اجتماعی

سامانه‌ای که همیشه قطع است

شاید شما هم خیلی شنیده باشید که مردم می گویند: یادش به خیر زمانی که همه کارها دستی انجام می شد حداقل این قدر معطل نمی شدیم.

به گزارش تجارت امروز ؛ بانک ها، دفاتر ثبت اسناد، دفاتر پست، دفاتر پیشخوان، دادگاه ها و اصولا هر مجموعه ای که از طریق شبکه اینترنت کار مردم را راه می اندازند، برخی مواقع با قطع سیستم باعث معطلی مردم و اتلاف وقت و هزینه آن‌ها می‌شوند.

شاید شما هم خیلی شنیده باشید که مردم می گویند: یادش به خیر زمانی که همه کارها دستی انجام می شد حداقل این قدر معطل نمی شدیم. همه ما نمونه های بسیاری را از چنین شرایطی که مردم از وصل شدن به سیستم های اتوماسیون ناراضی هستند، سراغ داریم.

نوشته های مشابه

امضاهای معطل و انگشت های جوهری

برای ثبت یک سند رسمی به دفترخانه مراجعه کرده ام. کارهای نوشتن سند تمام می شود ، اما کار می خوابد، می گویند سامانه دچار اختلال شده و تا مشکل حل نشود کاری نمی توان انجام داد. دو ساعت معطل می شویم تا بالاخره سیستم اینترنت وصل می شود. این مشکل را بارها داشته ام هر بار هم حداقل نیم ساعت معطل بوده ام تا بتوانم سندی را امضا کنم یا انگشت جوهری خود را بالاخره پای سند بزنم.

چندی پیش رئیس کانون سردفتران و دفتریاران علت این موضوع را اختلالات اینترنتی ذکر کرد و گفت: ممکن است برای منطقه ای که دفترخانه اسناد رسمی در آن وجود دارد، این اتفاق بیفتد، بنابراین بهترین کار، صبر کردن تا حل مشکل عمومی اینترنت منطقه است.

محمدرضا دشتی اردکانی البته تاکید کرد: به نظر می رسد این مشکل عمومیت ندارد. زیرا ما به صورت معدود با چنین مشکلی از سوی مردم مواجه می شویم. بعد از آن حتی رئیس سازمان ثبت اسناد کشور هم از اجرای خوب و کارکرد مناسب این سامانه در دفترخانه ها ابراز رضایت کرد. احمدتویسرکانی گفت: گاهی شاید به صورت موردی، اختلالاتی در اینترنت و دستگاه های مخابراتی منطقه پیش بیاید.

اما گلایه هایی که از شهروندان می رسد خلاف این اظهار نظر را مطرح می کند و چنین به نظر می رسد که قطع شدن های این چنینی کم نیست و شهروندان نمی دانند خسارت وارد آمده به آن ها در امر مهم نقل و انتقالات قانونی را چه کسی باید برعهده بگیرد و اصلا نهادی پاسخ گوی این نابه سامانی هست؟

جالب آن که برای تنظیم هر سند به صورت اینترنتی هزینه ۵۰ هزار ریال از مردم دریافت می شود و این در حالی است که طبق آمار سال گذشته و به گفته رئیس کانون سردفتران و دفتریاران تعداد ۷۳۰۰ محضر در کشور وجود دارد. بنابراین حتی اگر فرض بگیریم روزی فقط سه سند یا مکتوبه رسمی در این محضرها به ثبت برسد، روزانه حدود ۱۱۰ میلیون تومان به نفع این سامانه و شاید به اسم تامین و نگهداری و به روز کردن آن از مردم دریافت می شود.

صبر کنید تا اینترنت وصل شود

برای ارسال بسته ای پستی به یکی از دفاتر پست مراجعه کرده ام. از متصدی می‌خواهم پاکت مناسب برای بسته ام را بدهد. می گوید فعلا سیستم قطع است. تا سیستم وصل نشود نمی توانیم کار کنیم. می گوید: دست ما نیست هر روز همین مشکل را داریم !

خانم دیگری هم که برای ارسال بسته پستی آمده می گوید: از صبح این جا منتظر نشسته ام قرار است که سیستم وصل شود، حداقل تکلیف مان را مشخص نمی کنند. متصدی باجه فقط یک جواب دارد: سیستم است دیگر، قطع می‌شود دست ما نیست!

پس از مدتی پسر جوانی به عنوان تکنسین سیستم آی تی آمد و پس از جابه جایی کابل ها و چسب زدن آن ها سیستم را تحویل داد، گفتند سیستم برقرار شده اما پس از چند دقیقه دوباره قطع شد.

این ماجرا را خبرنگار ایرنا که خود در این پستخانه حضور داشته، نوشته و بعد هم موضوع را به صورت تلفنی با مدیرکل پست استان تهران در میان گذاشت.

مهدی مقصودی قطع سیستم را مربوط به قطعی نت بیان می کند و می افزاید: ارائه خدمات پستی مانند دیگر دستگاه ها وابستگی زیادی به زیرساخت مخابرات دارد. وی تاکید کرد: بیشتر قطعی ها خارج از سیستم سازمان است که سعی شده زیرساخت ها تقویت و در این حوزه سرمایه گذاری شود. مدیرکل پست استان تهران خاطر نشان کرد: کسب درآمد برای شرکت پست اهمیت دارد و قطعی سیستم نیز در درآمدها تاثیر می گذارد از این رو تلاش ما بر آن است که ضمن انجام امور مراجعان در کمترین زمان خللی در خدمات رسانی ایجاد نشود.

قطعی سیستم بانکی

قطعی سیستم بانکی نیز از آن دست مشکلاتی است که بیشتر مردم معطلی و کلافگی آن را تجربه کرده اند. این اختلالات به ویژه در ساعات و روزهایی که مردم به دلایل مختلف مراجعه بیشتری به شبکه بانکی دارند، افزایش هم پیدا می کند.

برخی ریشه این اختلالات را نارسایی‌های مخابراتی و گروهی دیگر خود شبکه شتاب که در بانک مرکزی مستقر است، می‌دانند. برخی از کارشناسان امور بانکی و مخابراتی مشکلات این حوزه را ناشی از همکاری ضعیف بانک‌ها با بانک مرکزی و ضعف در زیرساخت‌های ارتباطی بانک ‌ها می دانند. ضعف مدیریت کلان شبکه شتاب از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نیز از دیگر مسائلی است که سیستم شتاب بانکی با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

کارشناسان می‌گویند: ایجاد هر دستگاه خودپرداز به اندازه ایجاد یک شعبه بانک هزینه ‌بر است؛ تامین امنیت شبکه و پشتیبانی آن نیاز به سخت‌افزار و نرم‌افزار دارد که بانک‌ها عموما زیر بار سرمایه‌گذاری در این حوزه نمی‌روند. همین اتفاقات ناگوار و اتلاف وقت و هزینه باعث شده تا درست یا غلط، مردم نگاه خوبی به دولت الکترونیک و اتوماسیون اداری نداشته باشند.

آن ها می گویند در شرایطی که هنوز زیرساخت های لازم فراهم نشده و مردم هم از شرایط کنونی ناراضی هستند، معلوم نیست که چرا تمام دستگاه های دولتی و خصوصی دم از اتوماسیون می زنند.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا