مسکن

دیگ شوفاژ و انواع آن

همان‌طور که می‌دانید، سیستم‌های گرمایشی از مهم‌ترین پیش نیازهای هر ساختمانی هستند و در هر ساختمان نیز شکل خاصی از این سیستم‌ها به کار گرفته می‌شود. موتورخانه‌ها به عنوان یکی از انواع سیستم‌های گرمایشی، خود شامل یک بخش اختصاصی بوده و‌ از تجهیزات مختلفی تشکیل شده‌اند. این تجهیزات که از اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به دیگ شوفاژ اشاره کرد، در ارتباط با یک دیگر عملکرد نهایی موتورخانه را امکان‌پذیر ساخته و انرژی گرمایشی ساختمان را تأمین می‌کنند. به عبارتی هر یک از تجهیزات موتورخانه وظیفه منحصر به فردی به عهده دارند. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که برای دیگ شوفاژ نیز عملکرد خاصی تعریف شده‌ باشد. در ادامه به معرفی دیگ موتورخانه و انواع آن می‌پردازیم.

دیگ شوفاژ موتورخانه چیست؟

موتورخانه‌ها به عنوان بخش مرکزی ساختمان از تجهیزات و قطعات خاصی تشکیل شده‌اند‌. هر یک از این قطعات نقش بسیار مهمی در عملکرد کلی موتورخانه دارند‌. دیگ موتورخانه دقیقا یکی از این تجهیزات است و همان‌طور که از نام آن مشخص است، نقش مخزن و مولد گرمایی را در این سیستم ایفا می‌کند. عملکرد دیگ شوفاژ به این صورت است که آب وارد شده به آن، توسط انرژی گرمایی حاصل از سوختن مواد سوختنی گرم می‌شود. با توجه به اهمیت و ضرورت عملکرد دیگ موتورخانه، می‌توان آن را قطعه اصلی و مرکزی این سیستم گرمایشی دانست. در واقع گرمایش تمامی واحدها از این قطعه تأمین می‌شود. معمولا انرژی حرارتی برای گرم کردن آب مخزن از طریق قطعه‌ای به نام مشعل فراهم می‌شود. پس از این که آب ورودی به مخزن یا دیگ موتورخانه به دمای مشخص رسید، به سمت مبدل‌های حرارتی حرکت می‌کند.

پس از این که آب گرم از طریق مبدل‌های حرارتی، گرمای خود را به محیط پیرامون در داخل ساختمان منتقل کرد، مجددا به دیگ شوفاژ موتورخانه برگشته و گرم می‌شود. این چرخه تا مادامی که در داخل ساختمان به انرژی گرمایشی نیاز باشد، ادامه دارد. در دسته‌بندی دیگ موتورخانه، به یک فاکتور مهم تحت عنوان دمای آب می‌رسیم. در واقع دیگ‌ شوفاژخانه بر اساس حرارتی که به آب منتقل می‌کند در دو دسته دیگ آب گرم و دیگ آب داغ جای می‌کند. در دسته‌بندی دیگ‌های موتورخانه، پارامترهای دیگری از جمله جنس متریال ساخت آن‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. در ادامه انواع دیگ موتورخانه را معرفی کرده و ویژگی‌های هر یک را بررسی می‌کنیم.

انواع دیگ شوفاژ

  • دیگ فولادی

این نوع دیگ همان‌طور که از نام آن مشخص است، از لوله و ورق‌های فولادی ساخته شده و ساختار یکپارچه‌ای دارد. دیگ فولادی بر اساس ساختار و عملکردی که دارد، به دو نوع مختلف تحت عنوان فایر تیوپ و واتر تیوپ تقسیم می‌شود. دیگ‌های فایر تیوپ به دیگ‌های آتش در لوله معروفند. کاملا مشخص است که در این مدل آتش درون لوله‌ها و آب اطراف لوله‌ها قرار می‌گیرد. در مدل واتر تیوپ نیز بر عکس مدل قبل، آتش اطراف لوله‌ها و آب درون لوله‌ها قرار می‌گیرد. آنچه در این دسته‌بندی مورد توجه قرار می‌گیرد، تحمل بالای این دو مدل دیگ نسبت به فشار زیاد است. در حقیقت طول عمر زیاد و مقاومت بالای دیگ‌های فولادی، سبب شده این نوع از دیگ‌‌ها در ظرفیت‌های حرارتی بالا به کار گرفته شوند. این دو نوع از دیگ شوفاژ با هر نوع سوختی سازگاری دارند.

دیگ شوفاژ و انواع آن

  • دیگ چدنی

دیگ‌های چدنی به عنوان رایجترین تجهیزات گرمایشی، از چدن ساخته می‌شوند. این دیگ‌ها در ساختمان‌ها و صنایع کوچک برای تأمین آب گرم مصرفی و یا آب گرم مورد نیاز برای سیستم‌های گرمایشی از جمله: رادیاتور و فن کویل مورد استفاده قرار می‌گیرند. عملکرد این دیگ شوفاژ در یک سیکل بسته امکان‌پذیر می‌شود. به این صورت که آب گرم شده توسط دیگ، داخل یک سیکل بسته جریان دارد و از طریق مبدل‌ها تبادل حرارت با محیط را انجام می‌دهد. پره‌های چدنی این دیگ موتورخانه نسبت به دمای بالا، خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بسیاری دارند. مشعل تعبیه شده در دیگ چدنی به گونه‌ای نصب شده که شعله آن بین پره‌ها قرار می‌گیرد و آب در گردش را گرم می‌کند. این پره‌ها قابل تعویضند و هر زمان که دچار آسیب‌دیدگی شوند می‌توان پره‌ها را تعویض کرد. علاوه بر آن اگر به ظرفیت بالاتر دیگ نیاز دارید، امکان اضافه کردن پره برایتان وجود دارد.

در استفاده از دیگ شوفاژ چدنی یک نکته مهم وجود دارد. با توجه به این که اختلاف دمای بین آب رفت و برگشت به دیگ در مناطق سردسیر بالاست، ممکن است پره‌های دیگ دچار ترک خوردگی شوند. از این رو استفاده از این دیگ برای مناطق سردسیر مناسب نیست. دیگ‌های چدنی نسبت به دیگ‌های فولادی راندمان حرارتی کمتری دارند. در واقع این نوع از دیگ‌ها تحمل فشار‌های زیاد را ندارند.

قیمت دیگ شوفاژ

قیمت دیگ موتورخانه به فاکتورهای متعددی از جمله: جنس دیگ، نوع عملکرد آن، نوع و تعداد سوخت آن، ظرفیت دیگ، برند تولیدکننده و فاکتورهایی از این دست بستگی دارد. جنس دیگ و یا نوع آن، از پارامترهایی هستند که معمولا شرکت‌های عرضه کننده دیگ شوفاژ در انتخاب آن‌ها مشاوره لازم را ارائه داده و به شما کمک می‌کنند؛ اما برای داشتن یک انتخاب ایده‌آل در خرید دیگ موتورخانه، باید ظرفیت آن را محاسبه کنید. تعیین ظرفیت دیگ علاوه بر نوسان محسوسی که در قیمت ایجاد می‌کند، به‌ استفاده بهینه و راندمان بالای سیستم گرمایشی می‌انجامد. برای این منظور باید زیر بنای ساختمان، نوع کاربری آن، تعداد واحدهای ساختمان و مواردی از این دست را مورد توجه قرار داد. طبق فرمول تعریف شده برای آن، ظرفیت دیگ حاصل جمع متراژ یا زیربنای ساختمان در ۱۰۰ کیلو کالری و تعداد واحد در ۶۰۰۰ کیلو کالری است.

دیگ شوفاژ و انواع آن

جمع‌بندی

دیگ شوفاژ به عنوان یکی از اصلی‌ترین تجهیزات موتورخانه، در واقع مخزن در بسته و تحت فشاری است که آب را گرم کرده و پس از رساندن آب به دمای مشخص، این سیال داغ را از طریق مولدها به تجهیزات داخل ساختمان منتقل می‌کند. دیگ موتورخانه در دو نوع چدنی و فولادی و در ظرفیت‌های مختلف تولید می‌شود. انتخاب یک دیگ مناسب برای استفاده بهینه از آن، از اهمیت بسیاری برخوردار است. گذشته از کیفیت دیگ، طول عمر استفاده از آن و موارد این چنینی، قیمت دیگ موتورخانه به عنوان یک فاکتور مهم در خرید آن مطرح می‌شود. برای این که به خرید مطمئن، ایده‌آل و ارزان قیمتی برسید، بهتر است برای تهیه انواع دیگ فروشگاه گرمگاه را انتخاب کنید. این فروشگاه با سال ها سابقه بهترین دیگ را با بالاترین کیفیت برای خرید به شما معرفی میکند.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا