بورس

نحوه ثبت نام در بورس چگونه است؟ آموزش کامل برای مبتدی

نحوه ثبت نام در بورس؛ برای کسانی که می خواهند وارد این کار شوند، مهم و ضروری است. ما در اینجا به طور کامل ثبت نام در بورس را آموزش می دهیم.

به گزارش تجارت امروز؛ نحوه ثبت نام در بورس، اصول خاص خودش را دارد تا دچار مشکل نشوید. شما این کار را به صورت مرحله ای و بادقت انجام دهید، تا هیچ استرسی نداشته باشید.

آموزش کامل نحوه ثبت نام در بورس

شما با ثبت نام در بورس به راحتی می توانید، خرید و فروش در بازار بورس و اوراق بهادر را انجام دهید. برای این کار ابتدا باید وارد سامانه سجام شوید. شما علاوه بر این در یک کارگذاری هم به انتخاب سرمایه گذار باید ثبت نام انجام دهید.

مرحله اول ثبت نام در بورس

ابتدا باید در مرورگر اینترنتی خود نام کارگزاری مورد نظر خود را جستجو کنید و بعد از ورود به قسمت افتتاح حساب کد ملی، شماره همراه و کد امنیتی را وارد کرده و بر روی گزینه دریافت کد فعالسازی کلیک کنید.

ثبت نام در بورس

سپس در این مرحله باید منتظر بمانید تا یک پیامک برای ارسال شود. بعد از اینکه کد را دریافت کردید، در قسمت مشخص شده وارد کنید و آن را فعال کنید. شما اگر این کد را دریافت نکردید، باید دکمه کد را درافت نکردم را بزنید.

مرحله اول ثبت نام در بورس

مرحله دوم  برای ثبت نام در بورس

شما در این بخش باید اطلاعات خود را تکمیل کنید. این اطلاعات برای شناسنامه است. بعد از اینکه تمام اطلاعات شناسنامه ای را وارد کردید به مرحله بعد بروید.

مرحله دوم ثبت نام در بورس

مرحله سوم از ثبت نام در بورس

در بخش مربوط به اطلاعات ارتباطی لازم است در قسمت های خالی محل سکونت، کد پستی، شماره تلفن و … خود را وارد کرده و سپس گزینه ادامه اطلاعات شغلی را فعال نمایید.

مرحله سوم از ثبت نام در بورس

مهم ترین بخش برای ثبت نام در بورس

در این بخش دقت خود را بالا ببرید و به درستی کامل اطلاعات بانکی خود را وارد کنید. زیرا این اطلاعات اگر اشتباه باشد برای شما مشکل زیادی به وجود می آورد. اطلاعات مربوط به متقاضی می باشد.

مرحله ثبت نام اطلاعات بانکی در بورس

مرحله آخر از ثبت نام در بورس

در بخش آخر تکمیل اطلاعات، لازم است اطلاعات مربوط به دانش مالی و میزان آشنایی متقاضی با بورس وارد شود.

مرحله اخر در ثبت نام بورس

در اینجا شما می توانید صفحه اول شناسنامه خود را به همراه کارت ملی اسکن کنید. در نظر داشته باشید که این گزینه بیشتر اختیاری است و شما می توانید از این مرحله رد شوید. در اخر پیامک ثبت نام تکمیل شد برای شما ارسال خواهد شد.

مرحله اخر در ثبت نام بورس

به یاد داشته باشید که شما باید تکمیل این فرایند به طور خودکار در سامانه سجام نیز ثبت نام می شوید. البته اگر این اتفاتق نیوفتاد در ادامه با ماه همراه باشید تا نحوه ثبت نام در سجام را نیز یاد بگیرید.

احراز هویت آخرین بخش تکمیلی برای ثبت نام در بورس

احراز هویت امروزه به صورت حضوری انجام می شود. شما برای این کار باید به دفاتر خدمات پیشخوان که کارگزاری برای شما انتخاب کرده است مراجعه کنید. حواستان باشد که تمام مدارک لازم را با خود برید. این مدارک شامل:

  • اصل و فتوکپی شناسنامه
  • اصل و فتوکپی کارت ملی
  • فتوکپی آخرین مدرک تحصیلی ( اختیاری )
  • آدرس و مشخصات پستی متقاضی ثبت نام
  • شماره حساب و اطلاعات بانکی متقاضی ثبت نام

ثبت نام در سامانه سجام

سامانه سجام در واقع به وسیله شرکت سپرده گذاری اوراق بهادار برای یکپارچه سازی اطلاعات تمام سرمایه گذاران بازار بورس و ارائه خدمت به آن ها ایجاد شد.

شما برای شروع به آدرس سامانه سجام مراجععه کرده و شروع به ثبت نام نمایید. آدرس سایت سجام  www.sejam.ir می باشد. شما اگر به طور خودکار پس از ثبت نام در کاگزاری به سایت سجام منتقل و ثبت نام نشدید، باید این کار را انجام بدهید.

احراز هویت سجام چیست؟

احراز هویت سجام روشی است که در آن اطلاعات شغلی، مالی و… سرمایه‌گذاران برای فعالیت در بازار سرمایه بررسی و تایید می‌شود. احراز‌ هویت سجام‌ به دو روش حضوری و غیرحضوری قابل انجام است.

کلیه سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی فعال در بازار سرمایه باید در سامانه سجام ثبت نام کرده و احراز هویت آن را انجام دهند. به عبارت دیگر، هیچ شخص حقیقی و حقوقی نمی‌تواند بدون ثبت و تایید اطلاعات در سجام، خدماتی از قبیل خرید و فروش سهام را دریافت کند.

مراحل احراز هویت در سجام

علاوه بر احراز هویت برای کارگزاری باید برای سجام هم احراز هویت انجام دهید. دقت کنید که اگر امکان انجام احراز هویت آنلاین سجام برای شما وجود ندارد، در زمان مراجعه به دفاتر خدمات پیشخوان دولت برای انجام احراز هویت کارگزاری، فرم احراز هویت سجام را نیز دریافت و تکمیل کنید.

مرحله اول: وردو به حساب کاربری

به حساب کاربری خود در کاگزاری وارد شوید. و بعد شروع به ادامه فرایند می کنیم.

مرحله دوم: تایید اطلاعات هویتی

پس از ورود به حساب کاربری خود، اطلاعات هویتی شما نمایش داده می‌شود. در این صفحه می‌توانید در صورت نیاز نام و نام خانوادگی خود را ویرایش کنید. سپس به مرحله بعد بروید.

مرحله سوم:انتخاب احراز هویت غیر حضوری

در صورتی که بیش از ۱۸ سال سن دارید و همچنین کارت ملی هوشمند خود (یا گواهی موقت کارت ملی) را دریافت کرده‌اید، روی گزینه «مرحله بعد» کلیک کنید. در غیر این صورت برای احراز هویت سجام می‌توانید به یکی از دفاتر پیشخوان منتخب کارگزاری مراجعه کنید. مراحل این کار به صورت مرتب شامل این موارد میس شود:

  1. تایید امضا
  2. وارد کردن کد ۱۰ رقمی سجام
  3. وارد کردن کد تایید
  4. وارد کردن سریال کارت ملی
  5. بازبینی مشخصات فردی
  6. بارگذاری امضا
  7. ارسال فیلم
  8.  بازبینی فیلم ضبط شده
  9. تایید تعهدنامه
  10. اتمام احراز هویت غیر حضوری سامانه سجام

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا