خودرو

مهم‌ترین نکات فنی و تعمیرات خودرو

در واقع تمامی مالکین خودرو می‌بایست به اطلاعات اولیه فنی خودرو خود نیز تسلط کافی داشته باشند تا بتوانند در مواقعی از بروز برخی حوادث و اتفاقات ناخوشایند از جمله تصادفات ناشی از نقص فنی خودرو جلوگیری نماید.

از این رو در این مقاله تهیه شده توسط وب سایت رهسپار به بررسی برخی از آیتم‌های فنی مهم خودرو که بهتر است هر فردی در خصوص آن اطلاعات کافی داشته باشد، پرداخته خواهد شد.

تعویض روغن

در واقع باید گفت از نکات مهم در خصوص مسائل فنی و تعمیرات خودرو، می‌توان از تعویض روغن نیز نام برد. با تعویض به موقع روغن، می‌توان از فرسودگی موتور خودرو جلوگیری نمود، و همچنین عمر موتور خودرو را افزایش خواهد داد. جهت این امر تنها لازم است که چند مرحله ساده را آموخته و اقدام به عمل نمایید.

  • زمانی که ماشین خنک است و مدت زمانی از خاموش بودن آن گذشته است، به وسیله جک کمی ماشین را بالا برده و به آن ارتفاع دهید، سپس پیچ تخلیه مربوط به روغن موتور که در ناحیه زیرین خودرو است را باز کرده و ظرف مناسبی را زیر آن قرار دهید. بعد از انجام این مرحله با آچار مناسب پیچ را به سمت عقربه‌های ساعت بچرخانید و اقدام به تخلیه روغن کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که روغن به طور کامل تخلیه شده باشد، سپس پیچ را محکم بسته و مطمئن شوید که واشر مربوط به آن دچار مشکلی نشده باشد.
  • در مرحله بعد کاپوت خودرو را باز نموده و فیلتر مخصوص را با کمک آچار باز کرده و روغن موتور را داخل فیلتر آن بریزید. سپس درپوش روغن موتور را باز کرده، و به وسیله یک قیف مناسب روغن موتور را داخل آن بریزید.

تعویض لاستیک

در صورتی که اصول تعویض لاستیک را بلد باشید، بسیار سریع و راحت می‌توانید خودتان اقدام به به این امر نمایید، و لزومی نخواهد داشت که ساعت‌ها منتظر کمک شخص دیگری بمانید. تعویض لاستیک از جمله مواردی است که آموختن آن از موارد ضرروی برای رانندگان است. حال اگر شما این مورد را به خوبی آموزش دیده و در زمان استفاده از خدمات اجاره خودرو در مشهد به مشکل برخورده باشید، بدون اتلاف وقت، کار را با سرعت بالایی انجام خواهید داد.

همانطور که می‌دانید در تمامی خودروها برخی از ابزار اولیه مورد نیاز جهت تعویض لاستیک وجود داشته و تنها کافی است تا با نحوه کار با این تجهیزات آشنایی لازم را داشته باشد..

اولین اقدام جهت تعویض لاستیک این است که توسط یک پیچ ‌گوشتی، قالپاق را در آورده و با وارد کردن سر پیچ‌ گوشتی و مقداری نیروی بدنی، اقدام به جدا کردن قالپاق از لاستیک نمایید.

سپس با استفاده از جک خودرو را تا اندازه مورد نیاز ارتفاع داده و بالا ببرید، و پیچ‌های مربوط به چرخ را باز نمایید. در مرحله بعد لاستیک را جدا کنید و بعد از آن لاستیک جدید را در محل مناسب قرار داده و در آخر پیچ‌ها را بسته و از محکم بودن آن اطمینان حاصل نمایید.

تعویض شمع

در صورت خراب بودن شمع خودرو، این مشکل می‌تواند به موتور آسیب رسانده، و بنابراین راندمان خودرو را نیز به مراتب کاهش خواهد داد.

جهت تعویض شمع خودرو می‌بایست مراحل زیر را انجام دهید.

  • اولین نکته مهم این است که که موتور خودرو حتما سرد باشد. سپس کاپوت را بالا برده و وایر شمع را جدا کنید.
  • پس از آن، نواحی مربوطه را با دقت تمیز کرده و سپس شمع جدید را در جای مربوطه قرار دهید و از مجکم بودن آن مطمئن شوید.

تعویض فیلتر هوا

در خصوص تعویض فیلتر هوا بهتر است بدانید که به مدت هر سه ماه فیلتر خودرو را بررسی کنید، که در صورت نیاز اقدام به تعویض آن شود. لازم به ذکر است که در صورتی که فیلتر هوا کثیف شود، در پی آن عملکرد موتور خودرو را تحت تاثیر قرار داده و در طول مدت زمانی، به آن آسیب خواهد رساند.

برای تعویض فیلتر هوا، در گام اول اقدام به تهیه یک فیلتر مناسب کنید، در مرحله بعد کاپوت خودرو را بالا زده و فیلتر را از قسمت بالای موتور جدا کنید. برای برداشتن فیلتر می‌بایست اول گیره‌های نگه دارنده آن را شل کنید، محفظه فیلتر را تمیز کرده، و فیلتر جدید را جایگزین کنید و تمامی گیره‌ها را با دقت بسیار بسته و از مجکم بودن آن اطمینان حاصل کنید.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا