صنعت

دریچه تهویه هوا چیست/ معرفی انواع دریچه تهویه

ضرورت وجود تهویه هوا زمانی مشخص می شود که خود را داخل یک محیطی تصور کنید که هیچ راه تعویض هوایی وجود نداشته باشد.

حتی تصور اینکه هیچ راه ورود و خروج هوای تازه ای وجود نداشته باشد، خوشایند نیست. با در نظر گرفتن این موضوع، وجود مسیر های قابل کنترل ضرورت پیدا کرده و به عنوان اصول اولیه و اساسی طراحی هر ساختمان، مورد  توجه قرار می گیرد. استفاده از دریچه تهویه هوا که در انواع مختلفی وجود دارد، موجب تبادل دما و هوای فضای بیرون و داخل محیط می شود. شاید بهتر باشد که با انواع دریچه تهویه هوا و کاربرد های متنوع آن آشنا شوید، تا با آگاهی بیش تر دریچه تهویه مناسب با محیط خود تهیه کنید؛ چرا  که اگر دریچه مناسب با محیط مد نظر انتخاب نکنید، نتیجه عکس خواهد گرفت. پس تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید و با انواع دریچه تهویه هوا آشنا شوید.

چرا وجود دریچه تهویه هوا ضروری است؟

همه ما به هوای تازه نیاز داریم؛ مخصوصا امروزه که با پنجره و درب های دو جداره، هیچ راهی برای ورود و خروج هوا وجود ندارد. حال شاید زمان مناسبی باشد تا به این سؤال پاسخ دهیم؛ دریچه تهویه چیست دریچه تهویه هوا یکی از مهم ترین قسمت های سیستم هوا رسانی محسوب می شود. در واقع از این دریچه برای تنظیم و کنترل فشار و سرعت جریان هوا، در مکان های مختلف استفاده می شود. به عبارت دیگر، برای خارج کردن آلودگی یا هوای کهنه، که می تواند مربوط به دود، رطوبت و… باشد، استفاده از تهویه ضروری است.

دریچه تهویه هوا چیست/ معرفی انواع دریچه تهویه

انواع دریچه تهویه هوا

همان طور که گفتیم، سیستم  هوا رسانی با هدایت هوای تازه به محیط داخلی ساختمان و هوای کهنه داخل ساختمان به بیرون، کار تهویه را انجام می دهد. این سیستم از بخش های مختلفی تشکیل شده است که دریچه هوا آخرین بخش از این سیستم است. در  واقع این دریچه با استفاده از پره هایی که دارد، جهت هوا را تنظیم می کند. جالب است بدانید که برای همه محیط ها نمی توان از یک نوع آن استفاده کرد؛ بدین جهت دریچه ها از نظر کاربرد، شکل و جنس به انواع مختلف تقسیم می شوند تا در شرایط مناسب خود به کار برده شوند.

انواع دریچه تهویه از نظر شکل ظاهری:

  • مستطیلی
  • گرد
  • خطی

انواع دریچه تهویه از نظر کاربردی:

  • دریچه تنظیم هوا
  • هوا ساز
  • تهویه هوا
  • تأمین هوا

انواع دریچه تهویه از نظر متریال:

  • فلزی: معمولا به شکل آلومینیوم به بازار عرضه می شود و متداول ترین نوع است.
  • چوبی: افراد معمولا از این نوع دریچه برای متناسب بودن با نمای داخلی منزل خود استفاده می کنند که هم برای مکش و هم برای انتقال جریان هوا کاربرد دارد.
  • پلاستیکی: از این نوع دریچه ها برای کولر ها و سیستم های هوا ساز استفاده می کنند.

چهار نوع کلی دریچه های تهویه هوا

طبیعتا اگر الان از شما بپرسند دریچه تهویه چیست، به آسانی می توانید پاسخ دهید؛ حتی جنس و شکل آن را هم می توانید توضیح دهید، اما باید در نظر داشته باشید که دریچه تهویه هوا در چهار نوع تولید و روانه بازار شده اند:

  • دریچه تخلیه یا مکش: همان طور که از نام آن مشخص است، این نوع دریچه برای خارج کردن هوای محیط کاربرد دارد.
  • دریچه هوای رفت: این دریچه هوای تازه را وارد محیط کرده و هوا را تنظیم می کند.
  • دریچه هوای برگشت: این دریچه به شکل دایره ای و چهار گوش می باشد که وظیفه وارد کردن هوای تازه به درون دستگاه را بر عهده دارد.
  • دریچه بازدید: این نمونه هم برای دسترسی به قسمت های مختلف سیستم تهویه می باشد.

شکل های مختلف دریچه های سقفی و دیواری

شاید به هنگام قدم زدن در محیط هایی مثل مدرسه، سالن های اجتماعات، دانشگاه ها یا بیمارستان، متوجه دریچه های چهار طرفه یا گرد در سقف شده باشید. دریچه های سقفی گرد، شامل نوع مشبک، سقفی برجسته، جت نازل، سقفی تخت، سونایی و خورشیدی است. مدل سقفی چهار طرفه هم به چهار شکل کولری، مشبک، خطی و سقفی موجود است.

دریچه های تنظیم هوای دیواری به قدری رایج است که بدون شک آن را دیده اید. از متداول ترین این محصول می توان به نوع اسلوت، مشبک و خطی اشاره کرد.

نکات اساسی برای نصب دریچه تهویه هوا

برای نصب دریچه تهویه هوا باید یک سری اصول را رعایت کرد تا از کاهش راندمان سیستم تهویه و در پی آن، افزایش هزینه هایی مثل برق و آب جلوگیری کرد. در واقع، اگر نصب سیستم به صورت اصولی انجام نشود، با وجود روشن بودن سیستم تهویه شاهد هوای نا مطلوب خواهید بود. پس حالا که به اهمیت نصب اصولی دریچه تهویه هوا پی بردید، بهتر است با نکاتی که به هنگام نصب باید دقت کنید، آشنا شوید. اولین نکته ای که به هنگام نصب باید توجه کرد، شرایط محیطی ساختمان است.

از این جهت که محل نصب، فضای موجود برای نصب، نوع درز بندی و… می تواند متفاوت باشد. همچنین باید با در نظر گرفتن نیاز هوا رسانی محیط، از دریچه های متناسب (دیواری یا سقفی) استفاده کرد. در نظر داشته باشید که این کالا باید در محلی نصب شوند که بتوان به راحتی به آن ها دسترسی داشته باشید. برای نصب اصولی می توانید از نصاب های با تجربه استفاده کنید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

چگونگی تهیه درچه تهویه هوای مناسب

همه ما با اهمیت وجود یک سیستم تهویه هوا در ساختمان آشنا شدیم و متوجه شدیم که دریچه تهویه چیست. شاید برای دمش هوای منزل خود یا حتی به عنوان یک دکوراتیو، بخواهید که یک دریچه هوای چوبی تهیه کنید و برای کولر خود نیاز به دریچه هوای پلاستیکی داشته باشید؛ ولی از کجا تهیه کنید که در کنار تنوع بالا، کیفیت خوبی هم داشته باشد؟ تولید کننده دریچه هوای زیادی وجود دارد که بتوانید از آن جا خرید کنید، اما آپادانا کالا جایی است که شما می توانید در کنار تنوع بالا به محصولات مرغوب و با کیفیت دسترسی داشته باشید.

در واقع آپادانا با بهره گیری از دانش و تکنولوژی روز دنیا سعی در ارائه بهترین دریچه های تهویه هوا با قیمت مناسب دارد. رضایت صد در صدی مشتریان نشان می دهد که این شرکت در رسیدن به هدف خود که همانا تولید محصولات با کیفیت بوده، موفق عمل کرده است. علاوه  بر تمام مزیت هایی که اشاره کردیم، تیم حرفه ای گروه تولیدی صنعتی آپادانا کالا با راهنمایی و مشاوره در تمامی مسیر کنار شما هستند تا بهترین انتخاب را نسبت به شرایط محیطی داشته باشید. پس می توانید  با خیال آسوده دریچه مد نظر خود را از این تولید کننده معتبر تهیه کنید. در خصوص قیمت و یا راهنمایی های بیشتر هم می توانید به سایت apadanakala.com مراجعه کنید.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا