واردات و صادرات

میزان سود صادرات زعفران از ایران چقدر است؟

کشت و صادرات زعفران از آن دسته مشاغلی است که با رعایت اصول می‌توان به راحتی کسب درآمد خوبی از آن داشت. به همین دلیل در این مقاله به میزان سود صادرات زعفران و اینکه چکار کنیم تا سودمان بیشتر شود، می‌پردازیم.

به گزارش تلنگر؛ امروزه به دلیل جذابیت صادرات محصول بسیاری از افراد و شرکت ها تمایل دارند وارد حوزه صادرات شوند. زعفران به دلیل قیمت بالا علاقمندان زیادی را برای صادرات جذب کرده است. سرمایه اولیه برای صادرات زعفران به عوامل زیادی بستگی دارد. به همین دلیل ما در این مقاله به سود صادرات زعفران که یکی از مهمترین دلایل ورود به این تجارت است، اشاره می کنیم.

اینکه سود صادرات زعفران چقدر می‌باشد اولین سوالی است که ذهن هر شخصی را درگیر می کند. حس ریسک گریزی باعث می شود افراد ابتدا به دنبال تضمین ها باشند تا بتوانند اعتماد کنند سرمایه خود را وارد تجارت زعفران کنند. به طور خلاصه سود صادرات زعفران بین ۳۰ تا ۷۰۰ درصد است .

دلیل این اختلاف سود صادرات زعفران ارتباط مستقیمی به نحوه بازاریابی زعفران و استراتژی بازاریابی شما دارد. به طور مثال اگر شما زعفران فله ای را به یک دلال بفروشید سود ۳۰ درصدی عایدتان می شود اما اگر همین زعفران را به واردکننده یا توزیع کننده خارجی بفروشید سود شما ۳ رقمی می شود و اگر توانایی فروش زعفران در فروشگاه آنلاین را داشته باشید سود شما حداکثر می شود.

قیمت زعفران صادراتی در کشورهای اروپایی چقدر است؟

اطلاع از قیمت‌ زعفران در کشور مقصد به شما در انتخاب قیمت نهایی محصول کمک می‌کند. در مرحله اول باید بدانید که اگر شما زعفران را از خود کشاورز به صورت مستقیم تهیه کنید، هزینه‌های مختلفی از دوش شما برداشته می‌شود و در این حالت حداقل سرمایه برای صادرات زعفران از سمت شما کاهش می‌یابد.

بهترین کار برای قدم‌گذاشتن در این مسیر، خرید زعفران خالص و باکیفیت از کشاورز است. در سال ۱۴۰۲ قیمت زعفران صادراتی در کشورهای اروپایی بین ۹۵۰ تا ۱۳۰۰ یورو است. قطعاً شما با خرید از تولیدکننده می‌توانید زعفران مرغوب را در حجم بالا و با قیمت بسیار کم تهیه کنید.

سود صادرات زعفران در ایران چقدر است؟سود تجارت زعفران

اگر می‌خواهید فقط به میزان سود صادرات زعفران در این بازار جهانی پی ببرید، به این آمارهای زیر دقت کنید.

اولین سوالی که پیش از آشنایی با قوانین صادرات زعفران از ایران پیش می‌آید این است که سهم ایران از این صادرات چقدر است؟ در حالت کلی ایران ۹۰ درصد از زعفران کل جهان را تولید می‌کند و کیفیت زعفران کشت‌شده در ایران نیز در مقایسه با سایر کشورها بسیار بالاست. سالانه به صورت خالص حدود ۳۳۰ تن زعفران در بازار جهانی مبادله می‌شود که ارزش مادی آن حدوداً ۸ میلیارد دلار است.

ایران حدود ۳۱۰ تن از زعفران کل جهان را تولید می‌کند ولی متاسفانه سهم سود صادرات زعفران ایران فقط ۴۰۰ میلیون دلار است. البته میزان رشد صادرات زعفران در سال جاری حدود ۵۲ درصد است و این موضوع نشان‌دهنده فرصت‌های طلایی در این بازار رو به رشد با سود میلیارد دلاری برای شماست. علاوه بر این از آنجایی که گیاه زعفران آفت و خرابی آن چنانی در مقایسه با دیگر محصولات کشاورزی ندارد، روند کشت و به ثمر رسیدن آن راحت‌تر است. کیفیت بالای زعفران ایرانی باعث شده است تا ۷۰ درصد از زعفران تولیدشده به صورت مستقیم به کشورهای دیگری مانند اسپانیا صادر شود.

سود میلیون دلاری صادرات زعفران باعث شده است تا دولت قدم‌های مثبتی در جلوگیری از خروج قاچاقی این محصول از کشور بگیرد و با حمایت از بازرگانان و تاجران ایرانی به ترویج صادرات صحیح زعفران از کشور بپردازد. شا هم به راحتی می‌توانید با طی کردن مراحل زیر و صادرات زعفران به سود صادرات زعفران دست بیابید.

دلیل این اختلاف سود صادرات زعفران ارتباط مستقیمی به نحوه بازاریابی زعفران و استراتژی بازاریابی شما دارد. به طور مثال اگر شما زعفران فله ای را به یک دلال بفروشید سود ۳۰ درصدی عایدتان می شود اما اگر همین زعفران را به واردکننده یا توزیع کننده خارجی بفروشید سود شما ۳ رقمی می شود و اگر توانایی فروش زعفران در فروشگاه آنلاین را داشته باشید سود شما حداکثر می شود.

حداقل سرمایه مورد  صادرات زعفران چقدر است؟خرید مستقیم از کشاورز

برای اینکه بتوانید حداقل سرمایه برای صادرات زعفران را به درستی تخمین بزنید، باید در مرحله اول از هزینه‌های صادرات این کالا به خوبی اطلاع داشته باشید. هزینه‌های صادرات زعفران به کشورهای دیگر عبارت است از:

  • هزینه خرید یا تولید زعفران
  • هزینه بسته‌بندی کالا
  • هزینه بیمه کالا
  • هزینه حمل‌ونقل کالا به کشور مقصد
  • هزینه اخذ مجوزهای لازم برای صادرات زعفران
  • هزینه‌های انتقال پول و تخصیص ارز
  • هزینه گمرک

شما می‌توانید برای کاهش هزینه‌ها در این مسیر، زعفران صادراتی ایران را با بالاترین کیفیت از کشاورز یا تولیدکننده خریداری کنید و در این حالت دیگر احتیاجی نیست تا وارد مراحل سخت و طاقت‌فرسای کاشت و تولید زعفران شوید. با توجه به بررسی هزینه‌ها در مراحل مختلف، در حال حاضر می‌توان سرمایه لازم برای صادرات زعفران به روش‌های مدرن و تهیه زعفران از کشاورز را چیزی در حدود ۴۰ هزار دلار در نظر گرفت. البته اگر شما خودتان به دنبال تولید و صادرات زعفران هستید، قطعاً باید سرمایه بیشتری داشته باشید.

قیمت‌گذاری برای زعفران صادراتیبسته بندی زعفران

هرچند که تمام خستگی کار معمولاً در این مرحله از بین می‌رود اما در عین حال باید نسبت به قیمت‌گذاری بسیار هوشمندانه عمل کنید. قیمت‌گذاری روی محصول صادراتی باید جنبه‌های مختلفی را پوشش بدهد تا در نهایت به عنوان قیمت‌گذاری اصولی شناخته شود. علاوه بر این، شما باید به صورت همزمان روش مناسب برای پرداخت و شرایط فروش محصول را هم مشخص کنید. بیشتر بازرگانان در این مرحله معمولاً از متخصصین در زمینه مشاوره صادرات زعفران کمک می‌گیرند.

برای قیمت‌گذاری اصولی محصول به هزینه‌هایی مانند ارزش اصلی زعفران صادراتی، هزینه بیمه، هزینه بسته‌بندی، هزینه حمل‌ونقل، هزینه افتتاح حساب برای انتقال پول، هزینه استفاده از امتیاز صادرات و حتی هزینه گرفتن علامت بازرگانی نیز دقت کنید. با در نظر گرفتن تمام این هزینه‌ها باید قیمت نهایی محصول صادراتی خود را مشخص کنید.

هزینه تامین زعفران

هزینه خرید زعفران یک بخش بسیار مهم است. در صورتی که شما تولید کننده زعفران باشید هزینه های شما از قبل برای صادرات زعفران پرداخت شده است و شما می توانید از این مرحله عبور کنید. اما اگر تولید کننده زعفران نباشید باید دو روش را در نظر داشته باشید. اگر بخواهید بصورت واسطه ای عمل کنید باید درصدی از هزینه خرید زعفران را ذخیره کنید. اما در روش دوم اگر بخواهید ابتدا زعفران را از بازار بخرید باید به اندازه ای که می خواهید تجارت را شروع کنید برای خرید زعفران سرمایه گذاری کنید، تا به سود صادرات زعفران دست یابید.

روش واسطه ای

در روش واسطه ای  چون در بسیاری از خرید ها می توانید پیش پرداخت بگیرید در اولین تجربه های خود حداقل  ۵۰ درصد مبلغ سفارشات را ذخیره نگه دارید. بعد از چندین مرحله صادرات زعفران این درصد کاهش پیدا می کند. فقط در صورتی می توانید این مبلغ را از صورتحساب خود حذف کنید که هزینه بیشتری در بازاریابی کنید و مشتریان هدفمند تری را پیدا کنید.

تسهیم سرمایه

در روش دوم باید ابتدا به سرمایه خود توجه کنید . تقریبا ۳۰ درصد بودجه را باید برای بازاریابی کنار بگذارید. بین ۱۰ تا ۱۵ درصد هم برای حمل و نقل و ترخیص در نظر بگیرید. بین ۳۰ درصد را برای تامین کالا در نظر بگیرید.باقی مانده سرمایه را برای انبار دفتر  و موارد فورس ماژور کنار بگذارید.

به طور مثال برای ۱ میلیارد تومان سرمایه باید ۳۰۰ میلیون برای بازاریابی و ۳۰۰ میلیون برای خرید محصول کنار بگذارید. سایر بودجه را باید برای اجاره دفتر ،پرداخت حقوق،انبار و سایر هزینه ها ذخیره کنید.

اگر مبلغ شما کمتر از این مقدار است پیشنهاد می کنم سرمایه خود را برای خرید محصول صرف نکنید. چرا که مهمترین عامل موفقیت در بازاریابی و پیدا کردن مشتری زعفران است. در صورتی که بودجه خود را برای خرید زعفران بلوکه کنید در صورتی که به سرمایه بیشتری برای بازاریابی نیاز داشته باشید کار شما متوقف می شود.

پایان مطلب/س.آ

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا