول – ۱۸۴۵ عرض – ۱۶۹۰ ارتفاع
فاصله بین دو محور ۲۴۹۴ میلیمتر ۲۳۵۰ میلیمتر

مقایسه نیسان رونیز با نیسان پاترول؛ مصرف سوخت

مصرف سوخت نیسان رونیز نیسان پاترول
حجم باک ۶۰ لیتر ۸۵ لیتر
ترکیبی ۱۱.۳ لیتر در هر صد کیلومتر ۱۱.۶ لیتر در هر صد کیلومتر
داخل شهر ۱۵ لیتر در هر صد کیلومتر
خارج شهر ۱۰ لیتر در هر صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۲

مقایسه نیسان رونیز با نیسان پاترول؛ طراحی بدنه

مقایسه نیسان رونیز با نیسان پاترول؛ طراحی بدنه

در ادامه مقایسه نیسان رونیز با نیسان پاترول به مشخصات فنی نیسان رونیز می پردازیم: یکی دیگر از ویژگی‌های بارز طراحی رونیز دستگیره‌های مخفی عقب بود که در قسمت بالای گلگیر تعبیه شده بودند. این طراحی علاوه بر زیبایی ظاهری به آیرودینامیک خودرو نیز کمک می‌کرد. نمای جلو با جلوپنجره‌ی بزرگ و چراغ‌های کشیده، ظاهری قدرتمند و با ابهت به رونیز بخشیده بود. در نمای عقب نیز طراحی ساده و هماهنگ با سایر قسمت‌های خودرو به زیبایی رونیز افزوده بود. گلگیرهای برجسته علاوه بر افزایش پایداری خودرو در سرعت‌های بالا به رونیز ظاهری عضلانی و اسپرت بخشیده بودند.

در ادامه مقایسه نیسان رونیز با نیسان پاترول به مشخصات فنی نیسان پاترول می پردازیم: یکی از ویژگی‌های بارز طراحی پاترول در نسل‌های اولیه شکل مکعب مستطیل بدنه آن بود. این طراحی نه تنها به پاترول ظاهری منحصربه‌فرد می‌داد بلکه فضای داخلی جادار و کاربردی را نیز فراهم می‌کرد. علاوه بر این استفاده از چراغ‌های جلو گرد در تمام نسل‌های اولیه تا نسل چهارم (Y60) به پاترول هویتی کلاسیک و ماندگار بخشیده بود. این المان طراحی در کنار سایر ویژگی‌های ساده و کاربردی پاترول را به یک آیکون آفرودی تبدیل کرد که تا سال‌ها در ذهن علاقه‌مندان به خودروهای شاسی‌بلند باقی ماند.

مقایسه نیسان رونیز با نیسان پاترول؛ طراحی داخلی

مقایسه نیسان رونیز با نیسان پاترول؛ طراحی داخلی

نیسان رونیز: فضای پا و سر سرنشینان عقب در رونیز بسیار مناسب است و صندلی‌های ردیف عقب کمی بالاتر از ردیف جلو قرار دارند که دید بهتری را برای سرنشینان فراهم می‌کند ویژگی‌ای که در سفرهای آفرود بسیار مفید است. صندوق عقب بزرگ و جادار با شکل مکعبی خود فضای بار مناسبی را در اختیار قرار می‌دهد.

به طور کلی می‌توان گفت که رونیز در بخش طراحی داخلی نمره قبولی نمی‌گیرد اما در بخش فضای داخلی و کاربردی بودن عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد. تنها نکته قابل انتقاد نبود ردیف سوم صندلی است که می‌تواند برای خانواده‌های پرجمعیت محدودیت‌هایی را ایجاد کند.

نیسان پاترول: با وجود فضای جادار کابین، صندلی‌ها و روکش‌های آن چندان راحت نیستند و سواری با پاترول در مسیرهای طولانی ممکن است خسته‌کننده باشد. همچنین مواد استفاده شده در کابین کیفیت چندان بالایی ندارند و احساس سادگی و بی‌زیبایی را به سرنشینان منتقل می‌کنند. به طور کلی کابین پاترول بیشتر برای استفاده در مسیرهای آفرود و خارج از شهر مناسب است و برای رانندگی‌های شهری و طولانی‌مدت گزینه چندان ایده‌آلی به حساب نمی‌آید.

مقایسه نیسان رونیز با نیسان پاترول؛ امکانات و تجهیزات

نیسان رونیز: نیسان رونیز از نظر امکانات رفاهی و ایمنی بسیار ساده و ابتدایی است. این خودرو فاقد بسیاری از تجهیزات استاندارد امروزی مانند کیسه هوا، ترمز ABS و حتی پخش سی‌دی است. امکانات رفاهی آن محدود به مواردی مانند شیشه‌های برقی، فرمان هیدرولیک و تهویه دستی می‌شود. در مقایسه با خودروهای هم‌رده و حتی برخی خودروهای ارزان‌تر رونیز به شدت از نظر امکانات فقیر است. اگر به دنبال خودرویی با امکانات رفاهی مناسب هستید رونیز گزینه مناسبی نخواهد بود.

نیسان پاترول: پاترول به عنوان یک خودروی آفرود به جای تمرکز بر امکانات لوکس و رفاهی بر قابلیت‌های فنی و عملکرد در شرایط سخت متمرکز شده است. به همین دلیل لیست تجهیزات رفاهی آن بسیار کوتاه بوده و عموماً به موارد ضروری مانند فرمان هیدرولیک سیستم تهویه مطبوع و بخاری محدود می‌شود.

خریداران پاترول به دنبال خودرویی مقاوم و قدرتمند برای ماجراجویی‌های آفرودی هستند و معمولاً به امکانات رفاهی پیشرفته‌ای که در خودروهای شهری یافت می‌شود نیاز ندارند. سادگی و قابلیت اطمینان از مهم‌ترین ویژگی‌هایی هستند که خریداران پاترول به دنبال آن هستند.

امکانات و تجهیزات نیسان رونیز نیسان پاترول
کیسه هوا کیسه هوا برای سرنشیان جلو و جانبی، مجموعاً ۴ کیسه هوا
سیستم صوتی قابلیت پخش CD
ترمز و پایداری ترمز جلو دیسکی، ترمز عقب کاسه‌ای ترمز جلو دیسکی، ترمز عقب کاسه‌ای
دیگر امکانات شیشه بالابر عقب برقی

مزایا معایب نیسان رونیز با نیسان پاترول

نیسان رونیز نیسان پاترول
مزایا قیمت مناسب، مصرف سوخت کمتر، قطعات یدکی فراوان،قطعات یدکی فراوان، ابعاد مناسب برای شهر، قابلیت آفرود مناسب ظاهر قدرتمند و لوکس، امکانات رفاهی فراوان، قابلیت آفرود بسیار بالا، پایداری و هندلینگ خوب
معایب طراحی قدیمی، امکانات رفاهی محدود، سواری خشک، ایمنی پایین قیمت بسیار بالا، مصرف سوخت بالا، ابعاد بزرگ، قطعات یدکی گران قیمت

کلام آخر

در نهایت اگر به دنبال خودرویی با طراحی مدرن، امکانات رفاهی بیشتر و مصرف سوخت کمتر هستید نیسان رونیز انتخاب مناسبی است اما اگر آفرود حرفه‌ای و قدرت موتور بالا برایتان مهم است نیسان پاترول گزینه بهتری خواهد بود.

از همراهی شما در این بررسی جامع از مقایسه نیسان رونیز با نیسان پاترول سپاسگزاریم. امیدواریم این مقایسه به شما در تصمیم‌گیری بهتر کمک کرده باشد و اگر هنوز سوالی در ذهن دارید در بخش نظرات منتظر شما هستیم. همچنین پیشنهادات شما برای بهبود کیفیت مطالب ما چراغ راه آینده ما خواهد بود. با همراهی شما تجارت امروز تلاش می‌کند تا اطلاعات دقیق و به‌روز را در اختیار مخاطبان خود قرار دهد.

نظرات کاربران درباره نیسان رونیز با نیسان پاترول

علی درباره رونیز گفت: آگه نخریدی، پیشنهاد میدم دنبالش نری، سرنشین های عقب که واقعا عذاب میکشن، جلو هم همچین چیز خاصی نداره، اگه میخوای خرج اسپورت و … رو بدی خب برو یک شاسی بلند بهتر بخر، من یک مدتی داشتم، البته چند سال قبلش هم پاترول(چهار در) داشتم، واقعا پاترول از رونیز نرم تر و بهتر بود…

رامین درباره رونیز گفت: ماهیت خرید رونیز بر می گردد به نحوه استفاده آن رونیز برای بیراهه نوردی و آفرود وطبیعت گردی می باشد نه اتومبیل شهر که همانند سواری ازآن می خواهند استفاده کنند هر وسیله ای بسته به نوع کاربرد آن تهیه می گردد.

ناشناس درباره رونیز گفت: ماشینیه که ادم بخره فقط و فقط برای بیابون

امیرحسین درباره پاترول گفت: پاترول،خانواده جیپ و شورولت بلیزر سلاطین افرود

فرشاد درباره پاترول گفت: افرود فقط در ایران تویوتا لند کروز 3f وGX

هرمز درباره پاترول گفت: سلام دوست گرامی آنجه شما ارایه دادید توصیف مدل های وارداتی نیسان پاترول بود . مهندسین شایسته پارس خودرو تلاشی گسترده برای نوسازی این خودرو محبوب ایرانیان به انجام رساندند.علی رغم محدودیت های شدید مالی ، تلاشی که بدلیل ورود همزمان سانتافه شش سیلندر و شاسی بلندهای بدون شاسی و بدون کمک بی کیفیت چینی مغفول ماند . اما باز چیزی بیش از پانصد دستگاه از آن تولید شد . این خودرو که با نام نیسان سافاری ۱۶۰ کا آ مطابق با کارت شناسایی خودرو است ، مجهز به موتور چهرسیلندر ۲۴۰۰ ، ۱۶ سوپاپ ، با سیستم سوخت رسانی انژکتوری ، دو میل سوپاپ و گیربکس شش دنده ۵ سرعته میباشد.

از نظر ظاهری چراغ های مستطیلی ، گلگیر های بیرون زده فایبرگلاس و ظاهری خوشایند و پنل داشبرد و درجه های آنالوگ مجهز به دورسنج موتور و شیب سنج ، آلتی متر و ترمومتر عرضه شد . باید گفت که شاسی بلند های چینی که نه شاسی دارند و نه کمک همیشه در جاهای صعب العبور مورد بکسل کردن این سافاری های محبوب هستند . این مطالب را میتوانید از سایت پارس خودرو ملاحظه کنید . یکدستگاه از این خودرو دارم در شهر ده درصد مصرف سوخت دارد و در جاده ۸/۵ لیتر . بمدت پانزده سال یار صمیمی و قابل اعتمادی بوده که جیپ های مشهور آمریکایی نبودند .

انتهای مطلب/ م.د

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا