صنایع معدنی

انواع حفاری چیست؟ +۳ عامل تاثیرگذار بر هزینه حفاری

بررسی انواع حفاری (پودری، وایرلاین، ضربه ای و ...) و عوامل موثر در قیمت حفاری در ایران

حفاری کاری است که انسان ها به طور هدفمند قرن ها آن را انجام می دهند اما امروزه با توجه به پیشترفت تکنولوژی انواع مختلفی از آن وجود دارد در این مقاله قصد داریم به روش های انجام حفاری بپردازیم. همچنین در انتها به عوامل موثر بر قیمت حفاری خواهیم پرداخت.

نقش حفاری در زندگی انسان

همانگونه که گفتیم انسان، قرن هاست که به طور هدفمند به انجام حفاری مشغول است. برای شروع بهتر است به طلای سیاه یا همان نفت اشاره کنیم. نفت سال هاست که به عنوان یکی از ارزشمندترین منابع در سراسر جهان بوده است و ما نمی توانیم تاثیر آن را روی زندگی‌مان انکار کنیم. امروزه حفاری های بی‌شماری در سراسر دنیا برای کشف و استخراج منابع طبیعی انجام می شود. در ادامه این مقاله قصد داریم به انواع و قیمت حفاری بپردازیم. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

انواع حفاری

انواع حفاری چیست؟ +۳ عامل تاثیرگذار بر هزینه حفاری

حفاری انواع مختلفی دارد که در ادامه این مقاله به مهم ترین آن ها خواهیم پرداخت:

حفاری ضربه ای

حفاری ضربه ای یکی از مهم ترین تکنیک های موجود برای حفر چاه و معادن می باشد. به دلیل وجود مته بسیار قدرتمند در این دستگاه حفاری ضربه ای، سنگ هایی که در راه حفر چاه باشند با استفاده از این روش از بین می روند. حفاری ضربه ای مزایای بسیار زیادی دارد. یکی از اصلی ترین مزایای این روش اقتصادی بودن آن است. همچنین شما می توانید با استفاده از این روش با استفاده از لایه های سطحی و آبدار، اقدام به نمونه گیری کنید.

حفاری پودری

حفاری پودری یکی از بهترین روش های موجود برای حفاری اکتشافی است. در این روش از سه پایه متفاوت برای نگهداری تجهیزات استفاده می شود. در این روش از حفاری، سرمته معمولا به کابلی بلند متصل است و با داشتن یک پوشش موقت با پایین ارسال می شود.

حفاری وایرلاین

حفاری وایرلاین یا حفاری کابلی را به جرات می توان بهترین روش برای مغزه گیری در حفاری از معادن دانست. مغزه گیری نام دیگر کرگیری یا همام نمونه برداری  از سطحی خاص است. در ادامه قصد داریم به مهم ترین مزایای استفاده از حفاری وایرلاین اشاره کنیم.

  • سرعت بالا در مغزه گیری
  • ایمنی بالا
  • صرفه جویی در هزینه

حفاری چرخشی

یکی از جدیدترین روش ها در این صنعت، حفاری چرخشی می باشد. امروزه از این روش برای حفر چاه هایی با عمق بیش از ۵ مایل استفاده می شود. در این روش ابتدا از مته های سبک استفاده می شود و بعد از آن از مته های چرخشی برای حفر چاه های اکتشافی استفاده می شود.

حفاری چکشی

حفاری چکشی را در حقیقت می توان نوع حرفه ای و پیشرفته تر حفاری ضربه ای دانست. در این روش برخلاف نوع ضربه ای، از یک مته بسیار قدرتمند برای از بین بردن موانع استفاده می شود. تنها تفاوت اصلی این روش با حفاری ضربه ای تنها در این مورد می باشد و تفاوت دیگری میان این دو وجود ندارد.

قیمت حفاری

انواع حفاری چیست؟ +۳ عامل تاثیرگذار بر هزینه حفاری

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، قصد داریم در این مقاله به عوامل تاثیرگذار بر قیمت حفاری بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که قیمت حفاری ماشینی از قیمت حفاری دستی گرانتر می باشد.

عمق حفاری

اولین عامل مهم در قیمت حفاری را می توان عمق محل مورد نظر دانست. هرچه عمق چاه مورد نظر بیشتر باشد، هزینه آن هم بیشتر می شود به خاطر داشته باشید که هزینه حفر چاه به متر محاسبه می شود.

جنس زمین

دومین عامل مهم و تاثیرگذار بر قیمت حفاری را می توان محل و جنس زمین دانست. نکته مهمی که باید در مورد حفاری بدانید این است که هرچقدر جنس خاک نرم باشد، هزینه آن کاهش می یابد و در صورت سفت بودن خاک ممکن است هزینه شما چندین برابر شود.

نوع چاه

سومین عامل مهم در قیمت حفاری را می توان نوع چاه دانست. برای مثال قیمت چاه ارت با چاه آب بسیار تفاوت دارد.

سایر عامل تاثیرگذار بر قیمت حفاری

در قسمت بالا به مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت حفاری اشاره کردیم. نصب دریچه، تعدا گمانه و کول گذاری از دیگر عوامل مهم و تاثیرگذار بر قیمت حفاری هستند.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم به مهم ترین سوالات موجود در زمینه حفاری پاسخ دهیم. در ابتدای مقاله به نقش غیر قابل انکار حفاری در زندگی انسان اشاره کردیم. همچنین به انواع مهم حفاری پرداختیم از مهم ترین انواع حفاری می توان به حفاری ضربه ای، پودری، چکشی، چرخشی و وایرلاین اشاره کرد. در بخش آخر مقاله به مهم ترین عوامل موثر در قیمت حفاری اشاره داشتیم و گفتیم که نوع خاک، جنس زمین و نوع چاه از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت حفاری هستند. امروزه شرکت های بزرگی در آسیا خدمات حفاری ارائه می دهند از جمله این شرکت ها می توان به DrillCorp و آرمیکو اشاره کرد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

تلگرام تجارت امروز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا