صنعت غذایی

بهترین نهال گردو برای مناطق سرد، گرم، معتدل و خشک

نهال گردو برای مناطق مختلف به ویژه در کشورمان ایران با توجه به تنوع اقلیمی که دارد، گوناگون است. در این مقاله به ویژگی‌های نهال گردو مناسب مناطق مختلف می‌پردازیم و پاسخی جامع به این پرسش  می‌دهیم که کدام ارقام نهال گردو برای مناطق سرد، گرم، معتدل و خشک مناسب‌تر هستند و هریک باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند.

اهمیت خرید نهال گردو مناسب مناطق مختلف

هر باغدار باتجربه می‌داند که شرایط اقلیمی و آب‌وهوایی تا چه حد در رشد و باردهی انواع نهال من‌جمله نهال گردو تعیین‌کننده است. در صورتی که از این نظر شرایط مساعدی وجود نداشته باشد، یا رشد نهال گردو از همان ابتدا متوقف می‌شود و یا در صورت رشد و باردهی به توان حداکثری نمی‌رسد. یعنی انتظاری که باغدار از سوددهی سرمایه خود در احداث باغ داشته است، محقق نمی‌شود.

نهال‌های گردو بسیار متنوع هستند بنابراین هم باید ویژگی‌های اقلیمی هر منطقه را دانست و هم باید نهال گردو برای مناطق مختلف را شناخت.

با مهم‌ترین ویژگی‌های اقلیمی که باید در هر منطقه مورد توجه قرار گیرد آشنا شوید.

آب‌وهوا

آب‌وهوا دربرگیرنده مجموعه‌ای از شرایط و فاکتورهاست. وقتی از آب‌وهوای یک منطقه صحبت می‌کنیم، به موارد گوناگونی چون میزان بارش، میانگین دمای هوا، حداقل و حداکثر دما و نوسانات آن، وضعیت تابش نور خورشید و … توجه داریم. در انتخاب و خریداری نهال گردو مناسب مناطق مختلف باید سنجید که رقم نهال انتخابی چه ویژگی‌ها و نیازهایی دارد. آیا نیاز سرمایی، گرمایی و آبیاری آن با شرایط آب‌وهوایی منطقه هم‌خوانی دارد یا خیر.

ارتفاع از سطح دریا

سطح دریا ارتفاع صفر به شمار می‌رود و ارتفاع زمین‌ها در خشکی بر مبنای آن محاسبه می‌شود. ارتفاع از سطح دریا تعیین‌کننده مواردی چون میزان رطوبت خاک و دمای هوای منطقه است. بنابراین مهم است که در انتخاب نهال گردو برای مناطق مختلف به این فاکتور توجه کنیم.

بهترین نهال گردو برای مناطق سرد، گرم، معتدل و خشک

نهال گردو برای مناطق سردسیری

نهال گردو برای مناطق مختلف سردسیر باید این در درجه اول تحمل سرمایی بالاتری نسبت به سایر ارقام نهال داشته باشد. حتی برخی از ارقام نهال گردو نیاز سرمایی زیاد دارند یعنی اساسا برای رشد و باردهی به میزان مشخصی از سرما محتاج‌اند که در همه مناطق تأمین نمی‌شود.

ویژگی نهال گردو برای مناطق سرد این است که ریشه‌هایشان می‌توانند در دمای منفی هفت درجه رشد کنند و مقاوم شوند. به این ترتیب در فصل‌های پاییز و زمستان فرصتی برای تقویت می‌یابند که نتیجه آن در فصل‌های بهار و تابستان در شکوفایی و میوه‌دهی‌شان مشهود خواهد شد.

ارقام گردو مناسب مناطق سردسیر بسیار متنوع هستند و می‌توان فهرستی بلندبالا از آن‌ها ارائه داد. البته این فهرست کلی است و جزئیات ویژگی‌های هر رقم و هر منطقه باید با نظر کارشناس بررسی شود.

  • نهال گردو کانادایی
  • نهال گردو فرنور
  • نهال گردو چندلر
  • نهال گردو خوشه‌ای
  • نهال گردو اسرائیلی
  • نهال گردو یالووا
  • نهال گردو تویسرکان

این ارقام گردو مناسب مناطق سردسیر یا مقاوم به سرما شناخته می‌شوند. با این حال باید به معیار مهم دیگر یعنی ارتفاع از سطح دریا نیز توجه داشت.

در بررسی‌های انجام شده درباره نهال گردو مناسب مناطق مختلف، بهترین نهال‌های گردو سردسیری آن‌هایی هستند که در ارتفاع ۱۵۰۰ تا ۲۲۰۰ متر از سطح دریا قابل کشت باشند. این مناطق سرد هستند و نهال گردو باید بتواند تحمل بالایی داشته باشد و دچار سرمازدگی نشود. همچنین اگر در ارتفاع ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ بتواند رشد خوبی داشته باشد و دچار آفات نشود، رقم مناسبی برای مناطق سردسیر است. فهرست نهال گردو برای مناطق سردسیر چنان‌که دیدیم بسیار بلندبالاست اما از میان همه آن‌ها دو نهال بیشترین طرفدار را دارند:

  • نهال گردو فرنور
  • نهال گردو چندلر

این ارقام نهال گردو در کنار مقاومت بی‌نظیر در برابر سرما مزیتی دیگر دارند و آن باردهی زودهنگام (از سال اول) و در حجم فراوان است. نهال چندلر مزیت سومی هم دارد که پایه کوتاه آن است. نهال‌های پایه‌کوتاه از این نظر که در مرحله برداشت سهولت بیشتری ایجاد می‌کنند، پرطرفدار‌تر هستند.

نهال گردو برای مناطق گرم

ارقامی از نهال گردو که تحل سرمایی زیادی ندارند، مناسب مناطق گرمسیر شناخته می‌شوند. این ارقام اگر در سرمای زیاد قرار گیرند دچار سرمازدگی می‌شوند و باغدار را دچار خسارت می‌کنند. علت اهمیت به نوع نهال گردو مناسب مناطق مختلف چنان که گفتیم همین است که نهال‌ها به بیشترین توان باردهی خود برسند.

بهترین نهال گردو برای مناطق سرد، گرم، معتدل و خشک

تعداد ارقام نهال گردو برای مناطق گرم بسیار کمتر از گردوهای مقاوم به سرماست. با مشهورترین آن‌ها آشنا شوید:

  • نهال گردو پکان آمریکایی
  • نهال گردو ژنوتیپ
  • نهال گردو جمال
  • نهال گردو ساندلند
  • نهال گردو لارا
  • نهال گردو روند

با توجه به این‌که این ارقام نهال تحمل سرمایی زیادی ندارند، کاشت آن‌ها در مناطق گرم نتیجه بهتری در پی خواهد داشت.

از میان انواعی که معرفی شد، پرطرفدارترین نهال مناسب برای مناطق مختلف گرمسیری، پکان آمریکایی است. زیرا مقاومت خوبی در برابر گرما از خود نشان می‌دهد. با توجه به این‌که در شرایط آب‌وهوایی گرم احتمال رشد و حمله آفات بیشتر می‌شود، مقاومت در برابر آفات نیز دیگر ویژگی قابل توجه گردوی پکان است.

نهال گردو برای مناطق معتدل

از میان انواع نهال گردو برای مناطق مختلف آن‌هایی که مقاومت سرمایی و گرمایی آن‌ها در حد میانه است، می‌توانند ارقامی مناسب برای مناطق معتدل شناخته شوند. در واقع این انواع نه آنقدر در برابر سرما مقاوم هستند که بتوان بدون نگرانی از سرمازدگی آن‌ها را در مرتفع‌ترین مناطق کاشت و نه آن‌قدر ناتوانند که نیاز باشد حتما آن‌ها را به مناطق گرمسیر ببریم.

از میان ارقام نهال گردو مناسب مناطق مختلف معمولا چهار رقم برای کاشت و پرورش در مناطق دارای آب‌وهوای معتدل توصیه می‌شوند:

  • نهال گردو اسرائیلی
  • نهال گدرو خوشه ای
  • نهال گردو چندلر
  • نهال گردو ژنوتیپ

می‌بینیم که سه نوع از این گردوها (چندلر، خوشه‌ای و اسرائیلی) در فهرست گردوهای مقاوم به سرما و یک نوع (ژنوتیپ) در فهرست گردوهای مقاوم به گرما نیز معرفی شده‌اند. علت آن است که این ارقام انعطاف و سازگاری بیشتری در دو منطقه از خود نشان داده‌اند. بنابراین در مناطق معتدل نیز رشد و میوه‌دهی خوبی دارند.

نهال گردو برای مناطق خشک

گردو گیاهی است که نیازمند آبیاری منظم و فراوان است. بنابراین یافتن گردوی مقاوم به خشکی دشوار است. با این حال برخی از انواعی که برای مناطق گرمسیر مناسب دانسته شده‌اند، مقاومتی نسبی نیز در برابر خشکی و کم‌آبی نشان می‌دهند.

برای مثال:

  • ژنوتیپ تیپ ۵ خشک و نیمه‌خشک
  • ژنوتیپ تیپ ۶ گرمسیری
  • پکان آمریکایی

ویژگی نهال گردو برای مناطق مختلف خشک و نیمه‌خشک این است که نیاز آن به آبیاری هر ۷ روز یک‌بار در تابستان و هر ۱۰ تا ۱۵ روز یک‌بار در زمستان است و حساسیتی به خشکی و کم‌آبی ندارند.

نیاز سرمایی آن‌ها بین ۵ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد است که در مناطق معتدل یا گرم به خوبی تأمین می‌شود. همچنین محدودیتی در کاشت از نظر ارتفاع زمین از سطح دریا ندارند. یعنی قابل پرورش هم در زمین‌های هم‌سطح با دریا و هم در زمین‌های مرتفع هستند.

کلام آخر

اهمیت یافتن گردو مناسب مناطق مختلف چنان که گفتیم به آن دلیل است که سازگاری هر رقم گردو با شرایط اقلیمی خاصی است. نتیجه سازگاری نهال با اقلیم، عمر اقتصادی و میوه‌دهی بیشتر و مرغوب‌تر نهال خواهد بود. به همین دلیل است که باید درباره نهال گردو برای مناطق مختلف تحقیق کرد. شما در چه منطقه‌ای زندگی می‌کنید؟ آیا با ارقام مناسب منطقه خود آشنایی دارید؟ برای ما در بخش دیدگاه‌ها بنویسید.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا