گردشگری

آیا می‌توان بعد از تحصیل در کانادا مشغول به کار شد؟

در این محتوا قصد داریم شما عزیزان را با موضوع کار بعد از تحصیل در کانادا، اخذ اقامت دائم و بسیاری از نکات ضروری تحصیل در این کشور آشنا کنیم.

اگر شما نیز در فکر کار بعد از تحصیل در کانادا هستید، این مقاله را با دقت مطالعه نمایید. زیرا قصد داریم به بیان شرایط کلی اقامت در کانادا، شرایط تحصیلی و نهایتا کار در این کشور بپردازیم. کشور کانادا به علت وجود امکانات رفاهی، امنیت و اقتصاد کنترل شده، یکی از مهاجر پذیر‌ترین کشورهای دنیا به حساب می‌آید. روش‌های فراوانی برای مهاجرت به این کشور وجود دارد اما مهاجرت تحصیلی یکی از پرطرفدارترین روش‌هاست. زیرا که کشور کانادا برنامه‌های اقامتی متنوعی برای فارغ التحصیلان دانشگاه‌های خود در نظر گرفته است. تمدید اقامت پس از پایان تحصیلات از طریق کار، سرمایه گذاری، ازدواج و تولد فرزند از جمله این روش‌هاست. در هریک از این روش‌ها، تحت شرایط خاصی می‌توانید اقامت دائم و تابعیت کانادا را بدست آورید.

تحصیل در مدارس و کالج‌های کانادا

یکی از مسائل مهم ویزای تحصیلی کانادا، شرایط سنی شماست. مدارس و کالج‌های کانادا برای سنین ۵ تا ۱۸ سال می‌باشند. مدارس بین المللی به علت کیفیت بالای آموزشی طرفداران زیادی در میان دانش‌آموزان دارند. اگر می‌خواهید در مدارس کانادا تحصیل کنید، باید پدر و مادر یا سرپرست قانونی داشته باشید و بتوانید به دولت کانادا ثابت کنید که از حمایت و مراقبت آنها در طول اقامت خود برخوردار می‌شوید. دانش‌آموزان زیر ۱۲ سال می‌توانند با یکی از والدین و یا با سرپرست خویش به کانادا مهاجرت کنند. البته همراه شما اجازه‌ی کار در کشور کانادا را ندارد. زبان حاکم بر مدارس کانادا، انگلیسی یا فرانسوی است. این مدارس، به مدارس دولتی، خصوصی و شبانه روزی تقسیم‌بندی می‌شوند. مدارس دولتی رایگان هستند. اما برای سایر مدارس، سالانه ۷,۰۰۰ تا ۵۰,۰۰۰ دلار کانادا از شما دریافت می‌شود.

کالج‌های کانادا بیشتر فنی هستند و تمرکز اصلی آنها بیشتر بر روی بخش‌های عملیاتی دروس است. شرایط سنی مناسب برای این کالج‌ها ۱۸ تا ۳۵ سال است. نمره‌ی زبان آیلتس مورد قبول آنها ۶ تا ۶,۵ می‌باشد. در این کالج‌ها حتی دوره‌های زبان و برخی از دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های نیز برگزار می‌شود. هزینه‌ی تحصیل در این کالج‌ها نیز سالانه ۵,۰۰۰ تا ۲۲,۰۰۰ دلار کاناداست. در دوره‌های زبان، بسته به مقطع شما، مبلغ ۳,۰۰۰ تا ۴,۰۰۰ دلار دریافت می‌شود. پس از تحصیل در این کالج‌ها می‌توانید به سرعت وارد بازار کار شوید.

اگرچه کشور کانادا با فراهم آوردن فرصت های زندگی و پیشرفت عادلانه و برابر برای افراد و نیز بهره مندی از برترین و به روز ترین مراکز علم و دانش دنیا، شرایط ایده آلی را در مقایسه با کشورهای دیگر دارد. اما برای رسیدن به این شرایط ایده آل به ویژه دریافت ویزای تحصیلی کانادا، باید فرد متقاضی قبل از هرچیز متناسب با مقطع تحصیلی خود مدرک زبان انگلیسی را به دانشگاه مورد نظر ارائه کند. همچنین فرد متقاضی باید از یک دانشگاه، کالج یا مرکز آموزشی معتبر بتواند پذیرش خود را دریافت کند.

تحصیل در دانشگاه‌های کانادا

در مقاطع دانشگاهی شرایط سنی یک عامل تاثیرگذار است. در مقطع کارشناسی، بهترین سن، ۱۸ تا ۲۳ سال؛ کارشناسی ارشد، حداکثر تا ۳۵ سال، و برای دکترا سختگیری خاصی وجود ندارد. حتی ممکن است برای مقطع دکترا با سن ۴۰ سال نیز بتوانید به راحتی پذیرش بگیرید. اما نکته‌ی مهم در تمامی این مقاطع این است که گپ تحصیلی (وقفه‌ی تحصیلی) شما نباید بیشتر از ۳ تا ۵ سال باشد. عامل موثر دیگر در پذیرش دانشگاهی، داشتن نمره‌ی آیلتس ۶ به بالا می‌باشد. اگر نمره‌ی زبان شما کمتر از حد قابل قبول دانشگاه است، می‌توانید با کمک پذیرش مشروط و گذراندن دوره‌‌های زبان در کالج‌های کانادا، در دانشگاه‌ها تحصیل کنید.

در هنگام اپلای دانشگاه و اخذ اقامت کانادا، به مدارک مورد نیازِ ثبت نام و ددلاین دانشگاه‌ حتما توجه کنید. به عنوان مثال در برخی از رشته‌ها، برای اخذ پذیرش از دانشگاه، شما می‌بایست مدرک MBA به دانشگاه مورد نظر ارائه دهید. حتی در برخی از رشته‌ها مانند پزشکی و سایر رشته‌های مشابه، قبولی در آزمون‌های خاصی در کانادا، یکی از شروط اساسی در هنگام اخذ پذیرش می‌باشد. دقت نمایید که مدارک خود را ۳ ماه قبل از زمان ثبت نام (ددلاین) برای دانشگاه ارسال کنید تا فرصت کافی برای ویرایش و تکمیل پرونده‌ی خود داشته باشید.

 اقامت کانادا از طریق ویزای دانشجویی

اخذ اقامت موقت کانادا مجوز یک بار ورود و یا چند بار ورود متقاضیان به این کشور را فراهم می کند. بر این اساس، متقاضیان دارای مجوز یک بار ورود تنها یکبار و به مدت شش ماه قادر به اقامت در کانادا هستند؛ در حالی که متقاضیان دارای مجوز چند بار ورود قادرند تا پایان اعتبار ویزا چندین بار به صورت موقت، در این کشور اقامت نمایند. اقامت از این طریق نیز شامل روش های مختلفی چون ویزای توریستی، سوپر ویزا، ویزای کار در تعطیلات، ویزای تحصیلات (کمتر از ۶ ماه) می شود.

اگر دوره‌ی تحصیل شما در کانادا بیشتر از ۶ ماه طول می‌کشد، می‌بایست برای دریافت ویزای دانشجویی و اقامت کانادا اقدام نمایید! هزینه‌ی ویزای دانشجویی تقریبا ۱۵۰ دلار کانادا می‌باشد. در این راستا، ابتدا می‌بایست مدارک تحصیلی، رزومه‌ی علمی و مدرک زبان خود را  به یک موسسه‌ی آموزشی معتبر در کانادا ارسال نمایید و پذیرش آن موسسه را دریافت کنید. همزمان می‌توانید برای ویزای تحصیلی کانادا اقدام نمایند.

سایر مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا عبارت است از:

  1. پاسپورت معتبر.
  2. اثبات تمکن مالی
  3. انگیزه‌نامه.
  4. دو قطعه عکس پاسپورتی.
  5. اظهارنامه‌ی سرپرست(برای ثبت نام دانش‌آموزان).
  6. اطلاعات بیومتریک برای ثبت درخواست(عکس و اثر انگشت). برای این کار معمولا باید به ترکیه سفر کنید.

آیا می‌توان بعد از تحصیل در کانادا مشغول به کار شد؟

شرایط کار بعد از تحصیل در کانادا

با توجه به نیاز کشور کانادا به نیروی کار متخصص، فرصت بی نظیری برای افراد تحصیلکرده با مهارت های ویژه برای مهاجرت کاری به کانادا وجود دارد. نکته قابل توجه این است که براساس مطالبی که در بالا به تفصیل شرح داده شد، افراد متقاضی باید شرایط ویزای کار کانادا را داشته باشند که مدرک تحصیلی، سابقه کار مرتبط و تسلط به زبان انگلیسی یا فرانسه از مهمترین آنهاست.

از آنجایی که کانادا در فکر جذب نیروهای متخصص در بسیاری از زمینه‌هاست و ارزش خاصی برای تحصیلات قائل است! به دانشجویان خود اجازه می‌دهد تا بسته به مقطع تحصیلی، ساعات مشخصی را به کار پاره‌وقت بپردازند. جالب اینجاست که این کشور برای حفظ فارغ التحصیلان نیز شرایط ویژه‌ای را برای کار بعد از تحصیل در کانادا در نظر گرفته است! حتی می‌توانید از این طریق اقامت بعد از تحصیل در کانادا را بدست آورید.

این نوع اقامت، که به آن Post Graduate Work Permit یا اقامت کار بعد از تحصیل در کانادا (PGWP) می‌گویند! اجازه می‌دهد تا بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه‌ یا کالج، بسته به مقطع و رشته‌ی تحصیلی خود  به مدت ۶ ماه تا ۳ سال در کانادا اقامت داشته باشید و به دنبال کار بگردید. در صورت پیدا کردن شغل مناسب و مورد تایید، می‌توانید  Employer-specific work permits  یا Open work permits کاری کانادا را دریافت کنید. پس از ۵ سال کار و پرداخت مالیات‌های این کشور نیز اقامت دائم کانادا به شما تعلق خواهد گرفت. توجه نمایید که ۳ سال بعد از دریافت این اقامت نیز می‌توانید برای دریافت پاسپورت کانادا اقدام نمایید.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا