صنعت

محاسبه وزن گریتینگ

در بین انواع گریتینگ‌ها، تسمه در میلگرد به دلیل وزن کم، در مقایسه با انواع دیگر آن، کاربرد بیشتری دارد. وزن گریتینگ بستگی به‌اندازه و نوع میله باربر، اندازه و فاصله بین تسمه‌ها و همچنین ساختار کلی گریتینگ دارد.

یکی از دغدغه‌های خریداران گریتینگ، محاسبه وزن گریتینگ است. گریتینگ در انواع مختلفی از جمله تسمه در تسمه، تسمه در نیم تسمه، تسمه در چهارپهلو و تسمه در میلگرد در بازار موجود است. برای خرید گریتینگ فلزی می‌توانید به سایت آیرومارت مراجعه کنید. جدول وزن گریتینگ به‌عنوان یکی از ویژگی‌های مهم آن، به میزان وزن و کارایی گریتینگ در مقابل بارهای مختلف اشاره دارد.

در بین انواع گریتینگ‌ها، تسمه در میلگرد به دلیل وزن کم، در مقایسه با انواع دیگر آن، کاربرد بیشتری دارد. وزن گریتینگ بستگی به‌اندازه و نوع میله باربر، اندازه و فاصله بین تسمه‌ها و همچنین ساختار کلی گریتینگ دارد.

اغلب جداول وزن گریتینگ بر اساس نوع میله باربر و ابعاد تسمه‌ها (مثل ارتفاع، عرض و ضخامت گریتینگ) مشخص می‌شوند.

جدول وزن گریتینگ به‌عنوان یک ابزار، برای انتخاب نوع مناسب برای یک کاربرد خاص کاربرد دارد و معمولاً بر اساس واحدهای وزنی کیلوگرم در مترمربع مشخص می‌شوند. با استفاده از جدول وزن گریتینگ، می‌توان میزان وزن تقریبی یک گریتینگ را برای بارهای مختلف شبیه‌سازی کرده و کالایی را انتخاب کرد که بتواند بار مورد انتظار را با کارایی و عملکرد مناسب تحمل کند. برای مثال، یک جدول وزن گریتینگ ممکن است شامل وزن گریتینگ های استاندارد با میلگردها و چشمه‌های با ابعاد مشخصی باشد.

به‌طورکلی، وزن گریتینگ ها در مقیاسی بین ۱ تا ۲۰ کیلوگرم بر مترمربع (kg/m^۲) قرار می‌گیرد.

لازم به ذکر است که جدول وزن گریتینگ ها بسته به تولیدکننده، استانداردهای ملی و بین‌المللی و همچنین مشخصات فنی مربوط به هر گریتینگ، ممکن است متفاوت باشد؛ بنابراین، برای انتخاب گریتینگ مناسب، بهتر است به جدول و مشخصات فنی و جزئیات گریتینگ ارائه شده توسط تولیدکننده آن مراجعه کرده و دقیقاً وزن و ویژگی‌های آن را بررسی کنید.

محاسبه جدول وزن گریتینگ به چه عواملی بستگی دارد؟

وزن گریتینگ ها به عواملی مانند طول و عرض چشمه‌ها، ارتفاع گریتینگ، فاصله بین میلگردها، انواع و اندازه‌ تسمه‌ها، نوع و ابعاد متریال استفاده شده و همچنین پوشش‌های سطحی گریتینگ‌ها بستگی دارد.

برای مثال، گریتینگ‌های با میلگردها و چشمه‌های با ابعاد کوچک‌تر و فاصله کم‌بین میلگردها در کلیه جهات، نسبت به گریتینگ‌های با میلگردها و چشمه‌های با ابعاد بزرگ‌تر و فاصله زیاد بین میلگردها، وزن بیشتری دارند.

جدول زیر جدول وزنی گریتینگ تسمه در چهارپهلو و تسمه در میلگرد را نمایش می دهد:

محاسبه وزن گریتینگ

جدول وزنی گریتینگ تسمه در تسمه و تسمه در نیم تسمه در زیر نشان داده شده است:

محاسبه وزن گریتینگ

فرمول محاسبه وزن گریتینگ

وزن استاندارد گریتینگ فولادی با استفاده از فرمول زیر محاسبه شود:

Wt = (t۱ + b۱) × t۲ × N۱ × ۰,۰۲۴۶۶۱۵

که در آن:

  • Wt وزن گریتینگ فولادی است و واحد آن کیلوگرم در مترمربع (kg/m^۲) است.
  • t۱ عرض میله باربر است و واحد آن میلیمتر (mm) است.
  • b۱ ضخامت میله باربر است و واحد آن میلیمتر (mm) است.
  • t۲ عرض میله عرضی است و واحد آن میلیمتر (mm) است.
  • N۱ تعداد میله باربر برای گریتینگ فولادی است.

تأثیر محاسبه جدول وزن گریتینگ ها بر عملکرد آن

محاسبه جدول وزن گریتینگ ها علاوه بر تأثیر در عملکرد و استحکام گریتینگ، در مواردی مانند انتخاب روش‌های حمل‌ونقل، نصب و نگهداری گریتینگ‌ها نیز اهمیت دارد.

به‌عنوان‌مثال،گریتینگ‌های سبک‌تر باعث کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و نصب می‌شوند، درحالی‌که گریتینگ‌های سنگین‌تر، ممکن است برای تحمل بارهای سنگین و محیط‌های پرترافیک مناسب باشند.

بنابراین، وزن و ابعاد گریتینگ‌ها، یکی از عوامل کلیدی در انتخاب گریتینگ مناسب برای هر کاربرد است که باید باتوجه‌به نیازها، محیط کاربری و استانداردهای معتبر مشخص شود.

کاربرد گریتینگ در صنایع مختلف

همان‌طور که گفته شد، گریتینگ شبکه مشبک فولادی است که از اتصال تسمه‌های فولادی یا آلومینیومی یا جنس‌های دیگر به یکدیگر تولید می‌شود. مشبک بودن ساختار گریتینگ‌ها علاوه بر استحکام بالا، باعث سبک‌تر شدن آن می‌شود.

قیمت تسمه به دلیل اینکه یکی از پایه‌های اصلی تولید گریتینگ است، روی قیمت گریتینگ تأثیر مستقیم می‌گذارد. باتوجه‌به این موضوع کارایی گریتینگ‌ها نیز متفاوت خواهد بود که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حفاظ درب و پنجره
  • معابر شهری و پل‌ها
  • کف پله‌ها
  • کف‌پوش سازه‌های فلزی
  • راه‌پله‌های صنعتی و ساختمانی
  • کانال‌های آب و فاضلاب
  • صنعت خودروسازی
  • صنایع غذایی و دارویی
  • اطراف مخازن پالایشگاه‌ها

تولید گریتینگ در ایران

اراک یکی از قطب‌های تولیدکننده گریتینگ در ایران محسوب می‌شود که در ۱۰ سال گذشته تلاش زیادی برای پیشرفت این مقطع داشته است.

اما باید گفت که تولید گریتینگ در ایران همچنان به‌صورت سنتی برش و پانچ تسمه‌ها انجام می‌شود که باعث کاهش راندمان تولید آن شده است.

قیمت گریتینگ

علاوه بر فرمول محاسبه وزن گریتینگ، فرمول محاسبه وزن ورق نیز تأثیر مستقیمی روی تعیین قیمت هر مترمربع گریتینگ دارد. زیرا تسمه‌های مورداستفاده در ساخت گریتینگ از برش‌دادن ورق‌های فولادی به دست می‌آیند.

اگر قصد خرید گریتینگ فلزی گالوانیزه، فایبرگلاس و استیل را دارید، می‌توانید با کارشناسان آیرومارت به شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و یا به سایت https://iromart.com/ مراجعه کنید. بازرگانی آیرومارت انواع گریتینگ را با قیمت مناسب و باکیفیت بالا به بازار عرضه کرده است.

سخن پایانی

گریتینگ محصول پرکاربردی در صنعت ساختمان‌سازی و راه‌سازی است که از میلگرد و تسمه‌های فولادی تولید می‌شود. ما در این مطلب سعی کردیم اطلاعات مفیدی را در مورد محاسبه جدول وزن گریتینگ در اختیار شما قرار دهیم. کسب اطلاعات در این باره به شما کمک می‌کند تا در هنگام خرید، گریتینگ باکیفیت و مناسب با نیاز خود را تهیه کنید.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا