اقتصاد خرد

نحوه تغییر نام شرکت ثبت شده چگونه است؟

تغییر نام شرکت شده ثبت شده یکی از مواردی است که احتمال انجام آن برای بسیاری از مجموعه ها وجود دارد. در ادامه راهنمای تغییر اسم شرکت را بررسی می کنیم.

نحوه تغییر نام شرکت ثبت شده (راهنمای تغییر اسم شرکت)

نام شرکت به طور کلی شما نشانگر هویت، ارزش ها و اهداف آن است و انتخاب اسم مناسب از ابتدا بسیار اهمیت دارد. با این حال ممکن است شرایطی پیش آید که تغییراتی در نام شرکت ثبت شده صورت گیرد و شما نیاز به اعمال این تغییرات داشته باشید.

در ادامه به طور کامل به معرفی مراحل و الزامات لازم برای تغییر نام شرکت های ثبت شده می پردازیم. با مطالعه این مطلب، می توانید با اطمینان خاطر فرآیند تغییر نام را طی کرده و از بروز هرگونه مشکلات حقوقی احتمالی جلوگیری کنید.

شرایط تغییر نام شرکت ثبت شده

قانون تجارت ایران شرایط و ضوابطی را برای تغییرات نام شرکت ها تعیین کرده است. برخی از مهم ترین این شرایط را در ادامه معرفی می کنیم:

  • نام انتخابی باید ریشه فارسی داشته باشد
  • نام انتخالب شده باید دارای معنی و مفهوم مرتبط با فعالیت شرکت باشد و در فرهنگ های معتبر مانند دهخدا، عمید یا معین قابل جستجو باشد
  • نام انتخابی در حالت کلی باید سه سیلابی باشد
  • نام های دو سیلابی خاص و بدون مشابه نیز در شرایطی مورد پذیرش قرار می گیرند
  • نام انتخابی نباید تکراری باشد و پیش از آن توسط شرکت دیگری ثبت نشده باشد
  • استفاده از کلماتی مانند ایران، تهران و… که جنبه دولتی و ملی دارند، مجاز نیست. استفاده از نام شهرها نیز نیازمند مجوز از مراجع ذیصلاح است
  • نام شرکت باید با موازین شرعی و شئونات جامعه مغایرتی نداشته باشد.
  • در صورت استفاده از نام محل در نام شرکت، ثبت شرکت باید در همان منطقه حوزه ثبتی انجام شود.

اقداماتی که پیش از تغییر نام شرکت باید انجام دهید

پیش از اقدام به تغییر نام شرکت انجام برخی از اقدامات ضروری می باشد. این اقدامات عبارتند از:

  • انتخاب نام جدید براساس شرایط و ضوابط تعیین شده
  • تصمیم به تغییر نام باید با اکثریت آراء و موافق شرکا در مجمع عمومی اتخاذ شود
  • پیش از انتخاب نام جدید، استعلامی از اداره مالکیت صنعتی انجام دهید تا از عدم تداخل آن با علائم تجاری ثبت شده اطمینان حاصل کنید
  • صورتجلسه مجمع عمومی که در آن تصمیم به تغییر نام گرفته شده است می بایستی تنظیم و به امضای تمامی شرکا برسد

مدارک لازم جهت تغییر نام شرکت

  • اصل صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده
  • اطلاعات هویتی مربوط به شرکت یا سهامداران با میزان سهام هر یک از آنها
  • لیست سهامداران حاضر در جلسه هیئت مدیره (برای شرکت های سهامی خاص)
  • مدارک و اسناد مربوط به تشریفات دعوت مطابق اساسنامه شرکت و قانون تجارت (برای مثال آگهی دعوت در روزنامه کثیر الانتشار)
  • نامه نمایندگی اشخاص حقوقی در مجمع عمومی فوق العاده (اگر یکی از سهامداران یا اعضای شرکت، شخص حقوقی باشد)
  • اصل مجوز نام جدید (اگر نام جدید شرکت نیاز به اخذ مجوز داشته باشد)
  • پرداخت حق الثبت تغییرات شرکت و تحویل فیش واریزی به اداره ثبت شرکتها

پروسه تغییر نام شرکت

به طور کلی اسم شرکت نشانگر هویت آن بوده و برند شما را در بازار معرفی می کند. انتخاب نامی مناسب در بدو تأسیس شرکت اهمیت بسیاری دارد. اما بنا به شرایطی ممکن است در طول مسیر نیاز به تغییر نام شرکت ثبت شده داشته باشید. در این صورت، آگاهی از مراحل تغییر نام شرکت و انجام پروسه قانونی ضروری است. در ادامه با این مراحل آشنا خواهیم شد.

تصمیم هیئت مدیره برای تغییر نام

اولین قدم برگزاری جلسه هیئت مدیره و تصویب رسمی تغییر نام شرکت است. در این جلسه، دلایل تغییر نام و گزینه های پیشنهادی جدید باید مورد بحث قرار گیرد. در نهایت صورتجلسه هیئت مدیره تنظیم شود که در آن دلیل تغییر نام، نام پیشنهادی جدید و سایر تصمیمات مرتبط را به طور روشن ذکر کند. صورتجلسه جلسه باید حاوی جزئیات رای گیری و تصمیم نهایی باشد.

بررسی نام شرکت

پس از انتخاب نام جدید، باید بررسی کنید که آیا این نام در اداره ثبت شرکت ها به نام شرکت دیگری ثبت شده است یا خیر. همچنین باید مطمئن شوید که نام جدید مغایر با قوانین و مقررات مربوطه نیست. با توجه به شرایط انتخاب نام برای شرکت که بالاتر لیست کرده ایم، می توانید بهترین نام را برای شرکت خود انتخاب کنید.

بررسی مجمع عمومی برای تغییر نام شرکت

تصمیم تغییر نام شرکت باید در مجمع عمومی صاحبان سهام به رای گذاشته شود زیرا اکثریت آراء برای تصویب تغییر نام مورد نیاز است. تنظیم صورتجلسه مجمع عمومی با دقت بالا که همه صاحبان امضا و سهامداران آن را امضا کنند و به مهر رسمی شرکت نیز برسد، ضروری است. یکی از مدارک مهم برای تغییر نام شرکت ثبت شده صورتجلسه مجمع عمومی است که در تایید یا رد درخواست شما نقش مهمی دارد.

ثبت تغییر نام در اداره ثبت شرکتها

پس از تصویب تغییر نام شرکت ثبت شرده در مجمع عمومی، باید درخواست تغییر نام را به همراه مدارک مورد نیاز به اداره ثبت شرکت ها ارائه دهید. در واقع ثبت صورتجلسه تغییرات برای نام مجموعه شما زمانی اتفاق می افتد که درخواستتان در این سامانه ثبت شده باشد و به تایید نهایی برسد.

تایید درخواست تغییر نام شرکت

اداره ثبت شرکت ها درخواست شما را بررسی کرده و در صورت صحت مدارک، تغییر نام را تایید می کند. پس از تایید اولیه، لازم است برای تایید نهایی این تغییر، آگهی تغییرات شرکت در روزنامه رسمی و کثیر الانتشار به چاپ برسد.

اقدامات پس از تغییرات نام شرکت

پس از ثبت موفقیت آمیز تغییر نام شرکت ثبت شده، اقدامات دیگری نیز برای اطلاع رسانی و بروز رسانی موارد مرتبط ضروری است. از جمله این اقدامات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اطلاع رسانی به مشتریان، تامین کنندگان، بانک ها، سازمان های دولتی و سایر طرف های ذینفع در خصوص تغییر نام
  • تغییر نام شرکت در وبسایت، سربرگ ها، کارت ویزیت، مهر شرکت و سایر اقلام چاپی
  • بروز رسانی اطلاعات شرکت در مراجع رسمی مانند اداره مالیات، تأمین اجتماعی و سازمان های مربوطه

سخن پایانی

تغییر نام شرکت ثبت شده یکی از اقدامات مهمی است که باید با دقت و طبق قوانین وضع شده انجام شود. آگاهی از مراحل قانونی و طی کردن درست فرآیند تغییر نام، به شما کمک می کند تا با کمترین چالش و در اسرع وقت نام جدید شرکت خود را ثبت نمایید.

به خاطر داشته باشید که انتخاب نام جدید مناسب و رعایت نکات حقوقی در این فرآیند بسیار اهمیت دارد. بنابراین بهتر است برای انجام این کار از کارشناسان موسسات ثبتی و وکلای آشنا به قوانین شرکت ها مشاوره دریافت کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا