صنعت

شرایط و مراحل ثبت نام لاستیک دولتی در سال ۱۴۰۲ + سوالات متداول

با افزایش قیمت لاستیک آزاد در بازار بسیاری از شرکت ها لاستیک های خود را به صورت دولتی نیز عرضه می کنند. در این مقاله به بررسی شرایط و مراحل ثبت نام لاستیک دولتی در سال ۱۴۰۲ خواهیم پرداخت.

به گزارش تجارت امروز؛ ثبت‌نام لاستیک دولتی یکی از راهکارهای بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده لاستیک به‌هنگام افزایش قیمت لاستیک آزاد است. در گذشته رانندگان جهت خرید لاستیک دولتی باید به مراکزی که دولت تعیین کرده بود، مراجعه می‌کردند اما اکنون پروسه انجام این‌کار از طریق خود سایت‌های تولیدکننده لاستیک نیز امکان‌پذیر است. شرایط و مراحل ثبت نام لاستیک دولتی در سال ۱۴۰۲ را در این محتوا تشریح می نماییم.

نحوه ثبت نام لاستیک دولتی

۱. ورود به سایت ثبت نام لاستیک دولتی بارز

برای ورود به این سایت کافی است وارد سایت pos.barez.org شوید یا عبارت «سامانه نوبت‌دهی لاستیک بارز» را در گوگل سرچ و روی لینک اول کلیک کنید. در صفحه بازشده گزینه دریافت نوبت جهت خرید محصولات بارز را انتخاب کنید تا مراحل این کار برای شما آغاز شود.

۲. موافقت با قوانین و شروع ثبت مدارک

قبل از ادامه مراحل ثبت نام لاستیک بارز بهتر است قوانین نوشته‌شده در سایت را با دقت بخوانید تا در زمان تحویل مشکلی برایتان پیش نیاید. بعد از مطالعه مقررات در پایین صفحه گزینه «حریم خصوصی و شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های بارز را مطالعه نموده و با کلیه موارد آن موافق هستم» را تیک زده و روی دکمه موافقم و ادامه، کلیک کنید.

۳. احراز هویت

در این مرحله لازم است کد ملی و شماره موبایل صاحب خودرو را وارد کنید؛ البته لزومی ندارد که این اطلاعات متعلق به صاحب خودرو باشند.

در ادامه مراحل احراز هویت در ثبت نام لاستیک دولتی بارز، لازم است با دقت مشخصات فردی صاحب سند خودرو شامل نام، نام خانوادگی کامل (با پیشوند و پسوند)، تاریخ تولد، آدرس ایمیل و آدرس کامل منزل را وارد کنید. با توجه به اینکه امکان ویرایش این اطلاعات وجود ندارد باید همه‌چیز را کاملا دقیق و درست وارد کرده و روی گزینه مرحله بعدی کلیک کنید.

۴. انتخاب سرویس سنتر و محصول

بارز تایر دو سرویس سنتر مشهد و تهران را برای تحویل لاستیک‌های دولتی به مشتریان سراسر کشور در نظر گرفته است. شما می‌توانید با توجه به شهر خود یکی از این دو مرکز را برگزینید. در کادرهای دیگر نوع خودرو و تاریخ مراجعه نیز باید انتخاب شود. زمان‌های مراجعه به مراکز از شنبه تا چهارشنبه در نظر گرفته شده و نوبت‌ها به‌صورت هفتگی قابل رزرو است.

بعد از کلیک روی گزینه استعلام نوبت، ساعت‌های خالی برای مراجعه به شما نمایش داده می‌شود. بعد از انتخاب ساعت مراجعه باید با توجه به اندازه تایر خودروی خود یکی از گزینه‌های موجود را انتخاب کنید. نکته مهم اینکه اگر سایز تایر به‌اشتباه انتخاب شود، امکان تغییر آن در زمان تحویل وجود ندارد. به همین دلیل باید قبل از شروع ثبت نام لاستیک دولتی بارز از اندازه تایر خود مطمئن شوید.

اگر ظرفیت ارائه لاستیک در ساعت و روز موردنظر شما پر باشد با خطای زیر مواجه خواهید شد. در غیر این صورت نوبت شما ثبت و یک کد رهگیری برای شما به‌نمایش در می‌آید.

۵. مشاهده و چاپ نوبت

بعد از اینکه مراحل ثبت نام لاستیک بارز را با موفقیت طی کردید، روی گزینه مشاهده نوبت کلیک کنید و از صفحه نشان داده‌شده پرینت بگیرید. این صفحه شامل اطلاعات کامل صاحب خودرو، آدرس سرویس سنتر، قوانین و مقررات حضور و مدارک لازم برای دریافت تایر است.

در زمان دریافت تایر همراه داشتن این برگه الزامی است و باید در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید. با این‌حال اگر در این مرحله فراموش کردید پرینت نوبت را تهیه کنید، می‌توانید از طریق مراحل زیر مجددا به همین برگه برسید. در صفحه اصلی سایت ثبت نام لاستیک دولتی بارز روی گزینه «مشاهده و چاپ نوبت رزرو شده» کلیک کنید. در مرحله بعد از دو طریق می‌توانید نوبت خود را پیگیری کنید.

از طریق کد رهگیریاز طریق کد ملی و تلفن همراه بعد از ورود این اطلاعات نوبت خود را مشاهده خواهید کرد. برگه را پرینت گرفته و در روز و ساعت مشخص‌شده در سرویس سنتر حضور پیدا کنید.

شرایط و مراحل ثبت نام لاستیک دولتی در سال ۱۴۰۲ + سوالات متداول شرایط و مراحل ثبت نام لاستیک دولتی در سال ۱۴۰۲ + سوالات متداول شرایط و مراحل ثبت نام لاستیک دولتی در سال ۱۴۰۲ + سوالات متداول

قیمت لاستیک دولتی

قیمت لاستیک دولتی، همان قیمتی است که توسط تولیدکنندگان تایر اعلام می‌شود و نهادهای نظارتی نیز آنرا تایید می‌کنند. بنابراین برای اطلاع از قیمت تایر تولیدی، کافی است به نمایندگان فروش تایرسازان بروید یا به سامانه اینترنتی تایرسازان ایرانی، مراجعه کنید. اما در محاسبه قیمت لاستیک دولتی، باید دو نکته مهم را بدانید:

۱- قیمت لاستیک دولتی، ممکن است بدون «مالیات بر ارزش افزوده» اعلام شود. بنابراین اگر تایرسازان، مالیات را در لیست قیمت‌شان لحاظ نکرده باشند، شما باید حدود ۹% به قیمت لاستیک دولتی آنها، اضافه کنید.

۲- قیمت لاستیک دولتی، ممکن است بدون «کرایه حمل» اعلام شود. البته این هزینه، فقط در زمانی لحاظ می‌شود که برای دریافت لاستیک دولتی از طریق سامانه‌های فروش اینترنتی، اقدام کرده باشید. بنابراین اگر تایرسازان، هزینه‌های مربوط به کرایه را لحاظ نکرده باشند، باید مبلغی معادل ۲% الی ۵% را به قیمت لاستیک دولتی آنها، اضافه کنید.

شرایط و مراحل ثبت نام لاستیک دولتی در سال ۱۴۰۲ + سوالات متداول

قوانین دریافت تایر دولتی بارز؛ چگونه برای دریافت تایر دولتی بارز ثبت نام کنیم؟

بعد از اتمام مراحل ثبت نام لاستیک دولتی بارز و دریافت نوبت، برای دریافت تایر با در دست داشتن مدارک لازم به سرویس سنتر مراجعه کنید. این مدارک شامل موارد زیر می‌شود:

  • اصل و کپی برگ سبز خودرو
  • سنداصل و کپی کارت ملی صاحب سند خودرو
  • اصل و کپی کارت ماشینکارت بانکی صاحب خودرو حاوی مبلغ کافی برای خرید تایررسید ثبت نام اینترنتی و دریافت نوبت
  • به‌علاوه لازم است قوانین دیگری را نیز در نظر داشته باشید تا بدون هیچ مشکلی تایر خود را تحویل بگیرید:
    حضور صاحب سند خودرو در زمان تحویل الزامی است. در صورتی‌که امکان آن وجود ندارد، تنها اقوام درجه‌ یک با در دست داشتن مدارک احراز هویت می‌توانند برای دریافت تایر اقدام کنند.
  • کارت بانکی حتما باید به نام صاحب خودرو باشد.

امکان دریافت وجه نقد یا پرداخت با کارت شخص دیگر وجود ندارد.کلیه مدارک باید به نام صاحب خودرو باشند؛ در غیر این‌صورت همراه داشتن وکالت‌نامه احراز مالکیت الزامی است.در شرایط بیماری کرونا رعایت پروتکل‌های بهداشتی و داشتن ماسک الزامی است.عدم حضور در روز و ساعت تعیین‌شده باعث سوختن نوبت شما می‌شود و باید مجددا برای اخذ نوبت اقدام کنید.

ثبت نام لاستیک دولتی بارز کار مشکلی نیست و شما می‌توانید با پیمودن چند مرحله ساده‌ای که همراه با تصویر برایتان توضیح داده شد، این کار را انجام دهید. نکته مهم این است که قبل از تکمیل مراحل ثبت نام لاستیک بارز باید همه قوانین را دقیق و کامل بخوانید تا در زمان دریافت تایرها با مشکلی مواجه نشوید. به‌یاد داشته باشید که دریافت نوبت به‌صورت حضوری ممکن نیست و باید از طریق سایت ثبت نام لاستیک دولتی بارز برای این کار اقدام کنید.

شرایط و مراحل ثبت نام لاستیک دولتی در سال ۱۴۰۲ + سوالات متداول

توزیع لاستیک دولتی در سامانه کالا

داریوش باقر جوان، مدیرکل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری، می‌گوید در حال حاضر توزیع لاستیک از طریق صدور حواله و صرفا در سامانه اینترنتی کالا (متعلق به مجموعه وزارت صمت) و بر اساس پیمایش ناوگان، که توسط سازمان راهداری در اختیار وزارت صمت قرار گرفته، انجام می‌شود.

آقای باقرجوان، درباره گلایه برخی رانندگان درباره توزیع نامناسب جغرافیایی حواله لاستیک تصریح کرد: به دلیل محدودیتی که در حوزه‌های توزیع لاستیک تشویقی اربعین وجود داشت، مشکلاتی به وجود آمد که هم اکنون با وجود سیستم کلی توزیع لاستیک این مشکل نیز برطرف شده است. ممکن است یک برند خاص به دلیل محدودیت در تعداد بارگذاری در سامانه و تقاضای زیاد برای آن سهمیه کاربر مجبور باشد از سایر حوزه‌ها نیاز خود را تأمین کند.

وی با تاکید بر اینکه سعی بر این است که حتی الامکان نیاز ناوگان از تولیدات داخل تأمین شود، بیان کرد: در سال‌های اخیر تلاش بسیاری برای تأمین نیاز از طریق تولیدات داخل و عدم وابستگی به واردات صورت گرفته که موفق نیز بوده و سهم لاستیک‌های وارداتی در سبد مصرفی ناوگان کمتر شده است.

شرایط و مراحل ثبت نام لاستیک دولتی در سال ۱۴۰۲ + سوالات متداول

چگونه با ارز دولتی لاستیک بخریم؟

طبق قانون، وسایل نقلیه سنیگن، برای گرفتن لاستیک با ارز دولتی، باید «پیمایش خاصی» داشته باشند. بعنوان مثال، برای خریداری ۲ حلقه لاستیک با ارز دولتی:

اتوبوس ها باید ۱۰ هزار کیلومتر پیمایش داشته باشند.کامیون ها باید ۱۵ تا ۲۰ هزار کیلومتر، پیمایش داشته باشند.
البته علاوه بر پیمایش، «نوع بارگیری» نیز در این موضوع، می‌تواند موثر باشد.

مالکان این خودروها، ابتدا باید به سازمان حمل و نقل استان خودشان مراجعه کنند و در صورت داشتن شرایط دریافت لاستیک، حواله لاستیک برای آنها صادر می‌شود. در این حواله، مواردی همچون آدرس فروشنده، آدرس نمایندگی فروش و حتی سایز لاستیک و نوع لاستیک نیز تعیین شده است.

سامانه رزرو اینترنتی تایر دولتی

با اعلام معاون امور بازرگانی وزارت صمت در تاریخ ۲۳ مردادماه، تمامی رانندگان خودروهای سنگین می‌توانند با مراجعه به سایت اینترنتی رزرو تایر به نشانی kala.ntsw.ir از موجود تایر در سراسر کشور مطلع شده و با ثبت اطلاعات خودرو، جهت رزرو و خریداری تایر خودرو اقدام کنند. متقاضیان خرید لاستیک از طریق این سایت، نیازی به داشتن حواله یا محاسبه پیمایش ندارند. ضمن اینکه در این روش، سهمیه بندی تایر نیز لحاظ نمی‌شود.

لاستیک دولتی با لاستیک آزاد چه تفاوتی دارد؟

همان تفاوتی که میان دلار رسمی با دلار آزاد هست، یا همان تفاوتی که میان قیمت خودرو در بازار و قیمت خودرو در کارخانه وجود دارد، برای لاستیک‌ها هم صدق می‌کند. در این روزها بدلیل وجود واسطه‌های مختلف میان تولیدکننده و مصرف‌کننده، قیمت لاستیک با نرخ آزاد، با قیمت لاستیک با نرخ شرکتی، تفاوت معناداری پیدا کرده است و هرچقدر که سایز تایر بزرگ‌تر باشد یا کاربری تایر، خاص‌تر باشد، این تفاوت قیمت نیز بیشتر خودنمایی می‌کند.

می‌گویند اصلی‌ترین دلیل وجود این اختلاف قیمت، عدم تناسب عرضه و تقاضا و همچنین افزایش هزینه‌های نگهداری و انبارداری است و به همین دلیل، فروشندگان تایر مجبورند تا برای جبران بخشی از هزینه‌های‌شان، قیمت فروش لاستیک را در بازار، افزایش دهند. در چنین شرایطی، مصرف‌کنندگان به دنبال دریافت لاستیک با نرخ دولتی می‌روند.

شرایط و مراحل ثبت نام لاستیک دولتی در سال ۱۴۰۲ + سوالات متداول

سوالات متداول ثبت نام لاستیک دولتی

در هر بار نوبت امکان خرید چند حلقه تایر وجود دارد؟

با ثبت نام لاستیک دولتی بارز و دریافت یک نوبت، در هرسال می‌توانید ۴ حلقه تایر دریافت کنید.

در صورت ثبت اشتباه اطلاعات چه کنم؟

در حال حاضر امکان ویرایش اطلاعات ثبت نامی وجود ندارد؛ بنابراین باید پس از گذشت نوبت، مجددا برای نوبت‌گیری اقدام کنید.

آیا می‌توان دو خودرو با یک کد ملی ثبت کرد؟

خیر، در صورتی‌که هر دو خودرو به نام یک شخص باشد، باید آن را با کد ملی‌های متفاوت در سامانه ثبت کنید.

اگر امکان حضور در تاریخ تعیین‌شده را نداشته باشم، می‌توانم بدون دریافت نوبت در زمان دیگری مراجعه کنم؟

مراجعه صاحب سند در ساعت و تاریخ تعیین‌شده الزامی است و در صورتی‌که این امکان وجود ندارد، باید یکی از بستگان درجه‌یک او برای دریافت تایرها اقدام کند. در روزهایی به‌غیر از زمان تعیین‌شده امکان تحویل تایر وجود ندارد و شخص باید بار دیگر برای دریافت نوبت اقدام کند.

اگر صاحب سند فوت شده باشد، چه باید کرد؟

در این‌صورت باید کپی گواهی فوت و برگه انحصار وراثت را ارائه داده و با کارت بانکی یکی از وراث قانونی اقدام به خرید کنید.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا