مسکن

قیمت بلوک و مصالح ساختمانی در سال ۱۴۰۲ چقدر گران می شود؟

مصالح ساختمانی و بلوک های دیوارچینی در سال۱۴۰۲ چند درصد گران خواهند شد؟

به گزارش بتن آلوکا؛ سال ۱۴۰۱ با رشد سرسام آور قیمت ساختمان ها و مصالح ساختمانی همراه بود و منحنی قیمت ها به صورت نجومی بالا رفت. این در حالی است که قیمت مصالحی نظیر بلوک دیواری، رشد چندانی مخصوصا در اواخر سال نداشت به همین خاطر انتظار می رود امسال و در همین اوایل سال رشد عجیی در حوزه مصالح ساختمانی و مخصوصا قیمت بلوک های ساختمانی شاهد باشیم.

حالا برای ساختمان سازها و کسانی که قصد ساخت بنا یا مکانی را دارند، پرسش شده که در اوایل سال مصالح مورد نیاز خود را بخرند یا چه زمانی بخرند؟

طبق پیش بینی ها، در سال جاری شرایط تولید، قیمت و فروش مصالح، ملتهب تر از سال قبل خواهد بود. چرا که علاوه بر تاثیر تورم، شاهد تاثیر افزایش قیمت مصالح پایه تولید نظیر سیمان و پوکه خواهیم بود و کمیاب شدن آنها به دلیل صرفه جویی در برق و…عامل تاثیر گذار بعدی در قیمت بلوک های ساختمانی و مخصوصا بلوک سبک سیمانی خواهد بود.

اما چون تیراژ تولید بلوک ها روند صعودی دارد جای بسی خوشحالی است که لااقل در دسترس همگان خواهند بود و بحث رقابتی بودن در جریان کار خواهد بود. اما کاملا محتمل است که حداقل ۳۰ درصد افزایش قیمت در همین اوایل سال خواهیم داشت.

برای بررسی عوامل تاثیرگذار قیمت و موارد موجود بر سر راه تولید و قیمت مصالح ساختمانی در سال جاری، می‌توان از اتفاقات و چالش‌های سال قبل الگو گرفت. تولیدکنندگان کشور در سال جاری با چالش‌های مختلفی در تولید مواجه خواهند شد و همین چالش‌ها باعث افزایش قیمت ها خواهد شد.

بزرگ‌ترین مشکلی که تولید کنندگان مصالح ساختمانی بالاخص تولید کندگان بلوک سیمانی در طی سال ۱۴۰۱ با آن مواجه بودند، مساله تامین مصالح پایه ای چون پوکه معدنی و سیمان بود که فراز و نشیب های قیمتی زیادی به خود دیدند. این مشکلات ارتباط مستقیم با تامین مصالح داشت چرا که پوکه معدنی بیشتر از حد صادر شد و تولیدکنندگان داخلی در صف انتظار خرید آن ماندند. این اتفاقات باعث شد تا تیراژ تولید کاهش یابد و به دلیل نبود سیمان و پوکه و… کرکره ی تولیدی ها پایین کشیده شود.

قیمت بلوک و مصالح ساختمانی در سال ۱۴۰۲ چقدر گران می شود؟

طبق آنچه بتن آلوکا به عنوان تولیدکننده ی برتر بلوک سبک در ایران، مشاهده و پیش بینی می کند، بین ۳۰ تا ۵۰ درصد به قیمت کارخانه‌ای و تولیدی مصالح ساختمانی در سال جاری اضافه خواهد شد. بنابراین رشد ۳۰ درصدی قیمت کارخانه‌ای محصولات ساخت و ساز اتفاق بعیدی در سال جاری نخواهد بود. این افزایش قیمت ها را بیشتر به صورت قیمت‌گذاری فصلی مشاهده خواهید کرد. مخصوصا در تابستان به دلیل مدیریت مصرف برق، شیب افزایش قیمت ها تندتر خواهد شد.

رشد تیراژ تولید و افزایش عرضه تاثیر قابل توجهی بر قیمت محصولات ساختمانی و بالاخص قیمت بلوک سیمانی دارد. انتظار می‌رود عرضه و تقاضای مصالح ساختمانی در برخی مناطق چون تهران به حالت تعادل برسد تا شاهد افزایش قیمت اجباری به دلیل کمبود محصول در این شهرهای بزرگ نباشیم.

اگر در سال ۱۴۰۲ شاهد احیای برجام یا توافقی شبیه آن و در نتیجه لغو تحریم باشیم، این موضوع می‌تواند کمک بزرگی به رونق تولید کند و جلوی این پیش بینی افزایش قیمت ها گرفته شود. در صورت لغو تحریم‌ها، قیمت مصالح پایه ساختمانی ارزانتر و مسکن ها با قیمتی مناسب ساخته شده و تحویل داده می شوند و شاهد روز‌های آرامی در بازار ساختمان سازی خواهیم شد.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا