ارز

پیش بینی روند قیمت جهانی طلا و تاثیر آن بر بازار جهانی فارکس

با اعلام نرخ بهره جدید برای سال ۲۰۲۲ میلادی توسط  فدرال رزرو آمریکا، زمزمه ها برای کاهشی یا افزایشی شدن قیمت اونس طلا بالا گرفته است. همان طور که می دانید طلای جهانی یکی از ابزارهای معاملاتی است که افراد مختلف می توانند در فارکس روی آن سرمایه گذاری کنند.

فارکس، بازاری برای همه مردم جهان

فارکس چیست؟

فارکس (Forex) بزرگترین بازار بین المللی در جهان مکانی برای تبادل ارزهای خارجی با یکدیگر است. همه افراد در سرتاسر دنیا می توانند با یادگیری فارکس در این بازار سرمایه گذاری کنند.

در بازار فارکس، ارزها به صورت جفتی در برابر یکدیگر معامله می شوند. برای مثال می توان به مهمترین جفت ارز در فارکس به نام یورو به دلار با نماد EUR/USD‌ اشاره کرد. این جفت ارز نشان دهنده ارزش یک یورو در برابر دلار است. مثلا اگر قیمت این جفت ارز که به آن نرخ تبادل ارز نیز گفته می شود برابر با ۱,۰۵۰۰ باشد به این معنی است که ارزش یک یورو برابر با ۱.۰۵۰۰ دلار است اما به جفت ارزها در فارکس، می توان در فلزات گران بهایی همچون طلا نیز سرمایه گذاری کرد.

این روزها فارکس، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. همان طور که در ابتدای متن نیز اشاره کردیم با افزایش نرخ بهره آمریکا، بسیاری از دارایی های مالی همچون ارزهای دیجیتال روند نزولی به خود گرفته اند اما در این میان خیلی ها به آینده سرمایه گذاری در طلا امیدوارند هستند. در واقع بعضی از تحلیلگران معتقدند که با کاهشی شدن روند اوراق قرضه و شاخص دلار، قیمت طلا افزایشی خواهد شد اما عده دیگری معتقدند که به دلیل هزینه فرصت نگه داری طلا، این فلز ارزشمند در آینده با افت قیمت همراه خواهد شد.

روند قیمت طلا در آینده و سرمایه گذاری در آن از طریق فارکس

فارغ از این که پیش بینی ها در مورد قیمت طلا در آینده چه می گویند باید به یک نکته مهم اشاره کنیم و آن امکان انجام معاملات دوطرفه در بازار فارکس است. به عبارت دیگر همچون سایر ابزارهای معاملاتی در فارکس، طلا را هم می توان در قالب معاملات CFD در فارکس مورد معامله قرار داد. در این صورت چه روند طلا با افزایش قیمت همراه باشد و چه با کاهش، معامله گران فارکس می توانند با سرمایه گذاری در اونس طلا سود کنند. بنابراین زمانی که اکثر دارایی های مالی مثل جفت ارزها، ارزهای دیجیتال، سهام، طلا و … با افت قیمت همراه می شوند، معامله گران فارکس ضرر نمی کنند (مثلا اگر بیت کوین با کاهش قیمت همراه شود، کسانی که در یک بازار یک طرفه یا Spot بیت کوین را برای نگه داری کردن خریده اند، ضرر خواهند کردند چون در این گونه بازارها تنها می توان با خرید و افزایش قیمت پس از آن سود کرد).

برای انجام معاملات طلا در فارکس، باید پیش از هر چیز نحوه معامله کردن در این بازار را یاد بگیرید. در مرحله اول آشنایی با بازار تبادل ارزهای خارجی می توانید از آموزش رایگان فارکس استفاده کنید. این آموزش ها به شما کمک می کنند تا با ساختار بازار فارکس آشنا شده و با انواع روش‌ها و متدهای تحلیلی به صورت مقدماتی آشنا شوید. در ادامه به مهمترین فاکتورهای آموزش های اولیه فارکس اشاره می کنیم.

مفاهیم پایه در تحلیل تکنیکال

با استفاده از آموزش های رایگان فارکس می توان مهمترین مفاهیم پایه در تحلیل تکنیکال مثل ترسیم درست خطوط روند و مناطق حمایت و مقاومت را یاد گرفت.

اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال

برای یادگیری کار با اندیکاتورها در فارکس به صورت رایگان نیز می توانید از کتاب ها یا سایت های معتبر آموزشی فارکس استفاده کنید.

الگوها در تحلیل تکنیکال

الگوهای کلاسیک قیمتی مثل مثلث و پرچم و الگوهای شمعی ژاپنی مثل پین بار و چکش از دیگر سرفصل های آموزش رایگان فارکس هستند.

مفاهیم پایه در تحلیل بنیادی

یادگیری تحلیل بنیادی یا فاندامنتال و آشنایی مقدماتی با عوامل تاثیرگذار در آن مثل نرخ بهره، تورم و بیکاری در اولین مرحله آشنایی با فارکس الزامی است.

آشنایی با انواع سبک های معاملاتی

پس از آموزشهای ابتدایی فارکس باید با انواع سبک های معاملاتی در این بازار آشنا شوید و برای حرفه‌ای شدن در یکی از آنها اقدام کنید. از یک منظر این سبکها شامل معاملات اسکالپ، ساعتی، روزانه، هفتگی و ماهانه می شود.

اهمیت آموزش فارکس پیش از شروع سرمایه گذاری

زمانی که با انواع تحلیل ها در فارکس (تحلیل تکنیکال و بنیادی) آشنا شدید به اهمیت آموزش های حرفه ‌ای فارکس پی می برید. به عبارت دیگر برای انجام معاملات موفق به صورت مستمر و دائمی باید از یک آموزش فارکس استفاده کنید که در قالب یک استراتژی معاملاتی همه جنبه های مختلف معامله گری را به شما یاد بدهد. علاوه بر این در آموزشهای کاربردی فارکس این امکان در اختیار افراد قرار دارد تا به تمرین کردن بپردازند و مشکلات خود را از این طریق با کادر آموزشی در میان گذاشته و نسبت به حل آنها اقدام کنند. مهم ترین ویژگی های یک دوره آموزشی معتبر فارکس شامل موارد زیر می شوند:

  • تنظیم درست حد سود و ضرر
  • تنظیم نقاط ورود به معامله و خروج از آن
  • استفاده کاربردی از اندیکاتورها و اسیلاتورها
  • مدیریت سرمایه
  • روان شناسی بازار
  • شناسایی قدرت ارزها
  • تحلیل تکنیکال کلاسیک
  • پرایس اکشن
  • و ….

از میان این ویژگی ها، مدیریت پوزیشن و نحوه تنظیم حد سود و ضرر را بررسی می کنیم چون بسیاری از افراد مبتدی در بدو ورود به فارکس از وجود و اهمیت این مسئله آگاه نیستند.

نحوه تنظیم درست حد سود و ضرر در فارکس

برای انجام معاملات در فارکس، بعد از باز کردن یک پوزیشن یا موقعیت خرید یا فروش باید آن را مدیریت کرد چون قیمتها به صورت نامحدود افزایش یا کاهش پیدا نمی کنند و بالاخره در برهه ای از زمان تغییر جهت می دهند. بنابراین باید برای معاملات، حد سود و ضرر تعیین کرد. حد سود یا تیک پرافیت، یک دستور معاملاتی خودکار است که پس از رسیدن قیمت به یک نقطه خاص معامله شما را با سود می بندد.

حد ضرر یا استاپ لاس هم یک دستور معاملاتی خودکار است که در صورت حرکت قیمت برخلاف پیش بینی شما با کمترین حد ضرر ممکن معامله شما را می بندد (حد ضرر معمولا به اندازه یک درصد کل سرمایه در نظر گرفته می شود).

در نهایت می توان این طور نتیجه گیری کرد که هر معامله گر حرفه ای در فارکس، قادر به پیش بینی روند قیمت طلا خواهد بود و فارغ از افت قیمت یا افزایش آن می تواند با استفاده از دانش معامله‌گری و تکنیک های مدیریت سرمایه، در هر دو صورت به کسب سود بپردازد.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا