اجتماعی

چرا اکثر مشاوره‌های افسردگی با شکست مواجه می‌شوند؟

دلایل ناموفق بودن مشاوره‌های افسردگی: شاید شما یا عزیزانتان دچار افسردگی شده باشید و بعد از چند جلسه مشاوره به نتیجه نرسیده‌اید. این مشکل برای افراد زیادی پیش می‌آید و دلایل مهمی هم دارد. اگر فرد حس کند که مشاوره خوب پیش نمی‌رود ممکن است ادامه درمان را رها کند پس بهتر است علت این قضیه را پیدا و رفع شود. در ادامه برخی از علت‌های نتیجه‌نگرفتن از جلسات مشاوره افسردگی را بررسی می‌کنیم تا با آگاهی از خدمات مشاوره برای افسردگی استفاده کنید:

انتخاب نامناسب درمانگر

انتخاب درمانگر حرفه‌ای و باتجربه مهم‌ترین گام برای درمان تمام مشکلات روحی از جمله افسردگی است. اگر درمانگر دانش و تجربه کافی را در زمینه رفع مشکل بیمار نداشته باشد، درمان به نتیجه نمی‌رسد. مشاور خوب بعد از صحبت‌های دقیق با مراجع، بر اساس شرایط فرد بهترین راه درمان را پیشنهاد می‌کند. درمانگر باید بتواند در صورت جواب نگرفتن از درمان، روش کار را تغیر دهد. لازم است درمانگر توانایی ایجاد حس اعتماد را برای مراجع داشته باشد؛ زیرا عدم وجود ارتباط مناسب بین مراجع و درمانگر باعث توقف روند درمان می‌شود.

عدم تعهد بیمار به درمان

یکی دیگر از دلایل مهم نتیجه‌ نگرفتن از جلسات مشاوره، خود بیمار است. اگر فرد به روند درمان پایبند نباشد و نکات درمانگر را به‌دقت اجرا نکند، نتیجه نمی‌گیرد. حاضر نشدن در جلسات مشاوره به طور منظم و انجام‌ ندادن تمرین‌ها و تمایل نداشتن برای تغییر باعث شکست روند درمان می‌شود.

مشکلات مربوط به بیماری

گاهی شدت بیماری به حدی است که درمان‌های خاصی و طولانی لازم دارد. با چند جلسه مختصر بیماری نباید توقع داشته باشد بیماری چندین ساله و عمیقش درمان شود. گاهی هم بیماری دچار پیچیدگی‌های خاصی می‌شود و درمان را سخت‌تر می‌کند. اگر افسردگی با دیگر بیماری‌های روحی همراه باشد روند درمان را سخت‌تر و طولانی‌تر می‌کند. در این شرایط بیمار باید تعهد بیشتری به روند درمان خود داشته باشد. مصرف مواد مخدر و دارو هم ممکن است روند درمان را سخت‌تر و پیچیده‌تر کند.

انتخاب اشتباه نوع برگزاری مشاوره افسردگی

گاهی روند حضور در جلسات مشاوره فرسایشی و طولانی می شود. زمان گذاشتن برای حضور در کلینیک مشاوره و صرف انرژی معمولا مراجعین را خسته و بی انگیزه می کند. به طوری که بسیاری روند درمان را ترک می کنند و درمان را نیمه کاره رها می کنند. افسردگی های زیادی با روش های غیرحضوری مانند مشاوره تلفنی درمان می شوند و نیاز به صرف زمان و انرژی بالا برای حضور در دفاتر مشاوره نیست! به همین خاطر انتخاب شیوه برگزاری جلسات بر نتیجه نهایی تاثیر مستقیم دارد. اگر نیاز به مشاوره آنلاین افسردگی دارید Wikiravan بهترین انتخاب از بین تمام سایت های مشاوره ایرانی است.

عدم تمایل بیمار به درمان

چرا اکثر مشاوره‌های افسردگی با شکست مواجه می‌شوند؟

درصورتی‌ که شخص به میل خود برای درمان اقدام نکند، نتیجه مثبت نخواهد گرفت. در مواقعی که بیمار به اصرار خانواده و دوستان خود به کلینیک مراجعه می‌کند و خودش تمایلی ندارد، احتمال شکست جلسات مشاوره بیشتر خواهد بود. اگر شخص تمایلی به صحبت در مورد افکار و احساساتش نداشته باشد، درمانگر هم نمی‌تواند کمک زیادی به او کند. گاهی هم نظرات و مشورت غلط اطرافیان باعث دلسرد شدن بیمار از ادامه جلسات می‌شود.

انتخاب روش درمان اشتباه

اگر مشاور تجربه و دانش کافی برای درمان افسردگی را نداشته باشد ممکن است روش اشتباه برای درمان انتخاب کند. همه روش‌های درمان افسردگی برای تمام افراد مناسب نیستند. با روش غلط، بیمار بعد از چند جلسه مشاوره بی‌نتیجه دلسرد خواهد شد. به نقل از سایت WebMD :

در حالی که افراد زیادی از جلسات کوتاه نتیجه می گیرند، افراد زیادی به تعداد جلسات بیشتر برای درمان نیاز دارند که رویکرد درمانی تاثیر مستقیم بر مدت زمان جلسات دارد.

مواردی که در بالا ذکر شد برخی از علت‌های عدم موفقیت جلسات مشاوره افسردگی است؛ اما راهکار موفقیت چیست؟ با ما در ادامه مقاله همراه باشید.

راهکارهای موفقیت در جلسات مشاوره افسردگی

اگر برای درمان افسردگی اقدام کرده‌اید و به هر دلیلی نتیجه نگرفته‌اید نکات این بخش را از دست ندهید. در این قسمت از مقاله قصد داریم راهکارهای مفید و موثر برای رسیدن به نتیجه در جلسات مشاوره را مطرح کنیم.

انتخاب درمانگر حرفه‌ای

برای انتخاب درمانگر باید نکات زیادی را در نظر بگیرید. همان‌طور که در بالا اشاره شد انتخاب درمانگر اشتباه می‌تواند روند درمان را متوقف کند. برای انتخاب درمانگر از تجربه دوستان و آشنایان کمک بگیرید. شخصی انتخاب کنید که در زمینه مشکل شما تخصص علمی و عملی داشته باشد.

از وب‌سایت‌های معتبر روان‌شناسی می‌توانید مشاورهای تایید شده را انتخاب کنید. برای مشاوره اولیه با چند مشاور ملاقات داشته باشید و شخصی را انتخاب کنید که حس بهتری دارید.

ایجاد ارتباط صحیح با درمانگر

اگر با درمانگر خود راحت و صادق نباشید نمی‌توانید از جلسات خود نتیجه خوبی بگیرید. بعد از انتخاب دقیق درمانگر، به او اعتماد کنید. تمام افکار و احساسات خود را صادقانه با او در میان بگذارید. اگر از روند درمان راضی نیستید با درمانگر خود مطرح کنید تا در صورت لزوم روش بهتری جایگزین کند.

پایبندی به درمان

مهم‌ترین نکته در درمان افسردگی، پایبندی بیمار به برنامه درمانی است. باید بدانید درمان هر بیماری از جمله افسردگی نیاز به زمان و تلاش شما دارد. درصورتی‌که از روند درمان راضی نیستید و پیشرفتی نمی‌بینید با مشاور خود در میان بگذارید. خودسرانه جلسات مشاوره را قطع نکنید. نباید زود دلسرد و ناامید شوید و جلسات را نیمه‌کاره رها کنید. صبور بودن در روند درمان، تغییرندادن بی‌دلیل درمانگر و شرکت مستمر در جلسات مشاوره بهترین راه برای گرفتن نتیجه است.

کمک به اثربخشی جلسات

چرا اکثر مشاوره‌های افسردگی با شکست مواجه می‌شوند؟

با انجام اقدامات زیر می‌توانید جلسه مشاوره بهتری داشته باشید و سریع‌تر به نتیجه برسید.

  • قبل از جلسه مشاوره، تمام فکرها و سوال‌های خود را یادداشت و نظم‌دهی کنید.
  • هرگونه ابهام یا سوال را با مشاور خود مطرح کنید.
  • با مشاور خود راحت و صادق باشید و چیزی را پنهان نکنید.
  • از نظر و مشورت افراد غیرمتخصص استفاده نکنید.
  • اگر از شما تمرین با کار خاصی خواسته شد انجام دهید. در صورت عدم انجام تمرین‌ها موضوع را به مشاور خود اطلاع دهید و در این باره صداقت داشته باشید.
  • خودسرانه هیچ‌گونه دارویی برای رفع افسردگی مصرف نکنید.
  • گاهی بیماری‌های زمینه‌ای باعث بروز افسردگی می‌شوند. با مشورت پزشک برای درمان این بیماری‌ها تلاش کنید.

سایر عوامل

خود بیمار هم می‌تواند با یک سری اقدامات ساده، به تسریع روند بیماری خود کمک کند. نکات زیر را برای موفقیت جلسات مشاوره افسردگی انجام دهید:

  • کیفیت خواب خود را افزایش دهید. به حد کافی بخوابید و بدون تجویز متخصص داروی خواب مصرف نکنید.
  • رژیم غذایی مناسب داشته باشید. غذاهایی مصرف کنید که به درمان شما کمک می‌کنند.
  • فعالیت بدنی و ورزش را در روتین روزانه خود قرار دهید. هر روز در حد توانتان از منزل خارج شوید و در هوای آزاد ورزش کنید.
  • ارتباطات اجتماعی خود را افزایش دهید. دایره دوستان و آشنایان خود را گسترش دهید. وقت گذراندن با افرادی که دوست دارید را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

دقت کنید که این راهکارها به‌صورت کلی گفته شده است و ممکن است بر اساس شرایط هر فرد متفاوت باشد.

جمع‌بندی

افسردگی و درمان آن را باید جدی گرفت. شرکت در جلسات مشاوره تنها راه موثر برای درمان این مشکل است. برای این که از جلسات مشاوره افسردگی بهترین نتیجه را بگیرید، درمانگر خود را به‌دقت انتخاب کنید و با او همکاری کنید. درمان را به تاخیر نیندازید و از هر لحظه زندگی خود لذت ببرید. با انتخاب مشاور افسردگی مناسب و پایبندی به روند درمان بدون شک نتیجه خواهید گرفت.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا