گردشگری

معرفی بهترین مناطق تاریخی و تفریحی فارس

مناطق تاریخی و تفریحی فارس، برای کسانی عاشق مسافرت در فصل بهار هستند، گزینه ای مناسب است. زیرا هوایی دلپذیر و خنک دارد که شما به راحتی می توانید در این شهر چرخ بزنید و از تمام جاذبه های گردشگری فارس دیدن کنید.

به گزارش تجارت امروز؛ اگر اهل تاریخ باشید و بخواهید در کنار مسافرت از گذشته خود نیز اطلاعاتی به دست بیاورید، حتما به مناطق تاریخی و تفریحی فارس، سر بزنید. سعی کنید تا قبل از اردیبهشت به این شهر سفر کنید. و از آب و هوای پاک و آسمان آبی بهره مند شوید.

معرفی بهترین مناطق تاریخی و تفریحی فارس

یکی از ویژگی‌هایی که باعث تمایز شهرهای جنوبی از جمله فارس می‌شود، فرهنگ چندهزارساله و آثار به‌جامانده از این تاریخ طولانی و پرفرازونشیب است. علاوه بر جاذبه‌های تاریخی حیرت‌انگیز، طبیعت این ناحیه از کشور نیز شما را متعجب خواهد کرد.

مجموعه پاسارگاد

بنای مجموعه تاریخی پاسارگاد شیراز شامل آرامگاه کوروش، کاخ‌های هخامنشی، باغ‌های اطراف آن و آثاری از دوران اسلامی است که جزو مهم‌ترین جاذبه های گردشگری محسوب می‌شود. هر سال گردشگران زیادی از داخل ایران و خارج از کشور، برای بازدید از این اثر تاریخی عظیم راهی شیراز می‌شوند.

جاهای دیدنی پاسارگاد

طبق گفته سفرنامه‌نویسان، مجموعه باستانی پاسارگاد شیراز علاوه بر آرامگاه کوروش، کاخ‌ها و باغ‌های بسیاری داشت که امروزه از بین رفته‌اند.

آرامگاه کوروش از مناطق تاریخی و تفریحی فارس

آرامگاه کوروش؛ با تلفیقی از معماری ایرانی و معماری میان‌رودان، یونان و مصر، یکی از بناهای متمایز به‌جای‌مانده از دوران هخامنشی به حساب می‌آید. این بنا که تا حدود یک قرن پیش به نام آرامگاه مادر سلیمان معروف بود، با معماری پلکانی، شباهت زیادی به «زیگورات» دارد و در فاصله یک کیلومتری از کاخ‌های دیگر پاسارگاد قرار گرفته است.

کاروانسرای مظفری پاسارگاد شیراز

کاروانسرای مظفری

کاروانسرای مظفری در دوره آل مظفر ساخته شد و در نزدیکی آرامگاه کوروش قرار دارد. با توجه به عبور کاروان‌های متعدد از جاده شاهی، لزوم احداث یک کاروانسرا در پاسارگاد در زمان اتابکان فارس مطرح شد و برای ساخت آن از سنگ‌های سفید کاخ‌های موجود در پاسارگاد استفاده شده است.

امروزه از این کاروانسرا با حیاط ۲۰۰ متری، بقایای دیوارها و شالوده بنا قابل‌مشاهده است. سنگ‌های کاروانسرای مظفری با ملاط گچ به یکدیگر متصل شده‌اند و در بخش‌هایی از سازه از ملاط نیز استفاده نشده است.

مسجد اتابکی

در دوره فرمان‌روایی اتابکان فارس و در قرن هفتم هجری، با قرار دادن ستون‌هایی در فواصل نامنظم، اطراف آرامکاه کوروش، مسجدی را پیرامون آن بنا کردند.

این مسجد که جزو مساجد قدیمی ایران محسوب می‌شد، در سال ۶۰۲ هجری قمری و با ستون‌هایی که از کاخ‌های شاهی آورده شده بود، بنا شد.

بقایای این مسجد تاریخی تا سال ۱۳۵۰ خورشیدی نیز به‌جای مانده بود و ستون‌های آن در جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی نیز قابل‌مشاهده بودند. امروزه این ستون‌ها به محوطه اصلی خود در نزدیکی کاخ اختصاصی کوروش منتقل شده‌اند و کتیبه‌های عربی روی آن‌ها نیز هنوز قابل‌مشاهده است.

کاخ های پاسارگارد

مجموعه کاخ‌های پاسارگاد در بخشی به نام چهارباغ، در مرکز محوطه پاسارگاد قرار دارند و امروزه مشتمل بر سه کاخ اختصاصی، بارعام (یا پذیرایی) و دروازه است.

کاخ بارعام یا کاخ پذیرایی کوروش

این کاخ در بخش شمالی مجموعه پاسارگاد قرار گرفته است. کاخی با یک تالار بزرگ و هشت ستون، چهار ایوان، دو اتاق و چند بخش دیگر که هریک شکوه و عظمت خاص خود را دارد.

کاخ دروازه

کاخ دروازه هم یکی دیگر از بناهای این مجموعه محسوب می‌شود که سمت شرق آن قرار گرفته است. این کاخ هم مانند سایر بناهای مجموعه درحال‌حاضر به خرابه تبدیل شده است.

کاخ اختصاصی

کاخ اختصاصی

کاخ اختصاصی پاسارگاد با ۳,۱۹۲ متر مربع وسعت، در فاصله ۱۳۰۰ متری شمال شرق مقبره کوروش قرار دارد و از یک تالار مرکزی با دو ایوان غربی و شرقی تشکیل شده است. بنا بر پلان، ساختار معماری بنا و نقوش برجای‌مانده، گفته می‌شود این کاخ به‌عنوان اقامتگاه و منزل مسکونی کوروش بزرگ کاربرد داشته است.

برج سنگی

برج سنگی یکی از آثار قدیمی مجموعه پاسارگاد است که زمان ساخت آن را به آغاز دوره هخامنشیان نسبت می‌دهند. این بنا که به «آرامگاه کمبوجیه» و «زندان سلیمان» نیز شهرت دارد به‌صورت برجی چهارگوش با ارتفاعی در حدود ۱۴ متر بوده که امروزه تنها یک دیوار از آن باقی مانده است.

مجموعه باغ شاهی از مناطق تاریخی و تفریحی فارس

باغ شاهی همان باغ سلطنتی است که بخش عمده مجموعه پاسارگاد را تشکیل می‌داد. این باغ در زمان احداث خود یک نوآوری بزرگ بود. این باغ از باغ‌های شاهی هند و باغ‌های دوره صفوی الهام گرفته بود. گستردگی، وسعت و طرح باغ شاهی به شکلی است که نشان می‌دهد در دوره اوج خود باغی با درختان و گل‌های رنگارنگ بزرگ بوده است.

باغ شاهی با روش گردش آب در آبنماها و آبراهه‌های باغ و گذر از جوی‌های سنگی آبیاری می‌شد. این آبنماها کنار کمک به آبیاری فضای سبز باغ شاهی، به عنوان مجسمه و تندیس برای زیبایی هرچه بیشتر فضای باغ مورد استفاده قرار می‌گرفت. همچنین دو سوی باغ دو کوشک ساخته شده بود که از آن برای آرمیدن و تماشای زیبایی بهشت‌گونه باغ استفاده می‌کردند.

کوشک های باغ شاهی

امروزه بقایای کمی از این کوشک‌ها در شرق و جنوب محدود باغ مرکزی باقی مانده است. این سازه‌ها به‌نوعی مکمل آب‌نماها در مجموعه باغ شاهی بوده‌اند.

دو کوشک که امروزه به کوشک‌های A و B معروف هستند، به‌شکل سکوهایی چهار گوش از سنگ‌های تراشدار به‌جای مانده‌اند و شالوده‌های احتمالی کوشک‌ها قلمداد می‌شوند. این دو سازه مرکز‌ثقل محوطه خرم باغ شاهی بوده‌اند و به‌تعبیری، طرح دقیقی از منظره‌سازی و ادغام معماری با طبیعت به شمار می‌روند.

آرامگاه کمبوجیه از جاذبه های پاسارگاد

در میان دشتی که جای‌جای آن تاریخ ایران را به دوش می‌کشد، یعنی پاسارگاد شیراز، بنایی وجود دارد که به آرامگاه کمبوجیه یا زندان سلیمان معروف است. کمبوجیه فرزند ارشد کوروش بزرگ بود که در زمان پادشاهی پدرش، شاه بابل بود.

 

او پس از مرگ کوروش، جانشین پدرش شد و در کنار فتح مصر و کشورگشایی‌هایش، نظم و امنیت را در کشور حاکم کرد.

در مورد آرامگاه واقعی کمبوجیه اختلاف‌نظرهایی وجود دارد. برخی معتقدند که بنای تخت رستم که در چهار کیلومتری شمال تخت جمشید قرار دارد، برای آرامگاه او در نظر گرفته شده بود و برخی هم آثار سنگی بین تخت جمشید و نقش رستم به نام تخت گوهر را آرامگاه کمبوجیه می‌دانند.

در این میان هم عده زیادی به استناد کتیبه موجود در ویرانه سنگی زندان سلیمان در پاسارگاد، این مکان را آرامگاه واقعی کمبوجیه اعلام می‌کنند.

تل تخت پاسارگاد از مناطق تاریخی و تفریحی فارس

در شمال پاسارگاد شیراز، بر سطح تپه‌ای به ارتفاع ۵۰ متر که بر دشت پاسارگاد مسلط است، با بنایی سنگی به ارتفاع ۱۵ متر مواجه می‌شوید که محل ارگ سلطنتی بوده و به تل تخت معروف است.

به خاطر اهمیت آن از ماهرترین معماران و سنگ‌تراشان برای ساخت دیواره‌های آن استفاده شده است. اما به خاطر درگذشت ناگهانی کوروش کبیر، ساخت آن ناتمام ماند.

سنگ ­نگاره انسان بالدار

سنگ ­نگاره انسان بالدار سالم ­ترین و زیباترین نقش ایجاد شده در بناهای پاسارگاد است که دارای مفاهیم عمیق اندیشه والای انسانی کوروش بزرگ است. سنگ نگاره مردی را نشان می­دهد با ریش انبوه کوتاه، ردای بلند و تاجی بر سر در حالی که چهار بال او را در بر گرفته ­اند رو به سوی مرکز کاخ دارد.

عناصر تزئینی و هنری سنگ نگاره بسیار زیبا، چشمگیر و معنادار است. بر بلندای نقش تاجی زیبا است که روی شاخ­های بلند و تاب­دار یک قوچ حبشی قرار گرفته است، در حالی که دو مار کبرای پشت به هم کرده که هر یک گویی را به نماد خورشید بر سر دارند تاج را در میان گرفته­ اند.

محوطه مقدس پاسارگاد

در میان آثار ملی ثبت شده از پاسارگارد شیراز، موردی به نام محوطه مقدس به چشم می‌خورد که در منطقه ۱۲۰۰ متری شمال غرب پاسارگارد قرار دارد. در پشت تپه ماهوری‌های سنگی مشرف به دشت، به محوطه دنجی می‌رسید که در آن دو سکوی سفیدرنگ سنگی و یک تپه مستطیی وجود دارد.

تنگ بلاغی گذرگاه یا شکارگاه

در قسمت جنوب غربی مجموعه باستانی پاسارگاد شیراز، تنگه‌ای به طول ۱۲ کیلومتر وجود دارد. این تنگه که رود پلوار در آن در جریان است، یکی از قدیمی‌ترین گذرگاه‌های منطقه به شمار می‌رود. البته در گذشته به خاطر عبور رودخانه و درختان انبوه و فضای جنگلی، امکان عبور از داخل تنگه وجود نداشت و تنها راه گذر از آن مسیر باریکی بود که در کمر کوه وجود داشت.

باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز

باغ ارم یکی از مهم‌ترین مناطق تاریخی و تفریحی فارس در شیراز است که در خیابان ارم، نزدیک به میدان ارم و در نزدیکی مجموعه‌ دانشگاه شیراز قرار دارد.

 تخت جمشید

تخت جمشید در منطقه‌ای خوش آب و هوا در نزدیکی مرو دشت شیراز در استان فارس قرار دارد. با وجود گرمسیر بودن بخش‌های زیادی از استان فارس، این منطقه در نزدیکی مرودشت به‌دلیل گرفتن در محیط کوهستانی آب و هوایی خنک و معتدل دارد. تخت جمشید در منطقه‌ای کوهستانی میان روستاهای فیروزی، کناره و اصطخر قرار گرفته است.

حافظیه از مناطق تاریخی و تفریحی فارس

این مکان که به خاطر قرار گرفتن آرامگاه حافظ در آن، به این نام معروف شده است، در واقع یک مجموعه قبرستان در بخش جنوبی دروازه معروف شیراز، دروازه قرآن است.

خانه زینت الملک

خانه زینت الملک یا زینت الملوک یکی از آثار تاریخی و معماری دوره قاجاره که ساختش حدود ۱۲ سال طول کشیده. سقف بیشتر اتاق های این خانه چوبیه که با تصاویر گوناگونی از حیوانات، پرندگان و گل و بوته تزئین شده. این خانه به فاصله یک کوچه از باغ قوام قرار داره و البته به وسیله راهی زیرزمینی به عمارت اصلی باغ قوام متصل می شه و در واقع اینجا محرمخانه و اندرونی باغ قوام به حساب می آمده.

در داخل این خانه مجسمه های مومی از مشاهیر و گذشته شیراز وجود داره که نمی شه اون رو ندیده گرفت. سیاوش آریا، پژوهش گر تاریخ و فرهنگ ایران و همچنین فعال میراث فرهنگی بر این باوره که این خانه تاریخی توانایی ثبت در فهرست سازمان جهانی یونسکو رو داره.

عمارت شاپوری

عمارت شاپوری

عمارت شاپوری از زیباترین باغ‌عمارت‌های شیراز و مناطق تاریخی و تفریحی فارس است. این عمارت به دوره پهلوی اول تعلق دارد و در آن می‌توان تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی را مشاهده کرد. در این مجموعه جلوه‌های طبیعی باغ و معماری زیبای بنا در کنار یک‌دیگر چشم‌اندازی منحصر‌به‌فرد را خلق کرده‌ است.

باغ نارنجستان قوام از مناطق تاریخی و تفریحی فارس

بهترین زمان بازدید از باغ نارنجستان قوام فصل بهار است. طبیعت دل‌انگیز این باغ در فصل بهار به اوج خود می‌رسد؛ چراکه عطر شکوفه‌های بهارنارنج، لذتی وصف‌ناشدنی را به علاقه‌مندان تقدیم می‌کند.

در فصل تابستان نیز باغ نارنجستان قوام جلوه‌ای تماشایی دارد؛ بااین‌حال، دمای بالای هوا ممکن است آزاردهنده باشد. پاییز باغ قوام منظره‌ای بدیع برای عکاسی به دوست‌داران فضاهای سنتی و معماری ایرانی می‌دهد.

بازار وکیل شیراز از مناطق تاریخی و تفریحی فارس

بازار وکیل شیراز یکی از مشهورترین بازارهای سنتی و تاریخی ایران است. این بازار که به فرمان کریم خان زند ساخته شده است، اکنون در مرکز شهر قرار دارد و از جمله مناطق تاریخی و تفریحی فارس به شمار می‌رود. مسجد و  حمام تاریخی نیز در کنار این بازار قرار دارند. کمتر کسی سفر به شیراز را در زندگی خود تجربه می‌کند، بی‌آنکه از بازار وکیل بازدیدی نداشته باشد.

حرم حضرت شاهچراغ (ع)

یکی از مقاصد مذهبی و مناطق تاریخی و تفریحی فارس است. که جایگاه ویژه‌ای بین ایرانی‌ها دارد؛ چراکه ایشان برادر امام رضا (ع) هستند و از طرفی آرامگاه آن بزرگوار در شهر تاریخی شیراز قرار دارد.

علاوه بر این، زیارتگاه مذکور از لحاظ هنر و معماری اسلامی و ایرانی از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ به‌طوری که هنر آینه‌کاری و کاشی‌کاری آن، فضایی بسیار زیبا و روحانی خلق کرده است.

سبک معماری حرم مطهر برگرفته از سبک آذری است که در زمان ایلخانی رواج داشت. آینه‌های ریز رنگی و انواع خط‌های زیبای فارسی و عربی در نمای اطراف آینه‌ها و کاشی‌ها، برای هر بیننده‌ای جذابیت دارد.

 دروازه قرآن شیراز

دروازه قرآن یکی از مناطق تاریخی و تفریحی فارس دروازه‌های به‌جامانده از دوره‌های قدیم در شیراز است که امروزه به‌عنوان یکی از شناخته می‌شود. این بنا که در طول زمان یا بر اثر بلایای طبیعی و حوادث گوناگون، بارها تخریب و مجددا بازسازی شده، همواره به گردشگران خوش‌آمدگویی کرده است. دروازه قرآن در تاریخ ۱۳۷۵/۹/۱۹ با شماره ۱۸۰۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

باغ دلگشا

باغ ایرانی ساختار و طراحی منحصربه‌فردی دارد: در مسیر عبور جوی آب قرار دارد، با دیوارهای بلند محصور است و در داخل باغ عمارت تابستانی و استخر آب قرار دارد. این سه مشخصه، باغ‌های ایرانی را متمایز می‌کند. در واقع جهانگردن اروپایی پس از مشاهده باغ‌های ایرانی، آن‌ها را با مشخصه و نام «پرشین گاردن» وصف کردند.

منطقه تنگ بستانک

منطقه تنگ بستانک

تنگ بستانک یا بهشت گمشده جایی در دامنه کوه‌های زاگرس و در استان فارس است که همانطور که از نام آن پیداست بهشتی است بکر و منظره‌ بسیار زیبایی دارد که دیدن آن طراوت و سرزندگی خاصی به گردشگران می‌بخشد.

استان فارس از جمله استانهای گردشگر پذیر ایران است که جاذبه‌های گردشگری زیادی را در خود جای داده است. این استان در ایام تعطیلات نوروز شاید از پر گردشگرترین مناطق ایران است.

آب و هوای خوب و معتدل آن به ویژه در بهار و پاییز و همچنین دارا بودن امکانات گردشگری در حد بسیار خوب از جمله دلایلی است که سبب شده است استان فارس به یک گزینه بسیار خوب برای گردشگری تبدیل گردد.

آرامگاه سعدی از مناطق تاریخی و تفریحی فارس

اگر قصد سفر به شیراز و بازدید از آرامگاه سعدی گرفته‌اید، مطمئناً تجربه‌ای منحصر به فرد از هنر و زندگی این شاعر بزرگ را خواهید داشت. سعدیه در یکی از خیابان‌های زیبای شیراز واقع شده و همسایگی آن با باغ دلگشا که یکی از زیباترین جاهای دیدنی شیراز است.

زیبایی مکان را دوچندان می‌کند. با عبور از در ورودی، ستون‌های برافراشته آرامگاه پیش روی شما قرار می‌گیرند و بازوهای باشکوهی از هنر و افتخار را به شما نمایان می‌سازند.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا