خودرو

نظرات مردم در مورد خودروی دنا

نظرات و نکته سنجی مردم درمورد خودروی دنا بسیار حائز اهمیت می باشد.

به گزارش تجارت امروز؛ خودرو دنا اولین بار در سال ۱۳۹۳ تحت عنوان یک محصول جدید توسط ایران خودرو معرفی شد. از نظر مصرف کنندگان و مخاطبان، این خودرو نقاط ضعف و قوت بسیاری دارد.

به طور مثال، بسیاری از افراد، نسبت به شکل ظاهری و ابعاد درهای این خودرو مشتاقانه رفتار کرده و جذب طراحی و زیبای آن شده­اند. با این حال افرادی وجود دارند که از شکل ظاهری این خودرو ناراضی هستند.

به همین سبب خودروسازی سایپا به دلیل برخی کمبودها که در نمای ظاهری و تجهیزات این خودرو به چشم می‌خورد، باعث شد تا ایران خودرو در سال ۹۶ نسخه‌ای دیگر از این خودرو را با نام دنا پلاس روانه بازار کند.

از همان ابتدا شاهد بالاتر بودن قیمت دنا پلاس نسبت به قیمت دنا بودیم؛ که انتظار می‌رفت در ازای این افزایش قیمت با تغییرات مناسبی نیز مواجه شویم. نسخه پلاس در مقایسه با نسخه معمولی، نمای ظاهری جدیدی داشت که از این نمای جدید، باید به چیدمان داخلی جدید چراغ‌ها و خطوط زاویه‌دار درب‌ها اشاره کرد. با تمام این مزایا، این دو خودرو نقاط ضعفی هم دارند که در ادامه به بررسی مزایا و معایب دنا و دنا پلاس خواهیم پرداخت.

دنا یک فیس‌لیفت یا تغییر‌چهره سنگین از سمند است . طراحی دنا معمولی در سال‌های اولیه ورود به بازار از جذابیت و تضاد خاصی نسبت به سایر محصولات داخلی برخوردار بود. طراحی خودروی دنا معمولی دارای خطوط ساده و بی‌آلایش در نمای جانبی است که تناقص زیادی با خطوط تهاجمی و زاویه‌دار خودرو در نمای جلو دارد. در واقع تنها تفاوت چشم‌گیر نمای جانبی نسبت به سمند استفاده از دستگیره‌‌های برآمده و حذف ضربه‌گیرهای جانبی است.

اما این نقطه ضعف به یکی از مزایای دنا پلاس با طرح جدید درب‌ها و گلگیرها تبدیل شد. بیشترین تفاوت دنا پلاس نسبت به دنا معمولی در قسمت پهلو خلاصه می‌شود. در واقع خط کمر برجسته و گودرفتگی در قسمت پایین درب‌ها، شکل جذاب و هماهنگی به نمای جانبی دنا پلاس بخشیده است.

در این میان همرنگ کردن فضای بین گریل‌های جلو به رنگ مشکی، باعث شباهت هر چه بیشتر دنا پلاس به خودروی اسپرت میتسوبیشی لنسر شده است. ولی وجود دستگیره‌ها و مغزی شیشه‌های کرومی در نمای جانبی و دستگیره صندوق عقب کرومی، نشان از تلاش ایران‌خودرو برای هر چه لوکس‌تر‌ معرفی کردن دنا پلاس دارد.

در قسمت کابین، طراحی داشبورد شباهت زیادی به هیوندای سوناتا YF دارد، ولی با داشتن نشانگرهای پشت‌آمپر با بک‌لایت آبی‌رنگ و خروجی‌های عمودی تهویه هوا در کنسول مرکزی چشم‌نواز به نظر می‌رسد. در مجموع شاید کیفیت دنا پلاس در کابین و بدنه چندان چشم‌گیر نباشد، ولی امتیاز قابل‌قبولی در طراحی بدنه و داشبورد می‌گیرد.

یکی دیگر از مزایای دنا سطح تجهیزات به کار گرفته شده در این ماشین است. از جمله این امکانات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: در مدل دنا پلاس، به عنوان ورژن کامل‌تر و گران‌‌تر با تجهیزات بیشتری روبرو هستیم، امکانات اضافه این خودرو نسبت به دنا معمولی شامل این موارد است:

  • صندلی‌های جلو قابلیت تنظیم در ۸ جهت به صورت برقی
  • طرح جدید گرافیک چراغ‌های جلو و عقب به همراه چراغ روز (Day Light)
  • ایربگ جانبی و سانروف (از سال ۹۷ فقط به صورت سفارشی نصب می‌شود)
  • چراغ خوشامدگویی
  • آنتن کوسه‌ای (Shark Fin)
  • رینگ آلومنیومی
  • کروز کنترل

هر چند وجود این سطح از امکانات در دنیای امروز خودروها زیاد به چشم نمی‌آید، ولی برای یک محصول داخلی که ۶ سال از زمان حضورش در بازار گذشته، مطلوب است.

با اینکه دنا معمولی و دنا پلاس در سگمنت خودروهای جمع‌و‌جور قرار می‌گیرند، اما با طول ۴.۶ متری خود، فضای بارگیری جاداری دارند که از ظرفیت این کلاس بیشتر است.

صندوق عقب ۵۰۰ لیتر حجم مفید دارد و با وجود بزرگتر شدن ابعاد درب صندوق عقب نسبت به سمند، بارگیری اجسام به شکل آسان‌تری انجام می‌شود.

علاوه بر این امکان حمل چوب‌اسکی و اجسام طویل با باز کردن زیرآرنجی صندلی عقب وجود دارد که یکی دیگر از مزایای دنا است.دسترسی به صندوق عقب دنا به کمک چرخاندن کلید در مغزی صندوق عقب و یا به صورت برقی با ریموت یا دکمه‌ای که در کنسول مرکزی قرار دارد امکان‌پذیر است. قابل ذکر است که ایران‌خودرو برای سهولت باز کردن درب صندوق بزرگ‌تر و سنگین‌تر دنا، ۲ عدد جک هیدرولیکی اضافه کرده است.

در بحث بررسی مزایا و معایب دنا یکی دیگر از مزایای دنا پلاس قابلیت شتابگیری مطلوب این خودرو است. درست است که انتظار شتابگیری یک ابر خودرو مانند تسلا پلید S را از دنا نداریم، اما شتاب صفر تا صد ۱۳.۵ ثانیه‌ای برای یک خودروی ۱۱۵ اسب‌بخاری با وزن ۱۲۶۵ کیلوگرم رقم مناسبی است.

در این میان پیشرانه ۱.۷ لیتری و ۱۶ سوپاپه EF۷ به همراه CVVT (سامانه زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها)  و خنک‌کننده مجزای روغن موتور، نقش کلیدی را بازی می‌کند.

اگر می‌خواهید بدانید که دنا پلاس چطور ماشینی است، بهتر است بگوییم که موتور این خودرو با تولید ۱۵۵ نیوتن‌متر گشتاور، دنا را قادر می‌سازد که به راحتی در گردنه‌ها و جاده‌های کوهستانی شتابگیری کند.

یکی از معایب دنا معمولی،  که در نظرات مردم به چشم می خورد سوار کردن ترمز کاسه‌ای به جای ترمز دیسکی از سال ۹۷ بود. در واقع از این تاریخ به بعد ترمز دیسکی تنها به صورت آپشن در این خودرو قابل عرضه است.

البته سمندهایی که با پیشرانه EF۷ عرضه می‌شوند، در محور جلو از دیسک ترمز و کالیپرهای بزرگتری استفاده می‌کنند و در مجموع قابلیت توقف مناسبی دارند. اما دنا پلاس با داشتن ترمز دیسکی در هر دو محور، در هنگام ترمزگیری یک سروگردن بالاتر است.

وجود سامانه ABS (سیستم ترمز ضدقفل) و EBD (توزیع الکترونیکی نیروی ترمز) امکان مانوردهی خوشایندی را برای این خودروی داخلی به ارمغان آورده است. در همین زمینه مالکان دنا می‌گویند، وضعیت ترمزگیری و هندلینگ این خودرو با بهره‌گیری از لاستیک‌های مرغوب خارجی، حتی بهتر از قبل می‌شود.

از مهم‌ترین معایب دنا و همین‌طور دنا پلاس، کیفیت ساخت پایین این خودروها است. در هر دو خودرو، بی‌دقتی در مونتاژ دیده می‌شود و کیفیت پایین متریال داخلی نیز مزید بر علت شده است تا این نامرغوبی جنس، بیش‌ازپیش احساس شود. مطمئنا در صورتی که از مواد باکیفیت‌تری برای ساخت ادوات کابین این خودرو استفاده می‌کردند، طراحی زیبای داشبورد و کنسول میانی این خودرو بیشتر به چشم می‌آمد.

فرمان خودرو احتمالا از نامرغوب‌ترین پلاستیک موجود در بازار ساخته شده است و حتی خطوط باقی‌مانده از قالب‌گیری خط تولید روی آن قابل‌احساس هستند. داشبورد و کنسول میانی نیز بسیار پلاستیکی و خشک هستند و برای خودرویی در این بازه قیمتی، اصلا خوشایند به نظر نمی‌رسند. به این موارد، باید سروصدای کابین و عایق‌بندی ضعیف آن را نیز اضافه کرد که همگی نشان از کیفیت پایین این خودرو دارند.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا