تجارت

آموزش پرورش ماهی قرمز در آکواریوم برای عید با درآمد میلیونی

پرورش ماهی قرمز در آکواریوم یکی از مشاغل فصلی می‌باشد که نزدیک به سال نو بسیاری از افراد با تکثیر ماهی قرمز به دنبال فروش آن می‌روند. اما برای اینکه به سود خوبی دست پیداکنید باید ابتدا شرایط این کار را بشناسید.

به گزارش تجارت امروز؛ پرورش ماهی قرمز در آکواریوم یکی از کارهای ساده اما حساس است. اما با وجود این شرایط شما با گذاشتن کمترین زمان می‌توانید به سود میلیونی برسید. تمام سرمایه این کار هم به صد هزار تومان نمی رسد. ماهی قرمز برای سفره هفت سین و هم برای آکواریوم طرفدار و خریدار دائمی دارد لذا با پرورش و فروش آن به راحتی می توان کسب درآمد بالایی داشت.

آکواریوم مورد نیاز برای تکثیر ماهی قرمزاکسیژن پرورش ماهی قرمز در آکواریوم

  • سایز مخزن شما باید به ارتفاع ۴۰ ، عرض ۳۰ و طول ۵۰ سانتیمتر باشد
  • بستر آکواریوم تکثیر نیازی به شن و ماسه ندارد
  • وجود گیاهان برگ پهن در این آکواریوم توصیه شده است
  • بهتر است در این مخزن از فیلتر های اسفنجی استفاده گردد
  • از الیاف مخصوص تخم ریزی که از رشته های پشمی و نایلونی درست شده است استفاده نمایید
  • آکواریوم را باید دور از نور خورشید نگهداری نمایید

شروع مرحله پرورش ماهی قرمز در آکواریوم

برای پرورش ماهی قرمز در آکواریوم ابتدا باید آکواریوم تکثیر خود را ازبا شیشه یا هر ابزار مناسب دیگری به دونیم کرده و ماهیان نر(۲ ماهی نر توصیه می‌شود) و ماده را از هم جدا نمایید پس از یک یا دو روز باید ارتفاع آب آکواریوم را تا ۱۲٫۵ سانتیمتر کاهش دهید .در حوضچه‌های مخصوص ماهی‌های نر از ماهی‌های ماده به‌طور جداگانه نگهداری می‌شوند. از قبل کلیه وسایل و آکواریم ها و ابزار کار آماده و مهیا می‌شود. درروش مصنوعی طریقه تخم‌گیری کاملاً به‌صورت مصنوعی انجام می‌شود. یعنی ماهی‌ها هرگز همدیگر را نمی‌بینند و یا تماسی باهم ندارند.

ماهی‌های مولد باید وزن شوند و به ازای وزن هر ماهی‌ها مقدار هورمون هیپوفیز یا هورمون HCG طبق دستور به‌صورت محلول درآید و با سرنگ مقدار لازم به هر ماهی تزریق شود. برای ماهی‌های ماده ۲۴ ساعت قبل از تخم‌گیری فقط در یک نوبت میزان هورمون تزریق می‌شود ولی برای ماهی‌های نر بهتر است مقدار محاسبه‌شده هورمون در دو نوبت و به فاصله ۱۲ ساعت تزریق شود.

بعد از ۲۴ ساعت ماهی‌های مولد آماده هستند ابتدا ماهی ماده را آزمایش می‌کنیم. در این مرحله باید دیوار حائل بین نر ها و ماده خود را برداشته و آن‌ها را برای جفت گیری و تخم گذاری رها سازید در این مرحله می توانید با استفاده از تکه های کوچک یخ دمای آب آکواریوم را به آرامی کاهش نمایید تا ماهی شما را به تخم گذاری ترغیب نمایید، اگر پس از ۵ روز تولید مثل صورت نگرفت مجددا وارد فاز مرحله اول شوید

اگر تخم‌ها به مرحله تکامل رسیده باشند برای تخم‌گیری بااحتیاط و به‌آرامی از دو طرف پهلوی ماده با فشار ملایم تخم‌ها به بیرون هدایت می‌شوند و داخل یک ظرف قرار می‌گیرند. سپس از دو عدد ماهی نر استفاده می‌کنیم و اسپرم گیری می‌شود. این عمل را گشن گیری یا تخم‌گیری به روش مصنوعی هم می‌گویند. حالا با ملایمت تخم‌ها را با اسپرم‌ها مخلوط می‌کنیم که بهتر است از یک پراستفاده شود تا تخم‌ها صدمه نبینند. سپس تخم‌های داخل ظرف را با محلول آب نمک ۷/۰ درصد شستشو می‌دهیم که معمولاً حدود پنج دقیقه باید شستشو را انجام دهیم و همان‌طور با ملایمت تخم‌ها را با اسپرم نرها مخلوط می‌کنیم. تا تمام تخم‌ها به‌خوبی بارور شوند.

بعدازآن چون تخم‌ها چسبندگی دارند و تا هنگامی که با آب نمک شستشو می‌دهیم این خاصیت چسبندگی کم است. حالا باید تخم‌های بارورشده را به آکواریم هایی که از قبل آماده کردیم، منتقل سازیم. اگر ماهی شما موفق به تخمگذاری شود، شما می توانید گلوله ای کوچک ژله مانند در آب مشاهده کنید که یعنی پرورش ماهی قرمز در آکواریوم موفقیت آمیز پیش می‌رود. در این زمان باید به سرعت ماهی‌ها را از آکواریوم تکثیر خارج نمایید چون آن‌ها علاقه زیادی برای خورد تخم های خود دارند.

تولید مثل ماهی

در هر آکواریم تعداد مشخصی بطور تقریبی تخم رها می سازیم، بعد داخل هر آکواریم یک شعله اکسیژن قرار داده می‌شود و مقداری داروی متیلن بلو با غلظت ۱/۰ درصد اضافه می‌شود تا از خرابی تخم‌ها و شیوع و حمله قارچها جلوگیری بعمل آید. ماهی‌های مولد بعد از پایان کار به حوضچه ها بر می گردند و برای نوبت بعدی به‌خوبی تغذیه و نگهداری می‌شوند.

پس از خارج کردن ماهی‌های والد باید دمای آب را در ۱۸ درجه سانتیگراد ثابت نگه داشته تا در ۴ یا ۵ روز بعد شاهد تولد لارو ماهیان خود باشید. تخم‌ها درداخل آکواریم بعد از ۴۸ ساعت باز می‌شوند و به تدریج لاروها به دیواره آکواریم می چسبند. لاروها همراه خودشان کیسه زرده دارند که تا سه روز از آن تغذیه می کنند و در این مدت به هیچ غذایی احتیاج ندارند. معمولاً از صبح روز چهارم لاروها اشتهای زیادی برای خوردن غذا دارند.

نوزادان میگوی نمکی بهترین غذا برای آن‌ها به‌حساب می‌آیند. لاروها هر چه بزرگ‌تر می‌شوند باید مقدار غذا و محل نگهداری متناسب آن باشد و تمیزی آب لاروها و رقم‌بندی بچه‌های ماهی طلایی در هر ۱۵ روز یک نوبت باید انجام شود. در روش مصنوعی نکات بسیار مهمی وجود دارد که حتماً باید موردتوجه قرار گیرد.

روش نیمه مصنوعی پرورش ماهی قرمز در آکواریوم

در این روش مانند روش مصنوعی تمام‌کارهای مربوط به تزریق هورمون هیپوفیز یا HCG به مولدین انجام می‌شود. به جای اینکه با روش مصنوعی تخم‌ها و اسپرم گرفته شود. از اینجا به بعد را به‌صورت طبیعی ماهی‌ها در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و به‌صورت طبیعی با تعقیب و گریز همدیگر و با فشارهایی که ماهی‌های نر از دو طرف به پهلوی ماهی ماده وارد می‌آورند باعث می‌شوند ماهی ماده تخم‌هایش را رها سازد و هم‌زمان نرها هم به‌صورت طبیعی و با میل خودشان اسپرم‌ها را رها می‌سازند و در چندین نوبت تعقیب و گریز هر نوبت تعداد زیادی تخم رها می‌شود. معمولاً چند ساعت طول می‌کشد تا تخم‌گیری انجام شود. در این روش بهتر است ماهی‌های ماده و نر به‌صورت گروهی و به نسبت ۵ به ۷ در کنار هم قرار بگیرند چون نتیجه تخم‌گیری بهتر خواهد شد.

چنانچه در آکواریم تخم‌گیری صورت می گیرد بهتر است تعداد ماده یک عدد و تعداد نرها ۲ عدد باشند. در روش نیمه مصنوعی چون نیمی از کار توسط ماهی ها باید انجام شود و چون ماهی ها هم علاقه شدیدی به خوردن تخمهایشان دارند بنابراین باید چاره کاری اندیشید تا تخمها از دسترس مولدین دور یا پنهان شوند. می توان ماهی‌ها ی مولد را داخل قفس توری قرار داد و یا با انبوه گیاهان طبیعی یا مصنوعی آکواریم را پوشانید که تخمها در لابلای گیاهان استتار شوند و یا از چشمه های تور عبور کنند.

بعد از پایان تخم ریزی که معمولاً ماهی‌ها دیگر میلی به تعقیب همدیگر نشان نمی دهند از آکواریم خارج شوند و به محل نگهداری انتقال داده شوند. در این روش معمولاً هر ۱۵ روز یکبار می توانید از ماهی‌های تخم‌گیری کنید. در مدت ۱۵ روز بهتر است ماهی‌های ماده از نر جداگانه نگهداری شوند و با بهترین روش ممکن آن‌ها را تغذیه نمایید.

بیماری های ماهی قرمزماهی قرمز برای عید

آشنایی با بیماری‌ های ماهی‌ قرمز و روش‌ های پیشگیری و در درمان‌ آن ها می‌ تواند برای جلوگیری از مرگ و میر این نوع ماهی مفید باشد. حال شایع ‌ترین بیماری ها در پرورش ماهی قرمز در آکواریوم را مرور می ‌کنیم:

بیماری های محیطی پرورش ماهی قرمز در آکواریوم

ماهیان قرمز عمدتا به علت نگهدارى در ظروف نامناسب، تغذیه نادرست و عدم توجه به عوامل آب شامل: دمای آب،‌ میزان اکسیژن آب، اسیدیته آب، آمونیاک(سمی‌ ترین ترکیب موجود در آب است و از متابولیسم بدن ماهی به وجود می آید)، نیتریت‌ها (بعد از آمونیاک سمی ‌ترین ترکیب آب است)، نیترات ‌ها و نگهدارى ماهی در مقدار کمی آب در داخل تنگ تلف مى ‌شوند.

خفگی

علت: کمبود اکسیژن (زیر ۶ میلی‌ گرم در لیتر)

علائم: ماهی به سطح آب آمده و تنفس سریع دارد.

درمان و رفع مشکل: افزایش میزان هوادهی، کاهش تراکم ماهی، کاهش دمای آب (خیلی سرد نباشد)، رعایت فاصله مناسب از منابع حرارتی در آکواریوم‌ ها

پایان مطلب/س.آ

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا