تجارت

جعبه آتش نشانی از لحاظ نوع کاربرد

گاهی اوقات برخی از  حوادث  به صورت ناگهانی و بدون اطلاع قبلی اتفاق میوفتد. این نوع حادثه ها در صورت آمادگی نداشتن افراد و نداشتن تجهیزات کافی می تواند ضرر های جانی و مالی زیادی به آن ها برساند. یا حتی برخی اوقات، در صورت داشتن تجهیزات به دلیل آشنا نبودن و اطلاعات نداشتن از آن ها می توان ضررات جانی و مالی زیادی را متحمل شد. از همین رو در مقاله امروز ما می خواهیم در مورد جعبه آتش نشانی و انواع جعبه آتش نشانی با شما صحبت کنیم. پس اگر می خواهید با این وسیله مهم آشنا شوید تا از جان و مال خود و عزیزانتان محافظت کنید، این مقاله را مطالعه کنید.

جعبه آتش نشانی چیست؟

جعبه آتش نشانی که نام دیگر آن فایر باکس است، بهترین ابزار دستی برای مهار آتش به شمار می رود. در این محفظه انواع بزار مورد نیاز برای خاموش کردن آتش وجود دارد که از لحاظ جنس و اندازه در مکان های مختلفی همچون اداره، ساختمان های مسکونی و تجاری، مراکز درمانی، آموزشی و به طور کلی در همه مکان ها نصب می شود. این وسایل شامل شلنگ ویژه آتش نشانی، قرقره، شیر فلکه و کوپلینگ و هیدرات هستند.

انواع جعبه آتش نشانی

به طور کلی، جعبه های آتش نشانی یا همان فایر باکس ها بر اساس طراحی دکوراسیون ساختمان ها و کاربردشان از انواع مختلفی تشکیل شده اند که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.
فایر باکس توکار  
مدل توکار در داخل دیوار نصب شده و درب آن با دیوار هم عرض می شود. در حقیقت در صورت نگاه کردن به دیوار، هیچ برامدگی از جعبه قابل مشاهده نمی باد و تنها دری و فریم آن را می توان دید. یکی از مزایای این نوع جعبه آتش نشانی، زیبایی آن ها در دکوراسیون ساختمان است.
فایر باکس مدل روکار
با توجه به اسم این نوع جعبه ها، جعبه های آتش نشانی روکار روی دیوار نصب می شوند. در نتیجه بدنه و درب جعبه روکار کامل روی دیوار قرار می گیرد.
جعبه های آتش نشانی از لحاظ های دیگری به انواع مختلفی تبدیل می شوند که شامل موارد زیر هستند:
-جعبه آتش نشنی محوطه ای-فایرباکس جاکپسولی-جعبه آتش نشانی کلکتور
-فایر باکس درب و فریم استیل توکار-جعبه آتش نشانی تمام استیل-جعبه آتش نشانی توکار دو قلو با دو درب شیشه نما-جعبه آتش نشانی کمک های اولیه
جعبه آتش نشانی از نظر نحوه و محل نصب-جعبه آتش نشانی دیواریاین نوع جعبه های به صورت دیوار بوده و در دو نوع روکار و توکار نصب می شوند.-جعبه آتش نشانی محوطه ایفایرباکس محوطه ای در یک نوع پایه دار و ایستاده تولید می شوند.

جعبه آتش نشانی از لحاظ نوع کاربرد

جعبه نگه دارنده کپسول آتش نشانی محفظه ای که کپسول آتش نشانی درون آن قرار می گیرد. جعبه نگه دارنده شیلنگ آتش نشانیبر اساس نوع شیلنگ موجود در جعبه آتش نشانی به دو نوع فایرباکس و هوزریل تبدیل می شوند.

انواع جعبه آتش نشانی بر اساس جنس 
جعبه آتش نشانی از لحاظ نوع کاربرد

جعبه آتش نشانی استیل نگیر و استیل بگیر -جعبه آتش نشانی فایر گلاس-جعبه آتش نشانی فولادی
انواع جعبه آتش نشانی بر اساس شکل ظاهری-جعبه آتش نشانی تک درب -جعبه آتش نشانی دو درب-جعبه آتش نشانی دو قلو-جعبه آتش نشانی کر کره ای-جعبه دکوراتیور
ابعاد جعبه آتش نشانی 
این جعبه ها در سایز های مختلفی ساخته می شوند. اما سایز آن ها باید به گونه ای باشد که شیلنگ و کپسول تش نانی در جعبه جا شود. اما ابعاد زیر ابعاد استاندارد جعبه آتش نشانی که بیشترین استفاده را دارند معرفی شده اند:
-طول ۱۰۰، عرض ۸۵ و عمق ۱۸ سانتی متر-طول ۸۵، عرض ۶۰ و عمق ۱۸ سانتی متر-طول ۷۰، عرض ۸۵ و عمق ۱۸ سانتی متر -طول ۸۰، عرض ۶۰ و عمق ۱۸ سانتی متر-طول ۶۵، عرض ۵۵ و عمق ۱۸ سانتی متر-طول ۶۰، عرض ۵۰ و عمق ۱۸ سانتی متر
عومل موثر در انتخاب جعبه آتش نشانی
عواما زیادی در انتخاب جعبه آتش نشانی تاثیر دارد که برخی شامل جنس و ضخامت ورق جعبه آتش نشانی می باشند. زیرا برای جعبه آتش نشانی این موضوع بسیار مهم است که در اثر فشار و آسیب مکانیکی تغییر شکل نبیند و مستحکم باشد. ضخامت این ورق باید بین ۱ الی ۲ میلی متر باشد. اگر از این عامل به علت کاهش هزینه صرف نظر کرد، عواقت سنگینی به دنبال خواهد داشت که می تواند باعث باز نشدن درب جعبه آتش نشانی، کار نکردن مناسب شیر آلات و قطع مسیر آب باشند.
نکته بعدی که در انتخاب جعبه آتش نشانی تاثیر دارد، جنس آن است. چرا که مواد بکار رفته در ساخت جعبه آتش نشانی در استحکام آن به طور مستقیم تاثیر می گذارد. فایرباکس ها چوبی یا پلاستیکی و موادی که ممکن است در اثر آتش آسیب ببیند اصلا مورد تایید سازمان آتش نشانی نیستند. در حقیقت بهترین نوع جعبه آتش نشانی از جنس فولاد به خصوص استنلس استیل است که در برابر خوردگی و اکسید شدن مقاوم هستند.
مورد بعدی که باید برای انتخاب جعبه آتش نشانی به آن توجه کنید، لولا و قفل آن است. قفل و لولا جعبه آتش نشانی باید به گونه ای باشد که با گدشت زمان خشک و مستهلک نشده و برای هر فرد با هر توان جسمی، قابل باز و بسته شدن باشد. آخرین موردی که باید بخ آن توجه کنید فرایند ساخت این جعبه ها است که پیشنهاد می کنیم از روش های اتوماتیک  استفاده شود.
ساخت جعبه آتش نشانی 
فرآیند ها تولید جعبه آتش نشانی در عملکرد آن بسیار اهمیت دارد. در گذشته ورقکاری و آهنگری به صورت دستی و سنتی صورت می گیرد اما جهت ساخت فایر باکس با تعداد زیاد که با جان و مال افراد ارتباط دارد  نمی توان از روش های سنتی استفاده کرده و باید از سیستم های جوشکاری اتوماتیک ب استفاده از دستگاه استفاده کرد. برای کاهش خطا های انسانی به صفر درصد، در ساخت جعبه های آتش نشانی از دستگاه های برش؛ پانچ و CNC استفاده می شود. در جوشکاری جعبه آتش نشانی باید به حرارات نامتوازن و غیر یکنواخت نیز دقت کرد.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا