مسکنانرژی های جدید

دریچه ای رو به بهینه سازی مصرف انرژی

مینا علی اسلام: مسئله اتلاف انرژی در ساختمان های ایران بسیار مهمتر از میزان مصرف انرژی در آنها است. چرا که با کنترل اتلاف انرژی، مصرف انرژی نیز کاهش خواهد یافت

به گزارش تجارت امروز؛ ساختمان ها در ایران بیشترین میزان مصرف انرژی را ندارند بلکه بیشترین میزان اتلاف انرژی در انواعی از کاربری ها را به خود اختصاص می دهند. یک ساختمان از اجزای مختلفی تشکیل شده که هر یک به نوبه خود در صورت نداشتن برچسب انرژی و فقدان استانداردهای لازم، در هدر رفت انرژی سهم دارند. در این مطلب از دریچه ای که ساختمان را به بیرون متصل می کند به اتلاف انرژی می پردازیم: پنجره ها.

پنجره یکی از عناصر مهم در تلفات انرژی ساختمان هستند. تقریبا ۱۵ تا ۲۵ درصد از اتلاف انرژی ساختمان ها از طریق پنجره صورت می گیرد. پنجره مهم‌ترین سطح تبادل و انتقال حرارت بین فضای بیرون و محیط درون ساختمان است. در یک روز سرد زمستانی شیشه تک‌جداره بخش بزرگی از گرمای درون ساختمان را به بیرون هدایت می‌کند و به همین ترتیب در یک روز گرم تابستان به آسانی گرمای محیط بیرون را به درون ساختمان آورده و دمای آن را افزایش می‌دهد. در یک خانه معمولی نزدیک به ۴۸% گرما در زمستان از مسیر پنجره‌‌ها به هدر می‌رود. یعنی در یک ساختمان حدود نیمی از انرژی خانه از پنجره ها، قابل تبادل و خروج است و سایر اجزا مانند درها حدود ۲۴ درصد، کانال های کولر حدود ۱۳ درصد، شومینه و بخاری حدود ۱۰ درصد و سیستم تهویه هوا حدود ۵ درصد را هدر رفت انرژی را به خود اختصاص می دهند.

اما راهکار ممانعت از این سطح هدر رفت انرژی در مورد پنجره ها از طریق کاربرد نوع دو و سه جداره آنها ممکن است. این نوع از پنجره ها چیزی بیشتر از یک صفحه شیشه ای ساده اند. در اصل پنجره های بهینه سازی شده عموما از جنس یو پی وی سی هستند که شامل دو یا چند صفحه شیشه ای عایق شده بوده و با لایه ای گازی در میان آنها قابلیت خوبی برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی دارند. از طریق این قابلیت ها، گذر گرما از طریق پنجره ها تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.

وقتی در نزدیکی یک قاب پنجره آلمینیومی قرار می گیریم، دمای آن را کاملا احساس می کنیم. پنجره های آلمینیومی و آهنی که در گذشته رواج داشتند نوردهی مناسبی ایجاد می کردند اما از طرفی در زمستان‌ها گرم کردن خانه و در تابستان‌ها خنک نگهداشتن آن کار سختی بود. حتی در تابستان، ۲۵ درصد از کل گرما از طریق پنجره تک جداره وارد ساختمان می شد. اما پنجره دوجداره گرما را به خوبی هدایت نمی کند و رسانایی گرمایی خوبی نیست، بنابراین حرارت را از داخل به خارج یا از خارج به داخل انتقال نمی دهد.

پنجره دو جداره یو پی وی سی درزگیرهای محکم و مقاومی دارند که امکان عبور هوا و گرد و خاک از آن وجود ندارد. ابعاد و شکل و رنگ این پنجره ها به گونه‌ای است که در میزان ورود نور به محیط داخلی تاثیر مثبت دارد. قطعا هرچه نور بیشتری به اتاق بتابد، فضا روشن‌تر شده و میزان مصرف انرژی برق کاهش می‌یابد. از طرفی پنجره دو جداره یو پی وی سی مانع نشست سرمای بیرون به محیط داخل و یا نشت هوای خنک داخل به فضای بیرونی می‌شود. بنابراین با اطمینان می‌توان گفت استفاده از پنجره و همچنین درب دو جداره پی وی سی در مصرف برق و کنترل انرژی تأثیر دارد. همین مسائل باعث شد تا حدود سه دهه گذشته پنجره های دو جداره وارد بازار شده  با استقبال بالایی مواجه شوند.

به این ترتیب پنجره های دو جدار به دلایل زیر در حفظ انرژی، صرفه جویی در مصرف و کاهش هدر رفت آن موثرند:

  • نداشتن فرایند تعریق شیشه ها
  • عایق صدا و حرارت
  •  دوام و استحکام بالا
  •  اشتعال‌ناپذیری
  •  مقاوم در برابر پوسیدگی و زنگ‌زدگی و اکسیداسیون
  •   قابل بازیافت و جلوگیری از ایجاد آلودگی زیست‌محیطی
  •  وزن کم و مقاومت در برابر زلزله
  •  عدم توانایی گذر اشعه مضر خورشید از این نوع پنجره ها
  •  قیمت مناسب بواسطه جنس پروفیلی
  •  امکان نصب در هر شرایط آب و هوایی و عدم تخریب در هوای سرد و گرم اقلیم های مختلف
  •  امکان جایگزینی با پنجره‌های قدیمی (آهنی، چوبی و آلومینیومی) در کوتاه‌ترین زمان و با کم‌ترین تخریب
  •  نفوذناپذیری در برابر گرد و غبار به دلیل طراحی ویژه و استفاده از لاستیک‌های درزبند
  •   نفوذناپذیری در برابر آب باران به دلیل طراحی شیارها و دریچه‌های تخلیه آب باران و استفاده از لاستیک‌های درزبند

اگر به دنبال راه هایی برای صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش قبوض گاز و برق هستید، باید روی پنجره دو جداره با کیفیت بالا برای خانه خود سرمایه گذاری کنید. نصب پنجره دو جداره نشان دهنده یک سرمایه گذاری بلند مدت است. این عایق تقویت شده یک راه حل جالب برای صرفه جویی در هزینه های برق یا گاز است. اگر خانه ای با پنجره های غیر استاندارد دارید، تعویض آن با پنجره های چند جداره در اشکال و سایزهای مختلف هم به آسانی ممکن است و هم بر قیمت ساختمان می افزاید.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا