صنعت

علائم خرابی باتری یو پی اس و ups و تأثیر آن بر تجهیزات الکتریکی

حتماً می‌دانید که برق شهری که به منازل شما رسیده و الکتریسیته مورد نیاز وسایل برقی را تأمین می‌کند، دارای نوسانات و ایراداتی است که می‌تواند منجر به خرابی دستگاه‌های شما شود.

حتماً می‌دانید که برق شهری که به منازل شما رسیده و الکتریسیته مورد نیاز وسایل برقی را تأمین می‌کند، دارای نوسانات و ایراداتی است که می‌تواند منجر به خرابی دستگاه‌های شما شود. قطعی برق ناگهانی یکی از مشکلاتی است که برای اغلب ما خرابی‌های اجتناب‌ناپذیر به بار آورده است و همین مسئله باعث شده تا اهمیت یک سیستم محافظت‌کننده را به خوبی درک کنیم. سیستم‌های یو پی اس یکی از بهترین انتخاب‌ها در این زمینه هستند و می‌توانند از خرابی‌های احتمالی پیش‌گیری کنند. اجزای مختلف هر سیستم یو پی اس عبارت است از یکسوکننده، بای‌پس استاتیک، بای‌پس دستی، اینورتر یا معکوس‌کننده و باتری یو پس اس. آخرین مورد یعنی باتری ups نقش مهمی در کارکرد این سیستم دارد و باعث ذخیره جریان برق برای استفاده در مواقع ضروری می‌شود. این باتری‌ها می‌‌توانند تا مدت‌های طولانی کار کنند؛ اما طبیعتاً مشکلاتی نیز برای آن‌ها به وجود می‌آید که در این مقاله قصد داریم به آن‌ها بپردازیم. در ادامه شما را با علائم خرابی باطری یو پی اس آشنا می‌کنیم.

باتری یو پی اس چیست؟

باتری یو پی اس (ups) مخفف uninterrupted power supply و به معنای منبع تغذیه بدون توقف است. در واقع زمانی که بنا به هر دلیلی مثل قطعی کلی، جریان برق متوقف می‌شود؛ مشکلات متعددی برای دستگاه‌های الکتریکی به وجود می‌آید، همان طور که در بسیاری از مواقع شاهد خرابی و از کار افتادن وسایل الکتریکی در اثر قطعی برق بوده‌ایم. علاوه بر این، زمانی که کارهای خود را از طریق ابزاری چون کامپیوتر انجام می‌دهید، یک قطعی برق ناگهانی می‌تواند تمام اطلاعات شما را از بین ببرد؛ بنابراین منطقی‌ترین راه حل داشتن یک منبع تأمین جریان برق است تا برای مدتی بتوانید جریان را حفظ کنید. سیستم ups و باتری یو پی اس این کار را برای شما انجام داده و در بسیاری از مواقع می‌توانند نقش پررنگ و تأثیرگذاری داشته باشند.

انواع باتری یو پی اس بر اساس مواد شیمیایی به کار رفته در ساختار آن‌ها، طول عمر و ظرفیت‌های متفاوتی دارند. این مواد شیمیایی می‌توانند ویژگی‌ها مختلفی به باتری‌های ups ببخشند و آن‌ها را برای کاربردهای مختلف، بهینه کنند. برخی از باتری‌های یو پی اس قابل بازیافت بوده و می‌توانند پس از خراب شدن، برای مصارف دیگر به کار گرفته شوند و برخی دیگر از انواع ups، قابلیت تعمیر دارند. بدنه باتری از جنس آلیاژ است و طول عمر هر یک از آن‌ها در توضیحات محصول درج می‌شود. نکات مختلفی درباره نگهداری از باتری یو پی اس وجود دارد که بد نیست از آن‌ها مطلع باشید. برای مثال یکی از نکاتی که باید بدانید مربوط به شارژ کردن باتری است. حتی اگر قصد استفاده مداوم از ups را ندارید، حتماً آن را چند باری شارژ کنید تا از طول عمر آن کاسته نشود. اگر قصد خرید باتری یو پی اس دارید، بهتر است در مرحله اول با انواع باطری یو پی اس آشنا شده و سپس اقدام به خرید آن کنید.

از انواع باتری یو پس اس می‌توان باتری یو پی اس سرب اسیدی، باتری یو پی اس نیکل کادمیوم، UPS لیتیومی و یو پی اس سیلور آلکالین را نام برد. انواع این باتری‌ها با ظرفیت ۶ ولت و ۱۲ ولت تولید می‌شوند که بسته به کاربرد آن‌ها و نیازتان، باید بهترین UPS را انتخاب کنید.

علائم خرابی باتری یو پی اس و ups و تأثیر آن بر تجهیزات الکتریکی

کاربرد باتری یو پی اس

باتری یو پی اس با توجه به مزایای متعدد خود می‌تواند در بسیاری از صنایع و مشاغل مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به نیاز اساسی ادارات و شرکت‌ها به ابزارهایی چون کامپیوتر و چاپگر و دیگر ابزار الکتریکی و ضرورت وجود آن‌ها برای تداوم فعالیت و از طرفی اهمیت بسیار زیاد اطلاعات نگهداری شده در سیستم‌ها، استفاده از باطری یو پی اس بیش از هر زمان دیگر ضروری به نظر می‌رسد. به طور کلی چند مورد از کاربردهای باتری UPS را در ادامه بررسی خواهیم کرد:

  • در صنایع مختلف از جمله بخش‌های کنترل کارخانه‌جات، بخش‌های مالی و اداری و دفاتر خدماتی از باتری UPS به فراوانی استفاده می‌شود.
  • مراکز خدمات درمانی، بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی برای تأمین برق مورد نیاز تجهیزات پزشکی باطری یو پی اس را مورد استفاده قرار می‌دهند.
  • از یوپی اس‌های کوچک برای کنترل برق ورودی به دستگاه‌هایی نظیر یخچال، کامپیوتر و … استفاده می‌شود تا تضمینی بر سلامت آن‌ها باشد.

علائم خرابی باتری یو پی اس

برخی از مشکلاتی که ممکن است برای باتری UPS ایجاد شوند به شرح زیر می‌باشند:

  • مشاهده پیام خطا
  • روشن نشدن باتری یو پی اس
  • روشن نشدن ال ای دی هشدار
  • روشن نشدن چراغ تعویض باتری
  • شارژ نشدن باتری
  • تخلیه شارژ بسیار سریع
  • متورم شدن باتری
  • بوی سوختگی باتری

این موارد رایج‌ترین نشانه‌ها و علائم خراب شدن باتری یو پی اس هستند که در صورت بروز در باتری یو پی اس، می‌بایست به فکر رفع مشکل باشید. در برخی باتری‌های قابل تعمیر می‌توانید UPS را تعمیر و اصلاح کنید؛ اما در انواع غیرقابل‌تعمیر آن باید به فکر یک باطری یو پی اس جدید باشید.

عوامل متعددی در خراب شدن یو پی اس مؤثرند و می‌توانند این روند را تسریع کنند. برای مثال هوای گرم یکی از مخرب‌ترین تأثیرات را بر UPS دارد و می‌تواند طول عمر آن را به شدت کاهش دهد. اگر باطری یو پی اس شما در هوای سرد به سرعت دشارژ شد، باید به خراب شدن آن مشکوک باشید. بهترین دما برای فعالیت یوپی اس، دمایی بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد است.

یکی دیگر از مواردی که منجر به خرابی باتری UPS شده و طول عمر آن را نیز کم می‌کند، شارژ بیش از حد آن است. این مسئله را تقریباً برای تمام وسایل الکتریکی می‌شنویم و توصیه‌های اکید مبنی بر عدم شارژ بیش از حد دستگاه از جانب کارشناسان همواره ارائه می‌شود. در مورد باتری یوپی اس نیز این مسئله برقرار است. شارژ بیش از حد باعث افزایش دمای باتری و خروج گاز از طریق سوپاپ و نهایتاً خراب شدن باتری می‌شود. در مقابل دشارژ بیش از حد نیز مقاومت داخلی باتری را بالا برده و باعث عدم ارائه کیفیت مناسب و از بین رفتن UPS می‌شود.

از دیگر عوامل خراب شدن یوپی اس می‌توان به اتصال قطعه رسانا به قطب مثبت و منفی باتری یا اصطلاحاً اتصال کوتاه اشاره کرد. این امر امید مفید باتری را کم می‌کند. عوامل متعدد دیگری نیز می‌توانند در این مسئله دخیل باشند؛ اما در این قسمت به بررسی رایج‌ترین آن‌ها پرداختیم. در کنار این عوامل، موارد دیگری وجود دارند که می‌توانند باعث کاهش عملکرد یوپی اس شوند. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • کاهش الکترولیت
  • شکستن جعبه باتری یو پی اس
  • شل شدن تسمه دینام
  • شل شدن بست‌های نگهدارنده
  • خوردگی سر باتری ups یا کابل‌های آن

توجه داشته باشید که برای اطمینان از سالم بودن باتری یو پی اس و بر طرف کردن ایرادات احتمالی بهتر است گاهی از سرویس یوپی اس استفاده کنید. این کار از خرابی باتری جلوگیری کرده و علاوه بر صرفه اقتصادی، شما را در موقعیت‌های ضروری با مشکل مواجه نمی‌کند.

تأثیر خرابی باتری ups بر تجهیزات الکتریکی

دستگاه‌های یو پی اس به وجود آمده‌اند تا نوسانات جریان برق، تغییرات ولتاژ، تغییرات فرکانس و مواردی از این دست را کنترل کنند تا آسیبی به دستگاه‌های الکتریکی وارد نشود. از طرفی باتری یو پی اس که قسمت اصلی و مهم این سیستم است، به یو پی اس این امکان را می‌دهد که انرژی مورد نیاز پشتیبانی را فراهم کند. در واقع باتری‌ها جریان برق را ذخیره کرده و زمانی که به حفظ جریان الکتریکی نیاز دارید، آن را در دسترس شما قرار می‌دهند. باتری یو پی اس خراب و از کار افتاده عملاً فایده‌ای برای شما نخواهد داشت؛ در نتیجه اگر برق قطع شود، با مشکلات همیشگی مواجه می‌شوید و خطر از دست رفتن اطلاعات و ناتمام ماندن کارها شما را تهدید خواهد کرد. بنابراین مهم است که سلامت باتری‌ها را چک کنید و از کارکرد درست آن‌ها مطمئن شوید. بعلاوه سرویس یوپی اس جزء نکات خیلی معلائم خرابی باتری یو پی اس و ups و تأثیر آن بر تجهیزات الکتریکیهم است که حتما باید به صورت دوره ای و توسط نیروی متخصص انجام شود.

 

کلام آخر

اگر از یک باتری یو پی اس استفاده می‌کنید، باید از سالم و یا خراب بودن آن اطلاع کامل داشته باشید؛ چرا که این باتری‌ها ماهیت پیشگیرانه دارند و یک باطری یو پی اس خراب، عملاً هیچ کارایی ندارد. اگر ups را به موقع سرویس کنید و از سالم بودن آن مطمئن شوید، می‌توانید با خیال راحت و بدون نگرانی از دستگاه‌های الکتریکی مثل کامپیوترها استفاده کنید.

انواع خدمات مهندسی حوزه الکتریکی، یو پی اس و باتری ups امروزه گستره زیادی یافته است. تنها شرکت های کمی هستند که اعتبار و توان فنی و تجربه کافی در این خصوص را داشته باشند. اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که جریان برق نوسان زیادی دارد، می‌توانید از یوپی اس برای محافظت از وسایل برقی استفاده کنید. در مقابل، عدم اطلاع از سلامت باتری یو پس اس، در مواقع ضروری که نیاز به جریان برق داشته باشید، شما را با مشکل مواجه خواهد کرد. بنا به اهمیت این موضوع سعی کردیم مقاله‌ای در باب علائم خرابی باتری یو پی اس خدمتتان ارائه کنیم تا با بررسی موارد گفته شده، در صورت خرابی باتری نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید. امیدواریم مطالب گفته‌شده در این مقاله برایتان مفید باشد.

 

مجموعه مهندسی و بازرگانی هانیکا

۰۹۹۰۰۱۰۰۹۸۷

فروشگاه و مجموعه ایولتکس

۰۹۳۵۸۵۴۴۷۰۵

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا